Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 857 ggr
[Nalle1976]
0

Göra verktyg i 1/72.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett framtida bygge i skalan 1/72 hade ganska lite detaljering i byggsatsen så jag fick tillverka lite egna verktyg från scratch. Fotot visar det material jag tänker använda mig av: gjutstam som jag värmt upp ovanför ett värmeljus som jag samtidigt drog sakta isär till önskad grovlek, metaltråd, den vita plastremsan är från ever green, sen den genomskinliga plasten är skydd som sitter på penslarna när man köper dom. I det här skedet tänkte jag göra en spade och en slägga, jag delade på ett penselskydd och skar till den i önskad storlek och den kupade formen som spadar har får jag på "köpet" Handtag och skaft gjorde jag av gjutstammen, släggan gör jag av en bit från den vita plastremsan och skaftet av en bit metaltråd, jag limmade ihop alla delar med superlim.

[Nalle1976]
0

Spaden under konstruktion.

[Nalle1976]
0

Spade klar.

Justering av själva topphandtaget ska göras.

[Nalle1976]
0

Slägga under konstruktion.

[Nalle1976]
0

Slägga klar.

[Nalle1976]
0

Här är båda verktygen klara och färdigmålade.

[Nalle1976]
0

Storleken i sin jämförelse, länge leve "nördarna" 🙂Nu ska jag  ge mig i kasst att göra en yxa.

Slasktratt
1

Pilligt värre. En stor prestation för ögon och finmotoriken grattis till lyckat resultat

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Nalle1976]
0

#7 Stort tack.

[Nalle1976]
0

Yxan är klar, nu ska den målas. Materialet består av en vit plastremsa som jag slipade ner till önskad tjocklek och som jag sedan skar ut till ett yxblad, yxskaftet är överbliven gjutstam, samma princip som med spaden.

[Nalle1976]
0

Målad och klar.

bommen99
1

Imponerande,,, 👍

antar att du inte har hockey.handskar (el dylikt) på dig då du tillverkar verktygen..😉

//håkan

Banjoman
1

Mycket snitsigt och tjusfullt åstadkommet, detta – 1/72 är inte den största skalan, precis … 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Nalle1976]
0

#11 Tack Håkan, nej jag hoppar hockeyhandskarna och gör det lätt för mig 😉 #12 Tack så mycket, jag har så här på ålderns höst börjat använda glasögon för att se vad jag håller på med.