Fönsterfoder saknas
Hej Det heter säkert något annat på en båt, dom här små runda fönstren på Danmarks sidor. Det 82 st öppningar 4 mm stora och på bilder på den byggda byggsatsen ser det ut som något slags foder, rundat, men jag hittar inga såna delar i byggsatsen eller på ritningen eller i listan över delar. Måste man köpa till såna eller tillverka själv?
Ventil (ibland sidoventil eller hyttventil) heter det på svenska, och porthole på engelska.
Vad som skall gälla för den varianten av Danmark-byggsats du har vet jag inte, men åtminstone förr i världen var Billing Boats kända för att sälja den sortens beslag i en separat tillbehörssats. På det viset fick de ju ner priset för själva huvudbyggsatsen, jag antar i syfte att lättare locka till (impuls)köp.
Om så är fallet även här vet jag inte, men av den byggbeskrivning att döma som finns att ladda ner från BB:s hemsida verkar det som om alla delar inklusive beslag skall ingå i byggsatsen, sådan de säljer den nu för tiden.
Det kan ju vara att de menar att ventilöppningarena i skrovet är så små att det räcker att lämna dem som just det – öppningar?! I så fall är du nog tvungen att köpa till lösa ventiler om du vill ha dem i mässing.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag kollade på bilder på förebilden och där är inte ventilerna så framträdande som på dom bilder jag sett på byggda modeller. Man kan ana en ring runt öppningen men den är platt inte rundad vad jag kan se. Skalan är 1:75 så det borde väl räcka att antyda det hela med en liten försänkning?
I stället för att köpa "porthole" så har jag ibland kört med öljetter (bara ena delen. Ser helt ok ut och kostar en spottstyver i jämförelse. Lär finnas på de flesta hobbybutiker
//håkan
Jag får skicka ett mail till Billings och se vad som händer.