Trämodell bygge
Hej alla
Jag heter Alf och tänkte ta upp segelmodellbyggeri något jag funderat på under många år. Jag bor i trakten av Malmö och tänkte att det kanske finns någon där omkring jag kan få råd av om vad man behöver och går till väga? Är nybörjare så jag behöver troligtvis mycket hjälp i början.
Hej Alf och välkommen till forumet och speciellt träbåtsbyggeriet. Du behöver nödvändigtvis inte ha någon kring Malmö-trakten som hjälper dig, här på forumet finns mängder med hjälp att få, bara ställ en fråga (inga frågor är dumma förutom dom som inte ställs 😃)
När det gäller segelfartyg och tips/lösningar så är jag nog inte den som är lämpad som rådgivare. Segelfartyg och jag går inte ihop liksom, men jag tycker att dom är tjusiga och fina att titta på. 👋
//håkan
Hej Alf!
Och varmt välkommen till forumet och till dess fartygsmodellbyggarhörna!
Det finns en modellbåtsklubb i Malmö, MMBK (Malmö Modell Båt Klubb), som du kanske skulle kunna prova att ta kontakt med?! Åtminstone en medlemmarna därstädes är för övrigt aktiv även här på forumet, under nick:et GusLars, och kan måhända tänkas ha något ytterligare att säga i ärendet?!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Hej Alf Välkommen till hobbyn och forumet. Jag är själv nybörjare och började med modellbåtsbygge i december, men jag hjälper dig gärna med tips på sådant som jag lärt mig. Jag håller just nu på med mitt andra bygge, och bägge har seglade förebilder. Jag bor själv i Stockholm, men som Håkan skriver är avstånd inget större hinder i denna hobby. Tobias
Efter 20 år som forumbyggare blir jag fortfarande lika glad när gamla medlemmar hjälper nya till rätta. 😀
Hej Alf!
Som flera redan sagt så hoppas vi att forumets samlade klokskaper ska kunna hjälpa dig på vägen :-)
Men eftersom du nämner att du bor i Malmötrakten så vill jag särskilt tipsa dig om att besöka hobbyhandlaren Model-Craft i Malmö. De säljer bland annat fartygsbyggsatser i trä och där kan du även hitta verktyg, lim och annat du behöver (faktum är att man inte behöver så fasligt mycket verktyg egentligen).
Model-Craft har varit med länge och de kan säkert också ge dig värdefulla tips och hjälp att välja. Plus att du så klart kan få kika i lådan och känna och klämma som det heter, vilket kan hjälpa dig att mycket i valet av byggsats.
Model-Craft finns på Föreningsgatan 47 i centrala Malmö, kolla hemsida för utbud och öppettider med mera; https://model-craft.se/
Nyttja lyxen av att du har en lokal hobbyhandlare, det är färre och färre som har det tyvärr!
#5 Synnerligen sant, alltsammans! Model-Craft är en milt sagt klassisk butik – själv tror jag att jag avlade mina första besök där (och på SEMO Hobby) nå'n gång under andra halvan av 1970-talet, gissningsvis 1977 eller 1978 … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kul att vi är ett par stycken 🙂