Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 466 ggr
Ludde64
0

Mayflower

Hej, Jag undrar hur man bäst böjer och formar trä för plankning? Köpte en byggsats av Mayflower. Är inte riktigt en nybörjare men plankningen på denna modell gav mig huvudbry….  har jag tagit mig vatten över huvudet eller?

Mvh Karl Lundin

Banjoman
1

Hej!

En klassisk fråga, detta, som här får sitt klassiska svar: 

Man kan, om det behövs, göra plankorna mjukare och mer lättböjda genom att basa dem, dvs. utsätta dem för ånga. Detta hjälper dock bara till en viss grad, och  oavsett om man basat  en planka eller ej kan den aldrig (med framgång) böjas i mer än en ledd. Om den inte passar som den är måste man alltså forma den genom att ta bort (såga/skära/putsa bort) överflödigt material.

Det finns ett antal mycket matnyttiga guider kring detta (och relaterade ämnen) tillgängliga på Model Ship World, och jag rekommenderar dig att läsa igenom dem minst en och gärna flera gånger, i synnerhet då A Primer on Planking av David Antscherl och Simple Hull Planking for Beginners av Dirk De Bakker och Greg Brooker. Även övriga artiklar är dock av stort intresse.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
1

Jag har själv bara nyligen börjat bygga båtmodeller och håller fortfarande på att lära mig. I min lilla bygghörna har jag inget sätt att skapa ånga, så jag använder andra metoder. Ibland räcker det med att hålla trät jag vill böja några minuter under varmvattenkvarnen, det kan räcka för att göra det mer formbart. En annan metod är att linda en våt trasa runt och sedan köra paketet i mikron. 30 till 60 sekunder brukar räcka.

Har jag fler lister att böja har jag även en termos med hett vatten vid byggbänken.

Det viktiga är sedan att låta trät torka ordentligt i spänn, annars fjädrar det tillbaka.

Ludde64
0

Tack för all info det kommer till användning!

ubjs
0

Som sagt så finns det flera sätt att böja plank på. Jag gillar min elektriska plankböjare, ser ut som en lödpenna men med en lite större rund grej i änden. Igår la jag en 2,5 mm tjock list av lind i blöt ca 30 minuter och böjde den sedan ganska rejält i fören. Den ser likadan ut idag efter att den torkat helt trots att den bara legat lös på byggbordet. Listen böjs ju och torkas samtidigt av värmen.