Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1757 ggr
AChristian
0

Tamiya

Är på gång att måla en modell (trä, så jag känner mig lite som en katt bland hermelinerna) med Tamiya. Är lite osäker på vad man skall späda ut den med. Är det thinner som gäller eller…? Och Humbrol då?

PonCar
0

Hej!

Största skillnaden är ju att trä suger färg till skillnad från plast. Du måste antagligen först spackla och grundmåla/slipa din trämodell ordentligt vare sig du tänker måla med akryl-(Tamiya) eller lackfärg (Humbrol). Så att du får ett "icke sugande" ytskikt att utgå ifrån. Tålamod är en dygd…

Lycka till!

Pontus

Proosen
0

Akrylfärg tål inte lika mycket som enamel så om du ska göra något mera än bara ställa den i hyllan så går akrylen bort.

Men som PonCar skriver, se till att du grundat först Med t.ex. sanding sealer (humbrol) ordentligt innan med slipning mellan lagren så får färgen en fin yta att bo på.

Niclas

AChristian
0

Tack för svar! Allt det ni nämner har jag gjort. Vad jag är ute efter är att lägga på ett sista ytskickt och för att få det så jämnt som möjligt vill jag tunna ut färgen med några droppar…ja, just det, thinner? Har alltså redan målat med flera lager Tamiya ovanpå ett väl spacklat skrov. Blev kanon! I övrigt använder jag Humbrol (till smådetaljer, tycker att lackfärg är svårt att hantera på större ytor) men vill också veta vad man skall tunna ut den med.

Ha de´!

Christian

Marcusjohnson717
0

Min erfarenhet är att det svårt att penselmåla tamiya. Den gör sig bäst i färgsprutan. Tamiya späder man bäst med fördel av vanlig T-röd. Ett varningens ord bara är att i riktigt ljusa färger kan det bli en röd ton. Ofärgad sprit köper man på apoteket, denna är dock dyrare.

Humbrol späder du med deras eget thinner eller köper Lacknafta, med fördel Lågaromisk Alifatnafta. Humbrol är, tycker jag, den bästa färgen att penselmåla.

Sen är det som övriga säger att enemel färgen är tåligare än akrylen. Akrylen är hälsosammare och lättare att få rent verktygen och tvärtom för enemelen.

Svar nog?

Marcus

AChristian
0

Yes! Glad Tackar så mycket!