Elefanten
Ser ju bra ut så långt! Låter inte som en höjdare, men tur att du upptäckte det innan limmet torkat. Klistriga fingrar tycks vara en av de uppoffringar man får göra emellanåt. 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
jag ser fram imop ner elefanten får sin snabel! 
är det en äldre dml eller premium versionen?
//pebben
Vad är skillnaden???
Det är en standard variant från dragon. det står inte premium eller nånting annat mer än namnet
då är det en vanlig om man kan säga så? i premium lådan får du med easy trakks metalpipa till kanonen och lite smått o gott
//pebben
ok då var den en sån Stug jag såg hos Modellcaft från Tamaya med alupipa och inredning för ca 400
mnja inte riktigt men det ligger väl liknande tankar bakom den stugen är en mkt fin modell titta gärna i mitt foto album.
//pebben

#0. Vajjert leo! Ser bra ut med rätt bandhäng och allt! Kul med lite mer lerpölsbyggen!
ja jag menade Tamayas version av samma koncept
Sådär ja, det artar sig bra ju!
Azgaron
visst är det skönt när man har fått ihop chassit? 
//pebben
Ja, i alla fall om det är lösa bandlänkar, för då är åtminstonde det gjort 
Azgaron
ser bra ut
Ja, det får man väl säga!
Azgaron
Låter trevligt och det ser jag fram emot att se!
Azgaron
De där börjar ju ta bra form nu :)
ja här händer det grejor! sedan kommer det tråkiga med zimmerit att få dekalerna att fastna! men det ser gör bra ut leo!
//pebben

nice! imponerad! färdig att möta Anzio-offensiven ser jag.
/thomas
22 Här är det Berlin som gäller en av dom fyra sista vagnarna som fanns. Italienarna får nån annan ta hand om t e x Stugen jag har liggande
Ser ju mycket bra ut! Ska bli kul att se den helt färdig med platta och allt!
Azgaron
nu har plattan börjat se ut som den ska.
husväggen får dyka upp i nåt annat bygge.
Det jag saknar är slutvädring på vagnen. mergeing av vagnen med plattan ev ett par gubbar och så väntar jag på tomhylsor att lägga på hög bakom vagnen. Och naturligtvis att limmet ska torka i buskarna.
Diot är tänkt att utspela sig precis innan reträtten in i Berlin i utkanterna av staden. Därför det bristfäliga skyddet för vagnen och gräset under.

Någon som har ett par tyskar med panzerfaust (finns ett dragonset men jag kommer inte ihåg vad det heter) som dom vill skiljas från så säg till jag har ett gång brittiska ifanterister att skicka tillbaka eller naturligtvis pengar
villken fin modell
jag kommer att försöka göra något åt det hållet , vi får se hur det går :) (har tiger + manskap för tiden 44-45 tyskt )
#25 Ser bra ut! Ser fram emot att se det med lite figurer på! Har tyvärr inga figurer att byta med.
Azgaron
nu har jag nosat lite om elefanterna i berlin. dom ska ha tillförts KG ritter och ha huserat runt zossen söder om berlin. noterbart är att en ferdinand finns noterad för att ha plockat en t-34 på 4.5km avstånd 1943! det ni
//pebben
Fortsättning på 29:
Det var 4 st som fanns i försvaret i KG Ritter och 2 st av dom övergavs i en skog som jag ej kommer ihåg namnet på pga mekaniska fel. dom två andra retirerade till nya ställninga där samma sak hände med den 3:e. Vagn nr 4 var tillslut med och slogs på gatorna i Berlin där den tillslut blev utslagen. Vagnarna tillhörde 614 Panzerkompanie Kampfgruppe Ritter som mycket riktigt tog striderna vid och i södra Berlin.
Detta har krävts mycket letande och läsande av biografier på nätet för det finns nästan ingen info om striderna runt och i Berlin utom ryssarnas attacker och bunkerns fall
Det svåraste för mig är att hitta rätt betäckning på vagnen (är inte säker än) men det kommer ska ni se (har funderar på att ta en sifferkombination från 614:e)
En glad amatörforskare som har fyrkantiga ögon numer
bifogar en sida med bilder på vagnar i Ryssland
http://tank.uw.ru/articles/samohod/ferdinand_a12/gallery/index.khtml
Det börjar närma sig det hela 
så pass att jag bara var tvungen att torrpassa gubbarna som fortfarande är blöta av färg. Så nu är det egentligen bara att låta gubbarna torka,fästa vagnen vid plattan och fixa till gipsspåren på banden och skita ner hela härligheten.
Åsikter om förbättringar är välkommna
Nice! Ser fram emot att se den vädrad och klar!
Azgaron
se där snart klart då? eller ska du lägga till mer på diot?
//pebben
Den ser redit fin ut nu :)
Tänk om man kunde fixa sånt diorama,,
kanon fint diorama !
ser jätte bra ut! ,kul men det svartvita bilden !!!!
Ja de där ser jättebra ut :)
Kul me dioramat oxå..
Snyggt! Alltid kul att experimentera lite med bilderna.
Azgaron
det blir ju mera verklighets troget med s/v a la 1945 snyggt!
//pebben
kom på att jag glömt märkena efter att jag skickat in bilderna men dom är på numer. Hittade även en bild på en Ferdinand/Elefant utan siffror på sidan som förstörd och var mitt inne i en stad (stod inte var det var ) men min tolkning är att det är denna i ett senare skede
Hej Leo!
Jag har byggt en "Elephant" i 1:72 en gång, med rödbrunt östfrontscamouflage. Har du sett Niclas Setterlings nya bok, 9:e armens undergång, om slutstriderna i och kring Berlin? Här är en länk till Bokus presentation av boken.
Förlåt, författaren heter ju Niclas Sennerteg, ingenting annat!
Pontus
hinner jag så ska jag nog till biblioteket i morgon verkar det som 
Lycka till i bokhyllorna! Men Anthony Beevors "Berlin -slutstriden" har du väl läst?
Mvh Pontus
jisses jag behöver uppdateras! dessa böcker visste jag inte äns att dom fanns! så det tackar vi för
//pebben
tyvärr
den mesta läsningen på senare år har blivit bil och mc tidningar på tronen

#42 Ett sätt att läsa böcker är via bibliotekets elib-tjänst som streamad ljudbok.
Just den boken har jag på jobbet just nu.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

fanns inga tow cables i den förpackningen antar jag, precis som en Ferdinand jag byggde för något år sedan, det var en tidig Dragon-byggsats, saknade all form av bonusmaterial som man får i nytilllverkade DML - Smart kit, 3in1, Premium Edition osv. Men jag köpte tilll snygga kablar av märket Eureka XXL (från Polen) i efterhand, blev ganska bra faktiskt :)
btw - snyggt scenario du fått till.
Thomas

Har precis läst ut "Nio arméns undergång" och vill gärna rekommendera boken!! Klart läsvärd och spännande sammanställning av vittnesmål från bägge sidor av kriget.
För er som letar litterär information och inspiration (foton, ritningar, färgscheman etc) akn jag rekommendera de skrifter som förlaget Leander & Ekholm har gett ut under senare år. De har specialicerat sig på militärhistorisk litteratur och framförallt kring WWII. Själv sitter jag just nu med en skrift framför mig som jag köpte på IPMS open i Solna i våras, den heter "Pansar i Vinterkriget 1939 - 1940" (ISBN 91-975894-1-1-0) och ingår i ovannämnda förlags bokserie "operationer / Skandinavien". I denna 124-sidiga häftade bok finns mängder med intressanta och tidigare opublicerade foton från både finska och sovjetiska sidan, inte minst på Röda armens tidigare pansar (av vilka somliga modeller var mindre lyckade -åtminstone i de finska skogs- och myrmarkerna). I slutet av boken finns också fina planscher i både färg och svartvitt av de flesta fordonstyperna som omnämns i boken. Liknande böcker finns alltså om flera andra frontavsnitt också, men jag har inte läst dem -ännu.
Googla på Leander & Ekholm förlag så hittar du/ni säkert mer.
Gokväll från Pontus