Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 1288 ggr
PonCar
0

Ny medlem bygger Lincoln -28

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kreativa styrenpulare!

Som alldeles rykande färsk medlem i denna utmärkta community har jag inte hunnit sätta mig in i alla dess möjligheter ännu, men tänkte att en bra start kunde vara att presentera mitt nystartade byggprojekt (Mer om undertecknad hittar du på "min sida" och via "Nya medlemmar"). Jag är inne på gamla klassiska bilar (det har inte hunnit bli så många ännu) och har just nu börjat på en riktig goding, en gammal MPC byggsats (1970 eller -80-tal) med det rafflande namnet "Gangbusters 28 Lincoln".(dvs en Lincoln Touring convertible från 1928), med tillägget "Americas most famous getaway car".

Det luktar whiskey, krutrök och motorolja redan nu… Tänker emellertid bygga denna i en litet mer laglydig variant utan optiondelarna såsom vindruta och kylare med kulhål. Min förebild är en dito Lincoln som jag hittat på "nätet" avfotograferad vid någon entusiastträff på en äng i USA. Den har svart och silverfärgad kaross med vinröda dekorränder. Snyggt!

Har ännu bara gjort motor och chassi, så mycket återstår. Byggsatsen får jag tacka Anders på Virago Hobby för, som i sin tur hittade den secon hand (fast i nyskick) i USA. Blev ändå inte speciellt dyr att ta hem, bara lite över 300 kr. Hittade samma modell som renoveringsobjekt på CCM-open -07. Denna sats visade sig dock sakna en del vitala, svårtillverkade delar (tex ena strålkastaren, kofångare osv) så att jag bestämde mig för att spara den till någod modifieringsprojekt längre fram. Kanske kan det bli en "farmarbrandbil" från nån håla i amerikanska västern eller så…

En fråga från en novis: Kan man lägga ut bilder på sina tidigare byggen i nån sorts bildgalleri på siten, eller hur funkar det? Tacksam för tips.

Azgaron
0

Först och främst får jag väl hälsa dig välkommen till ett av Sveriges trevligaste modellbyggarforum!

Trevligt val av modell! Ska bli väldigt kul att se det bygget!

Jag tror att det ska finnas möjlighet att ha ett bildgalleri här på sajten, men jag överlåter den frågan till nån annan tex en av våra mycket trevliga sajtvärdar StefanW och ElLobo!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Ja hej på dig ,jag ordbajsar i nästan i varje vrå i detta mycket trevliga medium ,men jag tycker att det är så kul att äntligen hittat det som man vill pyssla med ,så välkommen !

PonCar
0

Edit: Lincoln (fixade till länken! //Stefan) 

Tack för era värmande ord! Om ni undrar vad detta här ovan är för någon fruktansvärt lång länk så är det länken till bilden som utgör inspirationen för mitt pågående projekt! Hoppas så småningom kunna presentera litet bilder fråm "modellgaraget" också, men väntar på svar från StefanW angående hur man går tillväga rent praktiskt. Bland tidigare byggen kan nämnas Hellers Delahaye 135M, Heller Renault Vivastella, MPC/Airfix Stutz Bearcat 1914, AMT Ford Starliner 1960 och AMT Plymouth Belvedere -58 (den enda jag testat spruta med riktig billack…).

gigabyte
0

Jag bara klickar på bifoga fil o sen letar du upp ditt foto, men det blir ju bara ett foto per kommentar, eller går det att lägga upp flera bilder på samma inlägg ?

PonCar
0

Ok! Testar med en bild av Lincolns motor då, så får vi se. Men detta blir det sista för ikväll, nu vill frun kolla på "Dobedoo" med mig i soffan… Men vi hörs igen framöver!

StefanW
0

#0 Välkommen hit! Håller på att skriva ett pm till dig, med lite svar på dina frågor som du skickade! Så kommer du att kunna lägga in dina bilder i ditt fotoalbum!

#3 Fixade till länken i inlägget åt dig!

#0 + 5 Skall bli intressant att följa detta bygge!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#6-1: Vad bra att man inte alltid är först! Då behöver ju inte jag göra något! Glad

ElLobo
0

#0: Välkommen, säger jag också. Jag hoppas, och tror, att du kommer att trivas här bland oss andra plastnördar och alla andra modellbyggare.

leopold
0

har bygt denna

Proosen
0

He he he….bäva månde flyg och pansartokarna för här dyker det upp en till som bygger civilbil. Välkommen hit till oss i cyberrymden. Passar också på att tipsa om Scaleracers, där byggs det i princip enbart civila fordon och det också en svensk site.

Både här och där är mycket trevliga ställen att slösa bort dyrbar fritid på istället för att karva, måla och limma plast.

Ska bli kul att se ditt mässingsvidunder, cool bil är det och motorn ser ju bra ut så resten blir nog också toppen.

Hej å hå!

Niclas

StefanW
0

#3 You got mail

Kolla även in en tidigare tråd: Bilder

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Tjenare och välkommen :)
Hoppas du kommer att trivas här på forumet..

PonCar
0

Jag känner redan nu på mig att detta är "rätt" forum för mig! Av nån anledning känner jag mig i regel hemma bland andra "nördar", oavsett egentligen vad de sysslar med. det är alltid spännande med folk som brinner för sitt intresse!

Bifogar här en bild på Stutzen jag fick ett specialpris för på CCM i våras i Hägersten. Det är en bil man skulle kunna bygga fler varianter på, helt klart. Modifieringen består fr.a i ett extra reservhjul bakpå (vilket nästan alla hade på foton jag sett) och att jag snedställde framhjulen, så att det blev litet mer liv i "gamlingen".

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f4fbfc03-af54-42dd-a343-f0fd17fbf2b6&Filename=Stutz Bearcat small pic.jpg)

StefanW
0

#13 Det glädjer mig att höra! Det var en mycket vacker bil på bilden! Själv håller jag på med ett projekt av två Omnibussar från WW1 (en civil och en militär) och en brandbil från 1916. Så jag har nog anledning till att återkomma till dig med frågor om bl.a. färgval m.m.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Den där var oehört fin :)
Hoppas på fler fina bilder på den..

Azgaron
0

Mycket snygg! Kan förstå att du fick pris för den.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

vacker bil !!!!! man häpnar !

[Tunnan]
0

Även jag hälsar dig välkommen till denna sida.

#13 Oehört snyggt bygge…vad läcker!  Räcka ut tungan