Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1385 ggr
madland
0

Hej allihopa

Hejsan alla där ute. Jag tänkte först och främst säga just "hej" eftersom jag nu precis registrerade mig på forumet.

Lite om min byggbakgrund. För en rad år sedan spelades det en hel del Warhammer (som säkert många känner till består av arméer av högvis med smågubbar och annat) vilket medförde en massa figurmålande. Det var roligt - och ibland tröttsamt - att se hur dessa plast och tennobjekt förvandlandes till grymma orcher och mystiska alver. visst har det blivit en och annan flygplansmodell efter det men inget som jag egentligen är särskilt stolt över. Faktum är att jag nog inte ens har kvar en del av modellerna. Hehe.

Nu över till mitt projekt som ni kanske kan hjälpa mig sparka igång. Ni har säkerligen en terminologi som jag kommer att bekanta mig med framöver så "hinta" gärna i utvecklande syfte.

Jag vill skapa ett sceneri med en stridsvagn och några figurer, omgivna av en realistisk miljö. Var hittar jag modellerna jag söker? Vilken skala ska jag rikta in mig på? Vilka märken på modeller och färger rekommenderar ni och varför? Vad katten ska jag bygga denna krigsscen på? Jag hade tänkt mig att själva bygget skulla bli stort som ett A4 (eller däromkring). Innehållet sett till själva miljön är på intet sätt förutbestämd så kom gärna med tips eller länka till inspiration. Figurerna jag önskar är amerkanska fallskärmssoldater (någon med en pansarvärnspjäs i händerna), en stridsvagn av typen Tiger samt en tysk vagnschefs överkropp eller liknande.

Återigen hej allesammans och ursäkta mitt överlånga inlägg. Tack till er som orkat läsa det. :)

ElLobo
0

Hej!

Först får jag hälsa dig välkommen till oss, och hoppas att du kommer att trivas.
Alla frågor och annat som du funderar på är bara att ställa, så ska vi väl försöka komma med lite svar.

Och så till dina funderingar.

>Vilken skala ska jag rikta in mig på?
Det är väldigt olika vad man vill bygga och vad man tycker om olika skalor. Själv bygger jag till största delen flyg i skala 1/72, men t ex i skala 1/35 finns väldigt mycket fint pansar att välja på. Speciellet när pansar är inblandat väljer många den skalan.

>_Var hittar jag modellerna jag söker?
_Jag handlar det mesta på nätet, mycket på eBays olika sajter och på Tradera, men även hos olika handlare (främst utomlands). Men det finns många svenska butiker på nätet också, och dessutom är det alltid en speciell känska att få gå i en affär och botanisera på riktigt bland alla lådor.

>_Vilka märken på modeller och färger rekommenderar ni och varför?
_Fabrikat på modeller är i mycket avhängigt med vad för slags modell man vill bygga. Allt finns ju inte hos alla tillverkare, så ibland får man välja en sämre modell för att få bygga det man vill.
Sedan så är väl kanske Tamiya i en klass för sig när det gäller kvalitet och passform, och så finns ett antal tillverkare i bottenskiktet också. Men en del tillverkare har både bra och dåliga modeller så det kan variera.

När det gäller färger så använder jag själv Humbrols Enamel och penselmålar, medan andra föredrar andra fabrikat, ytterligare andra föredrar akrylfärger (p g a frånvaron av lösningsmedel och därmed lukt), och en del använder spruta.

>_Jag vill skapa ett sceneri med en stridsvagn och några figurer. Vad katten ska jag bygga denna krigsscen på?
Figurerna jag önskar är amerikanska fallskärmssoldater (någon med en pansarvärnspjäs i händerna), en stridsvagn av typen Tiger samt en tysk vagnschefs överkropp eller liknande.
_Med tanke på dina önskemål så skulle väl någon scen från andra världskrigets olika slag i Europa kanske passa bra. Vi kan ju se om någon pansarbyggare har lite förslag, annars kanske du kan söka lite på nätet. Det finns massor av sidor att undersöka.

[Henke29]
0

Hej och välkommen :)
Hoppas du kommer att trivas..

TommiN
0

Haloj och välkommen,som ElLobo sa,så finns det gott om att välja till olika dioraman,själv ska jag börja bygga en diorama innehållandes en Tiger med besättning,så att val finns det gott om,se gärna på länkarna här uppe på menyraden,där finns det många butiker man kan beställa det mesta ifrån,om man känner för det,annars är Tradera bra.

Azgaron
0

Hej och välkommen!

Hoppas också att du kommer att trivas här! Bygger inte dioramor, men mina preferenser är 1/72 och 1/48 i flyg och 1/35 i pansar. Kan inte marknaden jättebra men jag upplever att figurer och tillbehör finns i en större utsträckning i 1/35.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Välkommen hit äger jag med!
Pansar är inte min största sida, men jag tror nog att vi skall kunna hjälpa dig!
Vi har några här inne som har kört fast i leran, så när de har kommit loss så kommer du nog att få många förslag..

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland
0

Tack allesammans för era lysande svar.  Det låter som att det här med 1/35 kan vara i linje med mina önskemål.

Jag var inne i en konfliktsspelorienterad butik i lilla Lidköping idag och gissa om jag fick det där köpsuget tillbaka som man hade när man var fjorton år! Tänk att en liten butik (stor som postorder) kan rymma så jäkla mycket prylar utan att det blir alldeles för tjockt. Jag måste medge att jag blev mäkta sugen på något slags WW2 konfliktsspel men just modellerna var i minsta laget för den diorama jag tänkt mig. Det fick bli tre fina penslar och lite basfärger. Jag har valt samma typ av färg som Citadel Games och Games Workshop alltid kört med. Den har jag erfarenhet av och kommer nog att fungera bra, även om airbrush lockar som tusan när det gäller själva stridsvagnen. Vi får se.

Allra helst skulle jag ju vilja komma igång redan idag men det känns lite som ett orimligt krav då leksakshandlarna inte har det jag söker och resten i princip är näthandel. Ska snoka vidare efter vad jag söker nu när jag postat detta inlägg och förhoppningsvis lägga en beställning.

ElLobo du skrev att en scen från andra världskriget skulle omfamna mina önskemål rätt och visst är det så. Det är så jag har tänkt. Eventuellt kanske det blir någon tysk-sovjetisk östfrontsgrej. Vad jag egentligen menade med "vad ska jag bygga på?" var såklart på vilket material eller "fot" jag skulle placera alltsammans. ;) När jag gjorde terräng till slagfälten som yngre använde jag en särskilt (sten)hård frigolit men det kanske för det här ändamålet finns något bättre att nyttja. Måste kika lite på er medlemmars gallerier och kanske hitta någon smart idé där som faller mig i smaken. :)

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan och välkommen! jag ska väl vara en av dom som sitter fast i leran här antar jag hehe! till tiger volat har en italeri för strax under 200:- (titta på länkar uppe på sidan) personligen skulle jag rekomendera någon av tamiyas men då ligger dom runt 400:-  men ett diorama på A4 med en tiger i 1/35 kan bli tajt tog en bild så ser du ungefär hur mycket utrymme du får

titta gärna på gammla trådar här på sidan dels så visar cyberdemonen hur han bygger dioraman och vad han annvänder och även så finns det en del byggen på just tiger vilken tiger är du inne på? tigerI eller kungstigern?

ett annat tips är att i mariestad finns en butik som heter liden den är öppen ondsdag och torsdag kl 19-21 där finns det modeller från golv till tak! jag ska själv dit den 21/11 om du vill kan vi mötas vid mcdonalds eller nått så kan jag visa vägen

//pebben 

leo-
0

Hej och välkommen härifrån oxå

När det gäller basplattan köpte jag på mig 1kvm Styrofoam 250 på ett byggvaruhus för ca 120kr och den tycker jag är kanon (tog den 8cm tjocka versionen) så att man kan dela den på tjockleken oxå om man vill.

Så kom du ner i leran du oxå så kan vi nog visa dig tillrätta

madland
0

#7 Pebben: Lade om mina planer lite. Studerar östfronten en aning nu för att se vad Sovjet kastade mot tyskarna under vintertid tidigast efter 1943 då Panzerschrecken blev vanligare på de tyska förbanden. Tänker mig en KVI eller liknande, T-34 kanske. Måste hitta vinterklädd vagnspersonal och tyska infanterister också. Angående formatet, det får nog bli dubbla A4. :P Apropå tipset om Liden, tack så mycket! Jag hittade en adress till dem så jag hittar dit. Ska bli kul att kika in där i nästa vecka.

#8 leo: Det var nog något liknande jag nämnde tidigare. Får kila in på de lokala byggvaruhusen och ta mig en titt. Leran ser lockande ut! ;)

ElLobo
0

#6: Ja, det blev visst en liten feltolkning, men det löste sig ju ändå med hjälp av pebben, cyberdemon och leo. Om du söker bland de olika gamla trådarna, så kommer du att hitta många tips på vad man kan använda och hur andra har byggt.

P.S. Du ska ju naturligtvis registrera dig som medlem även på Modellbygge iFokus och inte bara på Proveniens, eller vad tycker ni andra?! Flört

ElLobo
0

#9: Och naturligtvis ska du väl försöka komma på vår träff nästa helg?

Intresseanmälan!

Sven-Erik
0

#0. Förresten, Välkommen till oss på modellsajten! Hoppas att du kommer att trivas i det här styrengänget!
Kul att du gillar pansar och dioramor. Pebben är en hejare på att bygga pansarmodeller, kolla in gamla trådar och njut!

madland
0

#10: Ska in och rota nu tänkte jag. Med några öl i kistan blir det nog kanon. ;)
Jag har nu registrerat mig som medlem på rätt ställe. Vad det där provivadenuva är vettekatten. Något verkar dock vara på tok för jag kan inte hitta mig själv bland medlemmarna. Varken om jag filtrerar modellbygge eller hela iFokus. Märkligt…

#11: Angående träffen ja. Jag har för mig att jag jobbar den helgen men visst ska det väl ordna sig med att jag kikar förbi och säger hej iallafall. Anmäler mig på listan nu.

#12: Tack ska du ha Sven-Erik. Diaramor har i sanningens namn inte alltid tilltalat mig men det tycks ha mognat med tiden. Jag känner iver inför att gå på det själv.

ElLobo
0

#13-1: Bara för att få det klart för mig innan jag frågar våra administratörer:

Det är inte så att du har varit inne och tagit bort medlemskapet under Inställningar istället för att bara ta bort sajten Proveniens från favoriter? Och sedan registrerat dig igen med Modellbygge som favoritsajt?

madland
0

#14 Som nämnt ovan gjorde nog ölen sitt till. Möjligen kan jag ha tagit bort mitt medlemskap, sedan ändå loggat in och tagit bort proveniens som favvis och lagt till modellbygge. Intressant att jag finns kvar egentligen. :P

ElLobo
0

#15: Jag ska skicka vidare till admin så får vi se om de fixar det eller om du måste rgistrera dig ännu en gång.

madland
0

Tack det var snällt.

StefanW
0

#17 Nu är det väl som det ska vara?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland
0

#18 Näe, hittar fortfarande inte mig själv om jag söker bland medlemmar. :P

ElLobo
0

#19: Jag håller på och bollar saken med våra admin, och du ska se att en vacker dag finns du där i listan! Glad

madland
0

Ja, egentligen spelar det mig inte så stor roll kanske sålänge sidan fungerar som den ska. Jag undrar om någon, om han/hon så önskar, kan lägga till mig bland sina favoriter…?

TommiN
0

Nu ligger du bland mina favoriter,även om du jobbar för Volvo(konkurrent)Flört,men du är ju medlem.

Proosen
0

Välkommen och väl mött i plast- och cyberdjungeln.

Niclas