Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1436 ggr
gigabyte
0

fina modeller

vilka fina arbeten som ni har visat !!!!jag känner mig som en målar kludd  ,hoppas att jag kan lära mig att komma i närheten av ert jobb.

ElLobo
0

#0: ALLA hittar någon som bygger och målar bättre än vad man själv gör, så det är inget du behöver oroa dig för. Och det är ingen av byggarna som inte har gjort "misslyckade" modeller. Det hela handlar hela tiden bara om att öva, öva, öva och inte vara rädd för att våga pröva på nya tekniker som man kanske har läst eller hört om. Misslyckade objekt, eller skrotade sådana, är jättebra att ha att öva på om man vill testa något nytt. Och är det något man undrar över eller är osäker på, så är det bara att fråga.

Men kom ihåg att det viktigaste är att ha roligt under tiden man bygger, och så ska man försöka undvika att jämföra sig med de gamla uvarna som kan allt. Glad 

Var inte orolig, du kommer allt att lära dig både det ena och det andra!

cyberdemon
0

instämmer med ElLobo helt och hållet, det finns alltid de som gör det bättre, men det gäller att tänka i andra banor och utveckla sina egna talanger i den takt som känns lagom, OM du upplever dig som en målarkludd nu, så är du semiproffs om några månader och en Picasso om något år kanske, tänk OM….jag kunde göra så här snyggt …..*suck* men det kräver sin tid, tålamod och färdighet, Jimmy Page blev inte gitarrvirtuos över en natt direkt. och som tidigare nämnts, försök njuta av stunden och ha roligt, det behöver verkligen inte bedömmas av andra eller dig själv

PS.  detta är något jag kan tråna över: Herr Hauptman´s champange

StefanW
0

Instämmer med #1 & 2!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

dessutom: av alla inlägg, foton osv jag publicerat här och på de  amerikanska forumen, (missing-lynx, armorama.com m fl) så har jag ALDRIG mötts av nedlåtande kommentarer, folk med detta intresse sysslar helt enkelt inte med pikande av andra och deras arbete, konstruktiv kritik är en annan 5:a, det behövs, men det fungerar mer som en vägvisare och katalysator än något som försämrar självförtroendet…

/thomas

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja här är min båt HMS kelly det är mitt första försök med plast bygge jag har mycket att lära om målning men med lite hjälp så skall väl det gå det med ,för jag har liksom ett sug att börja kliar i byggtarmen så att sägaGlad

cyberdemon
0

den ser ju minst sagt imponerande ut, hade varit kul se från sidan och lite mer inzoomad, snyggt!

/thomas

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en vy från sida

[Henke29]
0

Den är ju jättefin :)
Klart ett bra bygge för att vara första ggr isåfall…

cyberdemon
0

kanon, ett snyggt fartyg, nu är det bara kuliga kvar - nämligen målning och efterarbete  :)

leo-
0

Jag är själv en glad amatör som tycker att jag själv utvecklats ganska mycket sedan jag började att publicera mina modeller här under byggandet.

Är det något jag värdesätter är det kunskapen som finns här inne vad det gäller byggande och forskande om modellen och som sagt det kommer alltid att finnas någon som är bättre och det gör inte mig något jag bygger för att det är skoj och gör jag helt fel så kommer det en kommentar (ingen pik) om att den färgen är fel eller liknande.

Så fortsätt bygga och var öppen för kommentarerna så kommer det bara att bli bättre och bättre

gigabyte
0

tack för detSkrattande jag tog mig lite vatten över huvudet med den skutan ,fick bara skrov o en hög med plasticard ,den var vissligen förtryckt så man behövde inte mäta ut alladelar från ritning men att skära ut varje del på överbyggnaden var för mig bara för mycket , fick till slut ihop den nåttsådär ,kostade 5000pix  så jag kände mig pressad att fixa den ,inget sådant bygge för mig på några år framöver,fanns inget mys liksom

cyberdemon
0

…och om du vill placera den färdigmålade modellen i ett "havsdiorama" med realistiskt vatten och vågor kan jag tipsa om bra guider på nätet, det ska nog tilläggas att man bör testa vatteneffekterna på något icke så värdefullt först, en GB glassburk t ex innan du ger dig på att baka in fartyget i vatten-effekts-geggan  :)

/thomas

Azgaron
0

Kan väl inte mer än instämma i vad som har sagts, och träning å åter träning är vad som behövs för att bli bra. Vistas man på forum som detta, och läser och ställer frågor så lär man sig ganska mycket. Billiga modeller att träna på finns det gott om, så det är bara att öva på Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

tack för ert stöd! nu känns det som jag har hitta" hem "nu skall jag köpa färg o modell, en T72a med en hög rysska infantristerSkrattande(båten får ligga på is i vinter)

Häls kludden

TommiN
0

och jag som trodde att jag hade hittat en till som gillar fartygsbyggenGråterGlad.

pebben
0

vänta du tommin när pebben går till havs! Fot i munnnen har en modell från heller i 1/400 av ett hangarfartyg som ska slängas ihop framöver rätt simpel modell men ändå! då blir jag nybörjare! har gort några båtar men inte så många…

har du någon skala på ditt skepp gigabyte? ser rätt maffig ut

//pebben

gigabyte
0

skalan är 1\96 den är ca 110 cm lång 11 bred kan köras med radiostyrning om man känner för det

pebben
0

hehe den är smidig då? den ser ju onekligen maffig ut!  men har du fått ihop den så kommer inte tigern att bli några problem för dig!

//pebben

gigabyte
0

jo den kan vända runt på en femöring (eller var det en tvåkrona;) ) två elmotorer som man kan köra "varförsig" men nu är både radio o motagare bortplockade und sålda