Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1750 ggr
[Hayabusa]
0

AK Interactive Real Colors

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver vi en ny serie färger? Kanske inte, men vi får dem ändå 😉 AK Interactives Real Colors, en serie färger där kulörer tagits fram med hjälp av expertis på området. De har samtidigt även släppt en bok som knyter an till dessa nya färger. 

Vad säger man om färgen som sådan? Burken är av glas med lock av plast och känns närbesläktad med såväl Tamiya som Gunze. Konsistens och doft påminner om dessa, men inte helt. Dock är de 100% kompatibla med dessa färgfabrikat, dvs de går att blanda om så önskas.  Vattenlösliga är de också. Har inte hunnit testa med airbrush eller pensel, men magkänslan är positiv.

Janne Nilsson
0

Det med "äkta" färger känns konstigt. Speciellt när man skall ta hänsyn till skaleffekten, vad för typ av ljus man skall återspegla, vilken typ av primer vi lägger den på, när vi modulerar färgen och även lägger på filter, washer, accentuering och vädring?

När allt det är gjort, vad är då äkta?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
0

#1 Instämmer, personligen tycker jag att det är intressant med kulörer men har inställningen "close enough is good enough". Att AK Interactive valt att kalla serien "Real Colors" får väl ses som en marknadsföringssak. Eftersom jag gillar Tamiyas färger så ser jag positivt på denna serie. Men det är väl ett personligt val, vilken färgtyp man fastnar för. Den tillhörande boken har jag bara bläddrat lite kort i, men första intrycket var positivt.

nitton69an
0

jag gillar att de har samlat färger i set, skriv hur det gick att spruta med den sen.

[Hayabusa]
0

Har ägnat lite mer tid åt boken, den är intressant. Oavsett inställning till hur kulörerna såg ut då det begav sig och hur man överför det till modellbygge, så är det en intressant vägledning (enligt min mening). Det blir sannolikt airbrushing i helgen, återkommer med synpunkter.

IKV91
0

Intressant! Nyfiken på din synpunkter.

[Hayabusa]
0

Det blev test & målning igår kväll. Mycket nöjd. Förtunnade med Mr. Color Leveling Thinner (min favorit). Fick en fin finish på ytan, även lätt att göra lite finare jobb. Ingen "clogging" eller annat strul. Färgen är vattenlöslig, luktar inte särskilt mycket. Rengöringen var enkel.

Att färgen går att blanda med Tamiya & Gunze är ett plus i min värld eftersom jag har uppsättning av dessa färger. Ett annat plus är glasburken, tycker jag. Den är användbar även när man har brukat upp innehållet.