Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2086 ggr
robban64
0

Litet vinterdiorama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länge sen jag postade något här. Tror jag har hamnat i byggtorka. Då får man kasta om kursen helt och se om man kan hitta bygglusten igen. Figurmålning är en bra medicin så man får släppa loss lekfullheten.

robban64
0

Jag påbörjade ett stort och komplicerat dio för ett tag sen.Miniart fabriksruin med sju-åtta gubbar,krypskyttar och en Tigerstridsvagn…..så var tanken men jag gick in i väggen. Nu går jag åt andra hållet och nöjer mig med ett par kvadratcentimeter och tre gubbar….ja,och så snögubben.

robban64
0

Jag glömmer hur kul det är att måla figurer.Det är befriande att måla lite som man själv vill.

robban64
1

Layouten är klar. Svårare än så här behöver det inte vara.

wooderson
0

Coolt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
0

Äntligen:) Den där snögubben känner jag igen! Riktigt roligt att följa detta. /Erik

HasseGustafsson
0

Snyggt. Vad är det för skala på figurerna?

robban64
1

#5 Ha,ha….ja du Erik,jag har inte din förmåga att omsätta storslagna dioramaideer till verklighet så jag kör på det minimala.Men tanken var god från början så snögubben dammas av. #6 Tackar!Gubbarna är resin 1/35 och inköpta på Aliexress.Antagligen kopior av någon stackars etablerad tillverkares figurer.

Rone
0

Gillar uppställningen, snygga figurer(och snögubbe)!

flyingdragon
0

Kul med något annorlunda, blir läckert. 🙂
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

robban64
0

Tusen tack grabbar! Drog på ett lager Oceanlack för att se hur slutresultatet blir.Det är svårt med nyanserna när man målar lager på lager med akryl.Man får gå långsamt fram och pausa åtskilliga gånger.Men ett lager lack binder ihop det hela fint.

robban64
0

Jag använder i princip tre nyanser till hudtonerna.Blandar dom vid behov med vitt för highligts. Brown Sand tycker jag är en bra grund för ansikten.Dom två övriga lägger jag på i tunna lager för att bygga upp hudfärgen. Lägger inte ner något större arbete på ögon.Dom syns ändå inte från en halvmeters håll.

robban64
0

Nu gör vi snö! Blanda bikarbonat,vitlim och vatten. Pensla på geggan på basplattan. Sprinkla på mer bikarbonat för en frostig yta. Glöm inte fotspår!

robban64
0

Så där ja! En gubbe till har dykt upp för symetrin. Basplattan är en bit kakel.

robban64
0

Nu får det hela stå i vitrinen och torka. Sen går jag och glor på det hela i ett par dagar.Ett bra sätt att upptäcka om något känns fel eller att det duger.

flyingdragon
0

Riktigt coolt bygge, gillas skarpt. 👍 👍
Mvh Jocke

Virgil

wooderson
0

Blir ju väldigt effektfullt med bara några gubbs och en liten platta, snyggt (sen ser jag ju gärna tigern målad i framtiden)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

robban64
0

#15-16 Stort tack grabbar! Jag tycker det är lättare att få till något om jag jobbar med små ytor.Tigern ska byggas men jag blir mörkrädd när jag öppnar lådan.Då jäkla mycket delar.

[ludgopelle]
0

Jäkligt snyggt och roligt diorama. Vilket finurligt sätt att göra snö på. Det måste jag pröva någon gång :)

DIOWORK
0

Less is more! Hur coolt som helst:) /Erik

[Tunnan]
0

Ser riktigt bra och läckert ut. Ska köpa en burk bikarbonat och testa på att göra snö.

robban64
0

#18-20 Tackar! Ja,less is more är nog min melodi.Storslagna ideer skalas av tills det bara återstår en liten scen. Hur som helst så är denna lilla scen klar.

robban64
0

Hittade lite växtlighet när jag var ute med jycken som fick bli ryska snår.

robban64
0
robban64
0

Detta var ett litet avkopplings projekt för att se om jag kunde hitta bygglusten igen. …..och det gjorde jag!

DIOWORK
0

Läckert Robban! Riktigt snyggt med lite snö på växterna! Coola figurer och en riktigt välmående snögubbe:) Applåd! /Erik

Banjoman
0

Hatten av för ett lika minimalistiskt som välbalanserat diorama! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[krutgubben]
0

Så snyggt Robban, gillas skarpt!

petzon
0

Kanonsnyggt alla tummar i vädret. Önskar verkligen att jag kunde måla gubbs

Rone
0

Det bygges gillas verkligen, riktigt snyggt blev det!

flyingdragon
0

Kanonläckert. 👍 👍
Mvh Jocke

Virgil

DIOWORK
1

Robban, tidigare såg jag bara bilderna i telefonen, nu när jag kollat i en dator där bilderna är större ser jag hur extremt snygga figurerna är. Ditt bygge går ju ganska enkelt att expandera genom att placera ett fordon bakom soldaterna. Kanske dags att bygga en sleten stridsvagn med vinterkammo?:) Tog mig friheten att tuffa till en av dina bilder:) /Erik

robban64
2

Tack för era värmande kommentarer. Kul att ni uppskattar mitt lilla projekt. Jag är själv fövåndad över hur långt man kan komma med så få ingredienser. Erik,stort tack för ditt fotojobb. Du är inte bara en vass dioramaproducent,dina foton börjar mer och mer se ut som bilder från någon dokumentärfilm från tiden. Ett fordon kommer det att bli men inte i detta dio. Sitter och filar på en ide med ökentema. Kommer bli skönt med lite värme efter all snö. En britisk Valentine II tank,några gubbar och en kamel……

DIOWORK
0

Öken gillar vi, kameler likaså:)