Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3531 ggr
Ulvtand
0

Apoxie sculpt modeling compound

Jag undrar om det är någon här som arbetat i "apoxie sculpt modeling compound"? Vad har den för egenskaper? Hur är den att arbeta i?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Joppo
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte använt just denna "lera", men däremot Magic Sculp som jag antar är snarlik baserat på beskrivningen. Den är väldigt trevlig att skulptera i och går även väldigt bra att bearbeta efter att den härdat*. Den är även vattenlöslig i icke härdat tillstånd.

Jag använder även en annan putty som heter ProCreate. Den är betydligt hårdare och lämpar sig i mitt tycke bättre till mer detaljerade arbeten. Nackdelen med den är att den blir mer elastisk när den härdat, vilket gör den mindre lämpad att slipa. Denna lera är icke vattenlöslig.

Bilden som jag bifogat kan du se en tomte som jag håller på att skulptera. Den mörkgrå leran är ProCreate och den ljusgrå Magic Sculp. Båda har sina för och nackdelar, men för tillfället är jag mest förtjust i ProCreaten :) 

Vad är det du ska göra? Hur stort är objektet tänkt att bli? 

* Sandpappra, tälja i, borra et cetera

Janne Nilsson
0

Snyggt jobbat, Joppo!

Jag vet att många transatlanter pratar om Apoxiesculpt men jag skulle som ovan vilja påstå att Magic Sculpt fungerar lika bra. Förmodligen också Procreate.

Lerorna är mjuka i inledningsskedet efter blandning, om de är färska, sen hårdnar det vartefter. Jag vet att en del avvaktar tills leran är lite hårdare för vissa specifika jobb medans andra jobb bör göras när leran är så mjuk som möjligt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."