PayPal
försökte mig på att köpa genom paypal för första gången nu(ska köpa från england), men stötte genast på ett problem som jag inte kommer förbi. när jag har lagt till sakerna som jag vill ha så trycker man på paypal knappen på säljarens sida och det hoppar å till paypals sida där man ska lägga till ett kort när jag ska försöka genomföra ett köp, så står det något i stil med "kortutfärdaren kan inte godkänna detta kort, försök med ett annat kort". jag har nu försökt med 4 olika kort, visa och mastercard, alla är giltiga och pengar finns på dem. står klart och tydligt att paypal stödjer visa och mastercard. jag har testat med 2 olika konton, mitt eget och morsan mins.
ni som handlar med paypal, har ni stött på detta problemet och vet vad man ska göra?
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Jag har köpt flera saker genom PayPal men jag har valt att inte ha något kort kopplat till det, jag för över via min internetbank. Det tar någon dag att fylla på till PayPal men det tar bara typ 2 dagar och jag har aldrig haft något problem, kolla om du kan fylla på den vägen du också.
Jag hade mycket problem med dom när jag skulle betala en sak från Tradera. Fick kontakta deras support och det blev så att jag fick sätta in pengar på mitt paypalkonto och så drogs det därifrån. Sen dess har jag inte betalat genom dom.
Jag har för mig att man måste "validera" sitt kort först eller något sådant. Var länge sedan jag skaffade mitt konto men jag minns att jag fick fota min legitimation och maila dem för att få mitt kort godkänt. Handlade något om att paypal är amerikanskt och som europé måste man typ intyga att man är den man är först för att få kortet godkänt.
Minns inte turerna exakt men det var något sådant det handlade om i alla fall för mig då. men det är över 10 år sedan så om det är samma regler nu har jag ingen aning om.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#3 Jag behövde aldrig fota eller något sådant. Paypal funkade bra för några år sedan men sen plötsligt gick det inte att betala med kortet.
Har aldrig haft problem med att betala med MasterCard på Paypal, har använt tre olika kort de senaste åren och aldrig haft problem med att göra kortbetalning

Det är bankerna som spärrar korten för viss internethandel, sån som de har bestämt är osäkert. T.ex. så brukar Paypal krångla ibland, men även svenska sajter som svenska spel kan vara blockade. Lösningen är att gå in på din internetbank och "låsa upp" korten för internetköp. Kan vara permanent, eller tillfälligt. Nordea kör med tillfälligt, typ 60 minuter, tror jag. Swedbank kan man låsa upp helt.
så om jag har förstått det hela rätt nu, det behövs egentligen inget kort för att kunna handla? det räcker med att fylla på genom internetbanken till paypal så att man får in pengar på saldot på sitt paypal konto? om jag har förstått det rätt, hur går man då tillväga? när jag handlar på sidan jag vill köpa ifrån och är nöjd och ska betala, så finns det bara en paypal knapp på sidan, trycker jag på den så hoppar det över till min paypal där jag ska skriva in kort nr, CCV osv, det är det enda jag kan göra, jag kommer inte in på själva kontot mitt.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
det är nordea jag har som bank. jag ska höra efter om det kan vara det som är felet, som denstore säger, att man måste låsa upp för internetköp.
Jag har Swedbank och när jag ska föra in pengar på PayPal och deras bankgiro som heter Boa Re PayPal så trycker jag på "fyll på" sen har du en "fyll på direkt" men jag väljer "fyll på" och då får du fram bankgirot tror jag och en kod som du ska skriva istället för ocr nummer sen när du är inne på din internetbank.
Jag har Nordea och får gå in och låsa upp kortet vid köp. men eftersom jag kör med internetbank så är det bara att logga in och öppna kortet för köp
det var som ni sa. kortet behövdes låsas upp och då funkade det klockrent.
men hur funkar det nu, de pengar som dragits från mitt kort, hålls de på mitt paypal konto tills jag har fått mina saker och när jag har fått sakerna och kikat att allt är ok så bekräftar jag det(på något sätt) och pengarna förs över till säljaren? har jag uppfattat proceduren rätt?
#11 Nej, så vitt jag vet är det normalt sett så att mottagaren får pengarna direkt, och de sedan inom en dag eller två (eller tre) dras från ditt kort/konto; blir det problem har PayPal en klagomåls/konfliktlösningstjänst som i alla fall på pappret skall tendera att ta parti för köparen.
I sin ursprungliga version har jag fått uppfattningen att PayPal hade den sortens taka händer-funktionalitet ("escrow" på engelska) som du nämner, men numera är de snarare ett betrakta som en betalningsförmedlingstjänst.
Personligen har jag aldrig haft några som helst problem, men det kan ju vara mer tur än skicklighet. Generellt kör jag med principen att utan tvekan betala med PayPal hos kända/välrenommerade handlare, samt att glatt använda betalningssättet hos (för mig) okända gökar så länge det inte handlar om större belopp än att jag kan stå ut med att det hela går åt pipsvängen.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
perfekt info, då vet jag hur det ligger till och hur det funkar, tack så mycket gott folk:)
Väl bekomme! 🙂
Mer information om PayPals köparskydd hittar man i kapitel 13 i deras användaravtal: https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/useragreement-full#13
Handlar man på Ebay och betalar med Paypal är man 100% skyddad som köpare iaf. Gjort 400 köp. Endast 1 problem med utebliven vara motsvarande 10.000 kr. Löste sig galant med återbetalning till mitt konto via Paypal support. Andra butiker som har betalalternativet Paypal har nog samma skyddsnät för köparen som Ebay & Paypal company.
#15 Förutsatt, törs jag tro, att man har torrt på fötterna! Det finns ju lömskt folk som försöker sko sig på andra hållet också, genom att beställa vad det nu må vara, och sedan öppna ett klagomålsärende under förevändning att det beställda aldrig kom fram eller inte motsvarade beskrivningen …
#16 exakt
#16 Men det är väl bara de pengar man betalat in som man får tillbaka.
#18 Förvisso! Men om du har fått varan, som var precis som den skulle, och du lyckas övertyga PayPal om att något gick/var fel med det beställda så att du därtill får tillbaka pengarna … ka-ching!
vilket scam=/. ja jag är iaf hederlig och ärlig så några sådana bekymmer kommer försäljarna inte ha med mig iaf:)

De fåtal gånger jag inte fått min vara så har PayPal alltid återbetalt allt.
#19 de går PayPal på någon en staka gång o sen så är ditt konto borta för alltid.
Men de e ju klart är det ett stort belopp kanske en del inte bryr sig om att kontot försvinner…
är det svårt att hacka paypal och börja använda kortet som är kopplat till kontot? är det ens möjligt? har någon utav er varit med om att någon har gått in på ert konto och börja köpa en massa med kortet ert?
Har inte råkat ut för det med Paypal men med ett vanligt kreditkort. Det är nog mer osäkert att lämna ut kreditkortsnumret till alla firmor man handlar av,
ok, men så länge man handlar genom paypal och inte gör någon direkt betalning med kreditkortet sitt, så ska det vara rätt så säkert då? de enda man lämnar ut uppgifter till är väl paypal då man kopplar kortet till kontot, inte till själva säljaren vid varje köp?
#24 Det är just det som är en av fördelarna med PayPal: du slipper lämna ut dina kortuppgifter till kreti och pleti! Har du otur och beställer från en mindre nogräknad handlare så är det värsta som kan hända att du inte får varorna eller att det du får inte är vad du beställt eller på annat vis fel, och då har du, som redan diskuterat, goda chanser att få tillbaka pengarna via PayPal.

Jag har ett speciellt internet-konto dvs ett konto som jag enbart använder för internetköp. Det har ingen kredit och jag har bara pengar där inför ett köp. Till detta konto har jag ett eget kort som jag givetvis använder för mina PayPal-köp, fungerar hur fint som helst. En gång fick jag inga varor och säljaren svarade inte på några kanaler då anmälde jag saken till PayPal, dom försökte också få kontakt med säljaren utan resultat sen fick jag tillbaka pengarna 👍
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Som ett alternativ till PayPal så finns e-kort (å kanske andra alt.)
E.--kort är ett elektroniskt kreditkort/betalkort kopplat till ditt bank-konto. Man bestämmer själv giltighetstid och max-summan. Kortet ser exakt ut som ditt vanliga betalkortmen finns bara på din bildskärm så att säga.
Man skapar ett e-kort för varje köp och handlar man inte innan dat går ut går pengarna åter till kontot.
Skyddar inte mot oseriösa säljare, men dom kan bara sno de belopp du har lagt på e-kortet.
Jag använder e-kort kopplat till Swedbank o det funkar bra
jag tänkte lite mer om någon hackar paypal kontot, eller om någon får reda på lösenordet och bara kan logga in. kan de göra någon egentlig skada med kortet som är kopplat till kontot? kan de dra pengar från kortet på något sätt? jag har nordea som sagt och innan köp så måste ju kortet låsas upp, kan man se det som nått slags skydd vid ett paypal konto intrång?
Jag kan ju säga att man får många falska mejl från avsändare som utger sig att vara Paypal och vill att man skall justera något på kontot och använda länken som är med i mejlet.
Gå alltid in på Paypal på den sparade adressen eller slå in riktiga siten. Det finns även telefonsupport på svenska.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#28. Om ngn "hackar" PayPal.-kontot så är det ju bra om man kopplat sitt E-kort dit (i stället för ordinarie bankkort).
Kopplar man ett E.kort till PayPal så blir det liksom hängslen o svångrem (tror att de flesta sv banker har tjänsten e-kort).
Sedan skall man naturligtvis agera som #29 Janne Nilsson påpekar, alltid kontakta PayPal via deras hemsida. 😎
skumma mail är jag van vid och har som vana att ALDRIG klicka på någon länk efter meningar som "gå in här för att fixa felet" då man vet att man inte ens har gjort något på kontot. fick hur många som helst då jag spelade world of warcraft. men grejen är att det är morsans mail som står på kontot och hon är en sådan som tror att världen är på väg att gå under om hon får mail som påstår att något har hänt, ska informera henne om detta
Har du blockerat kortet för internet-köp hos din bank så kan inte PayPal dra pengar och ingen med tillgång till ditt PayPal-konto kan göra något med det. Ska du köpa med PP så öppna kortet hos din bank, genomför köpet, stäng kortet igen.
så är det för min bank, ska man köpa något så, vare sig man vill eller inte, så måste man in på sitt bank konto och öppna kortet och tydligen så stängdes det ned efter 30 min, inte 60, men jag tar dig lite på orden här och hädanefter stänger ned direkt efter köp. minns hur det var innan ni gav lösningen om att man måste in och öppna kortet för att kunna beställa, jag försökte på alla sätt och vis att få iväg pengar från kortet, men det gick bara inte, så jag antar att hackarn isf kommer ha lika mycket besvär som jag hade:P
För några år sedan när jag skulle betala med Paypal så gick det inte, som jag skrev längre upp. Jag loggade då in för att kontakta supporten. Fick se att jag hade ett meddelande. Mins inte exakt vad det stod, men det var på engelska och det stod ungefär: Dear mr Peter Xxx, tyvärr kunde vi inte godkänna din transaktion på 19000 dollar ……. Supporten menade att mitt konto inte var hackat, utan det var ett meddelande som hamnat fel. Dom sa då att jag kunde sätta in summan på kontot och betala. Jag gjorde så men litar inte längre på Paypal och vill inte använda det.
Använder mig av ett särskilt konto med anslutet kort på Paypal, finns normalt aldrig några pengar på kontot och ingen kredit heller. Flyttar pengar innan jag gör några köp. Funkar perfekt
Mvh Jocke
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Så gör jag med som #35 kalasbra! kortet är kopplat till ett konto i min bank utan kredit! lätt och snabbt att föra över pengar dit när man skall handla och ingen fara för att förlora massa pengar om fel person kommer över kortnumret! 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

#35-36: Precis som jag skrev i #26, visst funkar det fint! Överföringen sker på direkten, och man behöver inte ens stänga kortet.
#37: Dessutom finns det ingen risk för att bli av med några pengar. Kan dock kosta lite extra beroende på bank. 🙂
Virgil

#38: Jo jag slarvade lite tidigare, blev av med en hundralapp ungefär när kortet kapades, men jag polisanmälde det hela och visade anmälan för banken, dom ersatte mig direkt, numera är det bara några ören på kontot mellan köp.
#39: Har oxå fått lära mig den hårda vägen…… Blev dock bara av med 6,50, man ska ha tur ibland. 😉
Mvh Jocke
Virgil
ni får det att låta som att det är rätt så vanligt att kort kapas i paypal.
och kortet kan kapas i mataffären, och i bankomaten och på krogen och……………..
Allt man gör elektroniskt innebär en risk men det gör det att gå över gatan också.

#42: Precis, men "internetkortet" är mera utsatt har fått byta det ett par gånger men det "vanliga" kortet har jag inte behövt byta.
Vilket tjat, ursäkta mig, om handel med kort på nätet… Säkert eller inte?! Jag har använt mig av Paypal i snart tio år och har aldrig blivit av med en enda sprint. Har betalat med kort sålänge möjligheten givits och har väl, peppar peppar då, inte haft ett enda problem! Har funkat prickfritt. Är man så skraj för att använda kortet på nätet, och bara försöker att hitta anledning till att inte göra det, är det möjligen läge att skippa näthandel totalt? No offense, bara min mening i ärendet. Tjosan
tjat? är väl den första tråden som jag iaf har sett. klart man vill få så mycket information som möjligt om något nytt och inte bara hoppa in i något. för er som nu har handlat ett bra tag och har erfarenhet om hur allt funkar så är väl saker och ting en självklarhet och ni känner en viss trygghet, men detta är helt nytt för mig och därför är man ju lite orolig och ställer en massa frågor. näthandel är något som i stort sätt kommer att vara ett måste för mig om jag vill hålla på med hobbyn då butiker jag brukar beställa ifrån inom en framtid kommer att sluta att sälja det jag brukar köpa och då är det ju lika bra att samla på sig erfarenhet redan nu, vad man bör göra, hur man ska göra, säkerhet osv. men du behöver ju inte läsa om det nu låter tjatigt, just saying.

Jag tror att risken är större att bli kapad vid vanliga köp på Internet, eller vid kortkort i affärer eller bankomater för den delen, än att använda kort i samband med PayPal-köp. Jag har använt PayPal i mer än 10 år, och anser det vara klart säkrare än andra kortkort.
#43 var det Paypal eller shopping via kontokortet direkt? Säkerheten kan skilja en hel del mellan dessa två alternativ.
I mitt fall är jag övertygad om att det inte berodde på Paypal, hade använt kortet på ett felaktigt sätt, det gör jag aldrig om, jag hade tur den gången.
Mvh Jocke
Virgil

#47: Svårt att säga vem som kapade det eftersom kortet som sagt användes till både direktköp över internet och PayPal. Mitt vanliga bankkort är stängt för all form av internetköp och det har aldrig blivit kapat.