Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 2548 ggr
[krutgubben]
0

GB 105: Stridsvagn 103B

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag drar igång mitt bidrag till gruppbygge 105 och det blir en liten svensk 103:a som fick mycket uppmärksamhet i media internationellt när den byggdes, men det blev ingen större efterfrågan på 103:an rent exportmässigt.

[Länkar: GB #105 -- del 1, del 2//ElLobo]

wooderson
0

Coolt, blir roligt att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[krutgubben]
0

#1 Ja det ska bli skoj att bygga en svensk vagn, såg du hade köpt en 103C och även en 122:a och jag är riktigt avundsjuk på dina nya köp.

[krutgubben]
1

Fredagskvällen ska jag ägna åt det här bygget och som är gruppbygge #105 som jag även sponsrar, jag låter mitt dio "Road to Moscow" vara ikväll.

[krutgubben]
0

Det blev en liten del gjort igår kväll som luckan med ksp och ljusen fram mm, och jag tycker byggsatsen är okej med passform osv. Sen blev det ju OS final i fotboll…

[krutgubben]
0

Lite mer gjort, allt har gått smärtfritt än så länge och i morgon blir det primer och denna gång blir det Vallejos primer samt deras airbrushfärger som jag ska använda till detta lilla bygge. Nu blir det zzzz….

[krutgubben]
0

Jag monterade dom sista delarna på chassit som jag nu har primerat och alla andra delar också som fortfarande sitter på sina gjutstammar. Nu ska drivpaketen påbörjas!

[krutgubben]
0

Fågelperspektiv 😃

flyingdragon
2

I mitt tycke så är stridsvagn 103 en av de fräckaste som byggts, gillas skarpt. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[krutgubben]
0

#8 Kan inte annat än hålla med dig.

[krutgubben]
0

Jag färgade med Vallejo medium olive som jag tyckte låg närmast förebildens färg som jag hade hemma. Nu ska den få stå och torka ett par dagar innan jag slutför mitt lilla projekt, nu tillbaks till östfronten och "Road to Moscow".

[Hayabusa]
1

👍

[krutgubben]
0

#11 Tack ska du ha.

Rone
1

Det ser riktigt lovande ut, kul med en 103a också!👍

[krutgubben]
0

#13 Tackar, ja det är en speciell vagn, typ som en "modern" Stug III.

Rone
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Ja mycket speciell, det var mycket nytänkande kring den konstruktionen!

Kolla filmen..   https://www.youtube.com/watch?v=yZm7sLzDwGY

DIOWORK
1

Stiligt! Hmm.. tänk att få med en 103:a i mitt Viggendiorama! Den kan liksom stå och "skräpa" i ena hörnet:)

[krutgubben]
0

#15 Mycket intressant video, visste inte att den kunde köras under vatten men nu vet jag! Tack för länken!

[krutgubben]
0

#16 Tack så mycket, ja det hade varit trevligt med en 103:a i ditt diorama! Om du har tid och lust så varför inte.

flyingdragon
1

#15 Fina bilder, kul att se.

Virgil

[krutgubben]
0

Nu sitter drivhjulen och kugghjulen runt om och jag har även målat spadarna och ksp:n. Jag ser på fotot att jag måste bättra både det svarta och det gröna i gränsen mot varandra på drivhjulen, att fota sina modeller under byggets gång har sina fördelar för på bilderna ser man mer i detalj på vad som måste bättras.

[Jarl]
0

Kan också hjälpa att titta med modellen i spegeln spegeln fångar upp det som ögat missar. Något jag gör för sällan.

[krutgubben]
0

#21 Det tipset ska jag testa.

Mecthegreat
0

Grymt bygge och grym vagn 😄

[krutgubben]
0

#23 Tack så mycket!

Rone
0

Riktigt snyggt!

[krutgubben]
0

#25 Tackar, kul att höra!

wooderson
0

blir ju riktigt snyggt. håller med om kommentaren om fotografering, finns flera gånger när jag målat något och tyckt det där ser ju bra ut, och så tittar man på närbilden och då var det inte alls lika bra som man tyckte. så utifrån det är det ju bra att fota, men när man kollar på modellen är det ju vad ögat ser som räknas

[krutgubben]
0

#27 Tackar för det, ja det är ju viktigast hur man ser modellen med blotta ögat helt klart och det är ju tur för mig kan jag känna många gånger.

[krutgubben]
0

Nu är banden på plats och även dom sista delarna på sidorna, nu ska vagnen washas och vädras och antenner ska också sättas dit.

[krutgubben]
0

Andra sidan och ni kan skymta schaktbladet också.

[Jarl]
0

Snyggt det ser inte ut att vara 1/72 men mastodont humbrol burkarna avslöjar det.

[krutgubben]
0

#31 Kul att höra Jarl, tack ska du ha!

DIOWORK
0

Snyggt jobbat:)

[krutgubben]
0

#33 Tack och bock.

[krutgubben]
0

Nu är jag klar med min stridsvagn 103B och det var en riktigt fin byggsats från Trumpeter som jag rekommenderar att bygga. Wash och vädring gjordes med Humbrol enamel färger utspätt med deras thinner, men den gröna huvud färgen är vallejo som lades på med airbrush.

[krutgubben]
0

Jag är faktiskt riktigt nöjd med både bygget, färgen och foton.

[krutgubben]
0

Ingen pigment användes i det här bygget den här gången.

[krutgubben]
0

Det här är baksidan av projektet 😂

[krutgubben]
0

Ovan.

[Jarl]
0

Oj riktigt snyggt gillar den leriga looken!

wooderson
0

Blev ju superläcker! Snyggt jobbat

[krutgubben]
0

#40 #41 Tackar för dom vänliga orden!

Rone
0

En riktigt fin hundratrea har du fått till, snyggt jobbat!👍

[Jarl]
0

Är washen bara humbrol och thinner? Vilken färg hade du?

[krutgubben]
0

#43 Tackar, kul du gillar min 103:a!

[krutgubben]
0

#44 Ja, jag doppade penseln i Humbrols thinner som jag först doppade i Humbrols färg nummer 72 och jag "badar" penseln med färg på i thinner tills jag får önskad färgmängd kvar på penseln.

Decaius
0

Mycket fint bygge! Vädringen är grym. Mycket realistiskt.

[krutgubben]
0

#47 Tack, det värmer att få höra!

flyingdragon
0

Kan bara instämma i hyllningskören, gillar den skarpt. Vädringen är pricken över i. 👍

Virgil

[krutgubben]
0

#49 Kul att höra, tackar!

[Hayabusa]
0

👍

[krutgubben]
0

#51 Tack ska du ha.