Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 678 ggr
wooderson
0

Fråga ang båtbyggeri

Hej vänner på forumet som bygger båtar i trä (och alla andra såklart) jag har en liten fråga. Svärfar ska gipsa foten om två veckor och ska vara hemma i 6v han har funderat på att bygga en träbåt länge och detta kunde ju vara en bra start. Själv har jag ingen koll på båtar, det har nog inte han heller. Så min fråga är; har ni några tips på bra modell att börja med? (Han jobbar i Sthlm så om den finns på wentzells eller i närområdet är det ett plus)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Banjoman
0

Dessa finns vad jag vet tyvärr inte på Wentzels, men för min del kan jag svårligen tänka mig bättre subjekt för en nybörjare på träbåtsbygge. De är bägge från Caldercarft/JoTiKa, som enligt min uppfattning är en av de allra bästa tillverkarna av sådana här byggsatser. De kommer med fullständiga, utförliga och mycket lättbegripliga bygganvisningar (på engelska), liksom med utförligt ritningsmaterial i fullskala, de har mycket snygga detaljer av hög kvalitet, förstklassigt byggmaterial och de har bägge en (relativt) okomplicerad rigg och skrovformer utan alltför besvärliga kurvor.

Den enklare av dem är HM Cutter Sherbourne, den lite mer komplexa (två master)  är HMS Pickle. På denna webbplats (Caldercrafts egen) kan man också ladda ner och titta på bygginstrukserna, samt hitta ett antal foton från prototypbyggena, som man har mycket stor hjälp av när man sedan själv bygger.

Caldercraft har också en egen webbutik (The Shipwright Shop), men i alla fall jag har haft lite problem med den på senare år, så jag skulle i första hand rekommendera att handla från t.ex.  Cornwall Model Boats eller The Model Dockyard. 

Caldercraft har också en egen serie färger, betser och lacker speciellt framtagna för att passa till bygge av den här sortens fartyg, och jag kan synnerligen varmt rekommendera dem! Precis rätt färgnyanser, jättebra pigment, och lätta att applicera med pensel. De finns också att köpa i färdiga set till respektive modell. Här har jag länkat till dem hos The Model Dockyard, men de finns förstås även hos Cornwall Model Boats.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
0

Tack för tipset, ska vidarebefordra det

Alla borde bygga en Tiger någon gång.