Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1117 ggr
Banjoman
0

Mjuka upp och forma styren?

Jag undrar om någon här har erfarenhet av/vet huruvida det är möjligt att, t.ex. med varmt vatten eller någon annan teknik, mjuka upp och sedan forma styren – i det aktualle fallet styrenflak – så att det permanent intar önskar form?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
0

Vad är du ute efter?

Du kan som sagt böja den i omgångar med varmt vatten och en slags form. Eller vacumforma?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
0

#1 Det är frågan om rodret till Moonbeam, där jag funderar på att vika en tunn (typ 0.005 tum) remsa styrenflak runt roderaxeln och limma den mot roderbladet.

Så pass tunn styren är ju eminent vikbar i sig själv, men för att underlätta en snygg montering skulle det vara intressant om man kunde ge biten rätt kurva runt axeln innan man limmar, för att minska graden av kraft med vilken man måste hålla det hela på plats medan man limmar.

Har du någon uppfattning om hur pass varmt vattnet bör vara om man kör med formning i vattenbad? Kokhett? Eller mindre varmt än så?

starhawk
0

Intressant att veta, jag har använt lödkolv men det brukar ju bli för varmt så att det smälter, bara lagom så att det blir formbart är ju vad man eftersträvar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
1

Jag brukar koka upp vatten och hälla det i en tekopp. Sen sänker jag föremålet som skall böjas och låter det vara i ungefär 20-30 sekunder.

Tar upp och spolar med kallt vatten.

Jag har nästan alltid förberett biten jag skall böja genom att tejpa den mot en lämplig profil. Ju tjockare material och ju större böj så får man dela upp det i omgångar. I exemplet skulle jag tro att det räcker med att först böja den 90 grader och sen upprepa proceduren så att det blir 180 grader. Rent tekniskt måste man oftast överdriva vinkeln eftersom plasten kommer att fjädra tillbaka lite. Men ofta går det även lättare att tvinga den på plats även om vinkeln inte vart helt och hållet så skarp som man vill ha den.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
0

#4 Man fattar, man förstår! ☝️

Tusen tack för hjälpen! Visserligen har jag redan frångått det jag funderade på att göra (🤪), men vetskapen om att det går har jag vederbörligen arkiverat för framtida bruk! 🙂

starhawk
0

Skall testas! men någon form lär det knappast bli, det gäller en wire på en stridsvagn, vill ha den mjuk och fin så man kan lägga den där den skall vara på modellen och forma till den.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

flyingdragon
0

#4 Mycket användbart tips, stort tack. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil