Lite inköpsstatistik :)
Jag fick ett ryck och kollade igenom bygghögstrådarna från Augusti och framåt. Är inte helt hundra på om jag räknat rätt.
Augusti, 102 svar, och 29 inköp
September, 173 svar och 55 inköp
Oktober del 1, 96 svar och 33 inköp
Oktober del 2, 87svar och 29 inköp
Oktober del 3 (än så länge), 71 svar och 15 inköp
Dvs än så länge 67 inköp i Oktober och månaden är inte slut än 
Med förbehåll för felräkningar
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Vi bunkrar upp inför vinten verkar det som.
Ja eller nått sånt 
Azgaron
Ja de verkar som det :)
Men nu får de väll vara lite köpstopp ett tag nu har man ju snart runt 170modeller på lager börjar få ont om plats :(

Så inköpen bara ökar! 
Jag tror också att inköpen ökar, beroende på att vi har kontakt med andra byggare här på forumet. Det blir roligare att bygga och peppar/ inspirerar en att lägga ned mer tid på byggandet?
Vi kanske skulle begära provision av bygghandlarna? Hehe…
Ja en bra ide Sven Erik 
#4 Ja, det hade varit bra så kan man köpa ännu mera 
Kollade lite till och av de numera 153 inköp som gjorts under tre månader har jag bidragit med 19st 
Azgaron
4 varför inte snacka med dom om ev rabatt
Har inte IPMS-Medlemmar rabatt på lite olika ställen?
Nu är inte jag medlem, men jag bara undrar

#7. Ja, varför inte?? Tycker nog att vi som medlemmar i en seriös "förening", skulle kunna gå ut bland grossister, handlare m.m och begära lite rabatt!
#6. Haha! Du har en bra procentuell inköpsstatistik….hmm, det där lät lite högtravande!. Men ändå, vem vinner inköpsligan nästa månad?? Skulle vara kul med en tävling om "mest köpt vinner"..! Inte i inköpssumma utan i antal modeller….?
#9 Ja, lite rabatt lite här och där hade inte varit så dumt.
Jo den blev ju ganska hyffsad, runt 12% eller nått sånt där. Undrar just var pebben och ElLobo hamnar? Kul tävlingsförslag!
Azgaron

Nu har jag startat en fjärde tråd, där ni kan se vad som kommit hem så här långt…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#11 Hehe, såg det precis! 
Azgaron

#8: Jodå, det stämmer gott det! En hel del handlare lämnar rabatt till IPMS-medlemmar. Ofta handlar det om 10 eller 20 % rabatt.
#11: Lysande Sickan!

#6 och #10: Om jag räknade rätt så hade jag 25 inköp (förutom dekaler) t o m tråd 3 i oktober … 
#14 Inte illa! Om jag inte räknar fel är det runt 16%.
Azgaron
#16 Jo, det har inte undgått mig 
Jo, jag kan kan ta mig tid och sammanställa lite mer statistik, men det kanske tar ett tag. Jo, några felr som utmärkt sig är där ju som sagt. Har tyvärr inte excel, annars hade det ju underlättat.
Azgaron

#17: Ja, excel är ett mycket bra och användbart program. Vill du skulle jag kunna ta och räkna igenom trådarna istället, men det kunde i alla fall vara intressant med statistiken, för det handlas ju som om alla modeller skulle försvinna. 
Kollade igenom mina inköp och försäljningar denna månaden.
£44,00 ca 600kr, €130,00 ca 1200kr, Zl280,00 ca 700kr och till slut 130kr. En del av detta är direkt vidarebefordrat samt att jag rensat lite i lagret och det har gett mig ca 1100-1200:- att äta för denna månaden. 
Nästa månad blir nog betydligt dyrare iförhållande till plastmängden. Kallelse till tandläkare heter det. Aj, aj 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#19: Det kostar att ligga på topp! 
#18 Ja, det är ju det, men jag har inte skaffat nytt än. Ja, du får iofs gärna räkna om du vill, annars kan jag nog sammanställa lite i helgen, eller vänta till alla inköp för denna månaden ramlat in. Har man väl börjat göra ett ark i excel så är det ju ganska lätt att fortsätta, med nästa månad osv.
Nä, man kan verkligen undra varför det köpts så himla mycket nu. Tror vi påverkats lite av andras inköp, samt att det verkar som höstens försäljing kommit igång.
#19 Ja det var ju en del. Jag har inte räknat på hur mycket jag har lagt ut, men det är ju ganska lätt att inse att det säkert hade räkt till en hygglig färgspruta om jag låtit bli. Fast då hade jag ju inte haft de här modellerna, usch vilket dilemma 

Tandläkarbesök brukar inte vara billiga, ens om man bara slipper undan med bara undersökning.
#20 Jo, det gör ju det 
Azgaron

#21-1: OK, då ska jag försöka ta och göra en liten sammanställning vad det lider. Och som du säger, har man väl bara börjat med excelarket, så är ju jobbet redan gjort. Bara räknandet kvar …
Jag tror nog att mycket ligger i att vi smittas av allt handlande som andra gör, och så eskalerar hela saken tills det spricker. Och som nu, en köptråd med 5 delar, lär vi väl inte ha särskilt länge. För det är väl ingen som har en egen sedelfabrik? Trycka egna dekaler vet man ju förekommer, men det kanske är någon som har utvecklat det hela? 
för min del har jag nog inte handlat så här lite på ett år! men bilen + en stor hög med räkningar kan ju ha spelat in! men jag väntar på 2 paket till ialla fall!
//pebben

#23: Nu i höst kanske, men handlade du inte en hel drös med modeller i våras/somras?
#19 Fy 17 för att går till tandplågaren.
Aj aj…jag instämmer…det gör ont både i truten och i plånboken.
Mitt senaste tandläkabesök kostade mig 4275kr
Hade blivit många fina modeller för den slanten
"24 det var ju längesedan ju! 
//pebben

#26: Ha, ha! 
#22 Låter bra!
Jo, det är nog så att vi drar med varandra. Nä, det lär nog bli en ganska stark nedgång i köpen efter C4.
Azgaron