Verlinden-figurer
Jag har totat ihop en liten "önskelista" inför resan till modellbyggeträffen i Mariestad i slutet av månaden, med några figurer jag tänkt använda till mitt fältförbandsplatsdiorama för skadade/utmattade soldater. Är det någon här som har erfarenhet av Verlindens figurer, hur de är att limma och måla? Behövs mycket förarbete på de innan målning? De jag "kikat" på är:
Verlinden #1917 "Chow" U.S. G.I.'s Eating Food WWII Verlinden #2012 Cornered G.I.'s WWII Verlinden #2047 Angel at mercy wounded soldier Verlinden #2082 US Airborne rescued Verlinden #2779 US Camping grounds Verlinden #2803 Wounded US Soldier
I likhet med vanliga resingubbar krävs det lite filande och sågande för att ta bort gjutblock och skarvar, men det brukar inte vara några konstigheter. Ett generellt råd gällande resinfigurer är att man ska tvätta dem diskmedel och vatten då de kan rester kvar av "release agents", dvs ett medel som hindrar dem från att fastna i formarna. Limmar gör du förslagsvis med ett superlim av geltyp. Slutligen tycker jag personligen det är trevligt med en matt primer innan målning, då det gör det enklare att kontrollera färgen samt gör att man enklare ser eventuella missar som begåtts under förarbetet.
Verlindens figurer är ofta ganska stora och passar sisådär med tex Dragon.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#1: De figurer jag kikat på är av annat material än resin, om jag fattat rätt. Jag läste någonstans att resin ger ifrån sig skadliga/farliga ämnen vid bearbetning.
#2: Stora på vilket sätt?
Så vitt jag vet använder Verlinden bara resin till sina figurer. Har du hittat dom på Ebay eller något liknande kan det vara fråga om olagliga kopior sk recast.
Att dom är stora menar jag att dom är närmare 1/32 - 1/30 istället för 1/35.
Det märks mest om man blandar dom med andra tillverkares figurer som tex Dragon och Alpine.
Resin är som mest farligt när man gjuter det och det inte härdar ordentligt. Annars är väl slipdamm aldrig bra om än inte särskilt farligt. Jag brukar knipsa bort med en avbitare, tälja och sandpappra det sista. Om man vill undvika dammet kan man gör det utomhus eller med våtslippapper.
Janne Nilsson
#4: Jag hittade de både på ebay, på www.scalemates.com och på verlindens egen webbsajt. Jag ska kolla med Modellhuset Liden och se om de säljer Verlindens figurer. Men de verkar vara lite för stora för att passa ihop med mina andra 1/35-figurer jag tänkt använda till mina dioramabyggen.
Olagliga kopior vill jag inte ha.
Kan variera, det beror ockå på hur nära figurerna står ifrån varandra.
Ibland kan man utnyttja storleksskillnader då alla männiksor inte är lika. Däremot så bör det mesta av utrustingen vara det.
Sen bör man också tänka på att det fanns och finns krav på fysik, ålder och storlek inom vissa förband. Ibland även frisyr och skägg.
Janne Nilsson
#6: Utmaningarna tilltar… 😉

Det ska bli trevligt att få titta på ditt diorama. Tyvärr har vi inte Verlinden men vem vet vad som kan komma i framtiden.
Välkommen den 27/2
Christer
#8: då tar jag med mig bunkerdioramat jag köpte av dig så får du se vad det blivit av det, så här långt. Du har kanske 1/35-figurer från andra tillverkare? Jag tar förresten med mig en "önskelista" till träffen, så visar det sig om du har något som passar mig.
Mvh Sten