Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: föreningar-i-sverige
Läst 3889 ggr
mangemani4
0

Hobby runt Sundsvall

nu vet jag inte hur många här som bor i Sundsvall och som har koll och vet, Roftic är den enda jag vet bor här, men finns det något inom hobbyn här i sundsvall eller runt Sundsvall? nu tänker jag inte på grupper som samlas  för att spela warhammer eller Flames Of War, utan jag menar mer möten, byggarträffar, marknader, utställningar, ställen man kan åka och titta på modeller osv? har prövat att använda google och frågat runt, men det närmsta jag kan komma är typ kultur magasinet.

alla diamantena verkar ju bara finnas ner åt söder, men finns det någon liten diamant gömd här uppe också som man missat?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Filbrännan96
0

När jag letade på IPMS alla modellforum så verkar er närmaste plats ligga åt Umeå hållet. Inte det närmaste självklart men klart närmare än södertrakterna. 

Här finns länk om du vill titta: http://umbs.proboards.com/

"It´s all about the details"! Cool

mangemani4
0

var ju en bit, speciellt för en som inte har bil. men de där är alltså sådana som samlas, bygger ihop, delar intresset och ställer ut sina modeller? alltså i verkliga livet?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Micke72
0

Robin har kört en del "hobbykvällar" på Orion tidigare (tisdagar), men jag tror det rann ut i sanden pga dålig uppslutning. 
Det är det närmaste vad du söker jag känner till och förhoppningsvis kan ordet spridas så det blir fler och fler som vill träffas.

Lyssna med han om du är inne där något om han har planer på att dra igång igen, ska fråga jag med när vi ses.

ElLobo
0

Tittar jag medlemslistan på sajten (som är några år gammal), så fanns det inte ens många medlemmar i Västernorrlands län. Men några hittade jag:

Roca -- Härnösand

Byman 83 -- utanför Sundsvall 

johannespanzer -- Sundsvall (har inte varit aktiv på sajten sedan 2013) 

och även Johan på Alfa Hobby fanns med på sajten för en 4-5 år sedan

[Roftic]
0

Har funderat på exakt samma sak mangemani4. Skulle verkligen vara superkul om man skapade bågot sånt här! Jag vet åtminstone två personer till som sysslar med hobbyn.

mangemani4
0

ja jag är med på att skapa träffar, absolut. har typ bara 2 i min bekantskapskrets som iaf har lite intresse utav hobbyn, vilket är lite trist, skulle vara svinkul att ha lite folk som man kan träffa, byta tankar, tips och råd med samt kanske bygga och måla lite modeller/figurer med då och då, 

#3 hmm, vilken utav de 2 som nu står i kassan på orion är det som är Robin? pratade lite med en som stod där när jag var in och handlade färger för någon vecka sedan och han berättade att han målade och sålde figurer i mängder. sen den andra är väl chefen tror jag, men han verkar mest vara inne på att spela med figurerna, inte för att jag har nått emot det heller, men det är mer åt hobby hållet det lutar för min del.

Micke72
0

#6 det låter som det var Robin du pratade med, glad trevlig karl med skägg :)

mangemani4
0

ja han är verkligen trevlig, alltid hjälpsam och ger bra förklaringar på funderingar. ska ner till orion nästa månad för att plocka upp ett kit jag har beställt, om han är där då så ska jag höra efter vad han har att säga om det hela:)

[Roftic]
0

Håller med! När en själv har vart på Alfa hobby är det kul att dels bolla ideér och dels bara snacka plast!

mangemani4
0

minns när man gick i gymnasiet och man vandrade dit med 2 kompisar på raster och efter skolan och mötte upp lite folk(när de hade butiken där nere vid rondellen), nog för att de enbart satt och lirade kortspel och tjötade om fantasy, bloodbowl och warhammer, så var det ändå roligt att vara med då det ändå är en del utav intresset man har. nått åt det hållet är det jag ser fram emot/söker efter. vet inte om de hade nått samarbete med alfa hobby på den tiden, men hur som helst, det var väldigt trevligt och kul, trotts att man aldrig spelade nått utan bara umgicks och pratade.

Micke72
0

#10 Ja det är lite så jag också vill att det ska vara. En samlingspunkt där kanske inte byggandet är det viktiga utan det är minst lika viktigt vad man ska ha för fikabröd ;)

Ångrar att jag inte var mer på när Robin styrde upp aktiviteter och hoppas det går att tända upp gnistan igen :)

Roca
0

Jag bor i närheten, i Härnösand, men det blir inte så ofta man tar sig iväg på några utställningar osv, hobbyn bedrivs för min del i klädskrubben, mest på sena kvällstimmarna när barnen sover 😎

Roligt om det skulle vara lite aktiviteter, arrangemang osv här uppe med, vet dock inte om jag skulle vara nån initiativtagare direkt, är nog lite för bekväm just nu. Har varit i Solna och Gävle på olika modellbygge/MJ-arrangemang då och då.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Alfa Hobby - Micke
0

Jag lyfter upp den här då vi tänker köra lite "hobbykväll" i morgon i Orion Spel och Böcker lokaler på Köpmangatan 23b.
Det blir ingen långsittning men vi håller väl på framåt åtta ungefär och butiken är öppen så det är självklart välkommet att ramla in före de stänger 18.

Ses vi inte i morgon så hoppas jag det blir ett återkommande inslag i veckorna framöver och att vi ses då.
Välkomna!

JaGa
0

Trevligt initiativ! Kanske lägga in lite information om det på andra modellbyggar forum, som t.ex. IPMS Stockholm m.m. Hoppas att ni får en riktigt trevligt träff :-) När jag startade upp IPMS Uppsala för 11 år sedan, var vi 8 på första mötet. Numera är vi c a 30 medlemmar :-) Jag använde mig av IPMS Sveriges medlemsmatrikel och skickade brev med inbjudan till dom som bodde runt i krokarna . Använde mig av IPMS Stockholms forum också! Lycka till :-)

Alfa Hobby - Micke
0

Kul att ni fått bra rulle på er verksamhet och att ni växer :)

Tack, vi kommer säkert få en trevlig träff, det är ju så enkelt att "det blir som man gör" och då jag vet att iaf två av mina kamrater som är med i kväll är goa' gubbar så känns det tryggt :)

Reklam kommer det absolut att göras när vi har lite bättre framförhållning. Nu börjar vi försiktigt med en liten blänkare här.

mangemani4
0

hade tyvärr ingen möjlighet att komma i tisdags då något annat lite akut dök upp, men jag kommer att kika in efter lön, skulle vara kul att surra lite om mötet som var och framtida möten samt att jag skulle vilja ha lite tips från den där Robin ang arme målning:)

hoppas ni hade en trevlig dag iaf, ni som var där. ni råkade inte ta några bilder från byggena/målningarna/vad ni än gjorde:)? skulle vara trevligt att se.

Alfa Hobby - Micke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen fara Magnus, det är planerat som en återkommande grej på tisdagar.

Vi var sex stycken där, jag började på Revells lilla Sherman 1/72, kamraten Danne limmade på hans Apache cockpit (Aires 1/48), Robin målade figurer och tre andra, Kim, David och Micke satt och byggde någon arme som övergår mitt förstånd. Men vi hade alla trevligt vad jag vet.

Dåligt med bilder, jag tog en men det var nog allt. Den säger inte så mycket men jag kastar in den iaf.

mangemani4
0

fy fan vilken underbar miljö, rakt taget ur min värld:), dricksflaskor, plast överallt, lådor som tar plats, snacks, "gamnacken":P.  trodde mest att det skulle bli surr men ni drog igång snabbt ser jag:)

Alfa Hobby - Micke
0

Ja det blev nog ganska lite snack, någon bensträckare och kolla vad de andra gjorde men annars var vi nog ganska fokuserade på våra plastbitar :)

Men som sagt, återkommande tisdagar så det är bara att packa väskan och komma in :)
Finns möjlighet och intresse så kanske det går att styra upp någon helg också när det finns mer tid om man känner att två-tre timmar är för lite.

mangemani4
0

btw, hur många max får ni plats med i lokalen? tänkte kanske tvinga med 2 st.

Alfa Hobby - Micke
0

"Finns det hjärteru….."
Beroende på vad vi har för projekt på bordet så klart, men 10-12 bör kunna huseras utan större problem :)

Alfa Hobby - Micke
0

Nu är det snart tisdag igen och jag går och funderar på vad jag ska limma. Den Sherman jag påbörjade sist är för långt gången för att ta med så jag måste hitta något nytt.
Någon liten 1/72 pansar lär det bli, om inte annat bara för att kunna sitta och muttra och svära över alla förbaskade små hjul ;)

mangemani4
0

hade lite sega reaktioner när jag senast var in och hämtade ut min victrix beställning på orion, trodde det var en kund men det var tydligen du Micke som susade förbi:P, skulle ha presenterat mig själv om jag hade vetat:P

tycker du ska bygga en 1/72 tiger elefant:), mäktig tank och stor för att vara 1/72:). eller bygg en tysk WWII motorcykel, då lär du sitta och svära ordentligt:P

Alfa Hobby - Micke
0

Hade lite bråttom då det satt en herre någonstans i landet och väntade på ett par band till en Tiger som skulle skickas så jag var inte så uppmärksam mer än att jag såg en stadig karl som jag tänkte sen att det kanske kunde ha varit du.

Kommer du in i morgon em så är det desto lugnare så då kan vi skaka tass och säga "Hej!" :)