Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1399 ggr
robbe33
0

Mattlackering av däck

Hej,

Ska lackera ett mahognydäck till en Billing Boat Lilla dan med matt clearcoat tänkte jag (pensel). Har provat tidigare med Humbrols matta klarlack men det blir kass tycker jag. Den blir snarare grå och smutsig istället för matt. Några tips på hur jag får en bra matt klarlack på ett mahohognydäck med pensel. Är det Humbrol i sig det är fel på eller är det ngt annat man kan göra för att det inte ska se grått och smutsigt ut.

Tack för alla tips

Dioramabyggare
0

#0: någon båttillbehörsbutik, eller välsorterad färgbutik, bör ha något som passar dig. En "nackdel" där är nog att burkarna i deras sortiment är för stora för att passa för fartygsmodeller, men de har kanske "provburkar"?

Eskader http://www.eskader.se/sv/contact-us eller andra liknande firmor kanske kan hjälpa dig annars.

[Hayabusa]
0

Jag är ingen "träbyggare" men här är min syn på frågan. Är det en "råmatt" yta du eftersträvar? Eller vill du kanske hellre ha en halvmatt yta? Nackdelen med en verkligt matt yta är att den ger ett grådaskigt intryck, det är svårt att undvika.

Banjoman
0

Jag tror att Hayabusa slagit huvudet på spiken här -- matt klarlack är nämligen inte helt "klar" i bemärklsen transparent, utan innehåller partiklar som skapar den matta effekten, men som också gör att underliggande färgtoner (oavsett om de är ditmålade eller materialets naturliga färg) tappar en del av sin lyster, och kan framstå som just grådaskiga.

Jag har med i mina ögon nöjaktigt resultat lackat (ljusa, bör tilläggas) trädäck med några olika vattenbaserade, halvmatta polyuretanlacker: dels Vallejo RC Premium Satin, dels Matt Varnish från Admiralty Paints.

För dina ändamål (statisk modell) skulle jag defintivt rekommendera ett försök med någon av de tre klarlacker som finns att få från just Admiralty Paints. De fungerar, vet jag av erfarenhet, utmärkt att penselmåla. De är inte heller alltför dyra, så tvekar man mellan dem kan man ju alltid beställa mer än en sort och prova sig fram. Det är ju essutom alltid en god idé att testa på en provbit innan man går lös på modellen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

robbe33
0

Tack för era svar, ni är helt rätt ute när det gäller frågeställningen. Jag har vid tidigare modeller använt Satin eller Gloss klarlack, men vill nu ha en yta som inte skiner lika mycket utan mer är…hmmm… transparant men inte skinande och lika "våt" i utseendet…kanske halvmatt är ett mer riktigt ord än matt. Och jag har heller inte tillgång till ngn airbrush utan tänker mig använda pensel.

Med humbrols matta klarlack så blir den alltså inte transparant utan helt enkelt grå och tråkig som ett gammalt altandäck man inte oljat på 15 år. Ska kika på klarlacken du föreslår, tack!

commander79
0

Tjo! Ta dig en tur till Panduro hobby och köp matt Oceanlack, vattenbaserad färg. Finns även blank och halvblank. Du blir inte besviken. /Andreas

robbe33
0

Tack Andreas, Panduro finns i stan så det låter som ett bra alternativ det också!

petzon
0

Vill absolut avråda från vattenbaserad lack då den orsakar fiberresning och kan få delarna att slå sig, personligen föredrar jag ZAR golvlack som finns på bl.a Bauhaus. En nackdel är dock att när man väl öppnat burken så börjar den härda och blir efter några månader helt förstörd i burken trots att den bara varit öppnad en gång. En variant för att få en lack som är både klar och matt är att lacka med satin och sedan matta ner den genom en slipning med stålull (skall vara tvålfri, köp i färgaffären inte svinto eller liknade från Ica.)