Lukt
vid varje vinter så har jag fruktansvärda problem då det gäller sprayflaskor, lack och annat som luktar då jag måste vara utomhus på balkongen när jag sprayar pga lukten. nu är balkongen täckt med snö och det är för kallt för att kunna stå där och spraya och inomhus kan jag inte spraya då mina inneboende är helt emot lukten. men så kom jag att tänka på en sak, köksfläkten, om man sprutar(iaf med lacken) under den med fläkten gåendes på högsta varv. min undran är, går även lukten upp i fläkten tillsammans med ångorna?
hur gör ni om ni nu bor ihop med någon som inte gillar lukten och inte kan vara utomhus, i ett garage eller så?
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Till viss del försvinner den, till viss del hänger den kvar. Det beror helt och hållet på ventilationssystemet.
Jag brukar spraya utomhus med burkar även när det är kallt. I kortare omgångar. Nu brukar jag i och för sig värma sprayburken i varmt kranvatten innan för bättre flöde och det hjälper säkert till. En varning, värm aldrig burken i för varmt vatten då den kan explodera.
Dessvärre kan man inte låta det ligga ut och torka när det är kallt. Det försämrar ytan och kvaliten på färgen. Försök att passa på när övriga familjen är borta en längre stund.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Jag för min del har en överenskommelse med frun att om det ska sprutmålas får det endast ske utomhus, inga undantag!!! Så under vinterhalvåret (som jag tycker är alldeles för långt) får jag bygga och måla sådant som kan penselmålas, eller bygga ihop och vänta med målning till våren….. 😴
Kanske inte den roligaste lösningen, men den funkar och samtidigt bevaras husfriden…… 😉
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Ett sätt på vintern som jag provat är, när det finns 2 toaletter att använda den mindre till målningar och till tork. Toaletterna har utsug och står då i litet undertryck relativt andra utrymmen varvid luftströmmen blir från dessa till toan och därmed minskar risken för lukten att ta sig ut från toan utom när man öppnar dörren då en puff hinner ut. Det kan ju också lukta om kläderna så i kinkiga fall måste man byta om. Många går ut på balkongen i flerfamiljshus och röker och då röken driver efter fasaden sugs den in i grannarnas lägenheter. Även i sådana fall mycket bättre att ha en röktoa. Varmt och skönt på alla de vis.
hmm, har studerat och övervägt alla era förslag och lösningar och i brist på chanser att kunna utföra dem, så får jag nog gå på det förslaget när mina inneboende har åkt iväg en sväng. inget säkert kort precis för de kan vara hemma lika fort igen. ett annat är ju att man sprayar nere i hallen. hallen ligger en trappa ned, långt ifrån där de brukar röra sig i lägenheten, då kan man kanske spruta på inne i värmen och när allt är klart, öppna ytterdörren och vädra, min förhoppning med detta är att lukten inte hinner att sprida sig uppåt till lägenheten innan jag börjar att vädra, nackdelarna med detta är väl att man måste spraya under stress och press samt vara uppmärksam på skor och kläder som hänger där.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false