Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1415 ggr
Monster-Mad
0

Hejsan

Hej

Jag är ny här. Undrar om nån här vet några bra butiker runt malmö.

Ska inhandla en airbrush och har hittat några intressanta på nätet.

Men, man vill ju gärna känna hur dom känns i handen innan man lägger ut massa pengar.

Jag har kollat www.rebell.com  www.rc-butiken.se

Först verkade Aztek A470 Kit va ett bra kit men sen läste jag om den här och då föll den bort pga att den "läcker" och kladdar. Detta har jag själv erfarenhet då jag hade en basic för ett antal år sen.

Crescendo Complete Set model 175 är en annan jag läste om här och den verkar bra. Men vill som sagt kolla på den och känna hur den känns så om ni har fler tips på sprutor och länkar så tveka inte att skriva dom här

Andreas

Sven-Erik
0

#0. Välkommen! Kul med nya medlemmar Skrattande

Jag kör själv med en billig "Jula"-spruta + kompressor. Skulle dock inte rekomendera dessa till någon, då dom inte alls uppfyller några högre krav. Funkar väl okey till att spruta pansarmodeller i matta färger med, men spottar och stänker…

Jag har också kollat på en Aztek A470. Den verkar ju fin med en massa olika munstycken, trälåda osv. Har dock fått olika kritik på olika forum. Men den kanske är prisvärd??

Azgaron
0

Välkommen hit Andreas!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

theswed
0

Jag beställde min första spruta i från usa  en sån här http://stores.channeladvisor.com/thetuulshed/Items/660A-ZHAB?

Har inte hunnnit provat den än men kanske en bra första spruta 340kr med frakt   överkomligt tycker jag :)

Monster-Mad
0

#1 Tack. Jag tyckte också att den va prisvärd. Men det just problemen med den som gör att jag kollar vidare

#3 Där gav du mig mer frågor. Placering av koppen. Sidan, under eller en fast som på ZHIPP SUMMIT PRECISION.

Det är frågor som gör att jag vill hålla i en innan jag bestämmer mig

#2 Tackar

StefanW
0

Hej och välkommen hit Andreas!

Vilken skall man välja? Ja, det är nog en fråga som har diskuterats flitigt på de flesta forum och så även här! Generelt så kan man säga att man får vad man betalar för, god kvalite kostar, men samtidigt är det ett verktyg (rätt skött) som håller under många år och höjer resultatet till nivåer man inte trodde var möjligt.

Här följer lite länkar till tidigare trådar i ämnet som jag tror kan vara lite "matnyttigt" för dig

Airbrush, grunder del 1, färgsprutor

Vilken airbrush skall man köpa

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Välkommen hit Andreas :)
Hoppas du kommer att trivas..

stickanw
0

Hej på er, jag är väl inte ny här men är mer den läsande sorten än skrivande. Min erfarenhet när det gäller sprutmålning är inte vidare stor, Köpte en gång i tiden (1977 tror jag att det var) en spruta från Humbrol. Den testades på en plastskiva och jag fann att den bara hade två lägen på trycket på själva sprutan, stängd eller fullt blås och då menar blås för det fanns ingen regulator på kopplingen till gasflaskan utan man stod där i ett färmoln och försökte se penseldrag eller nått som liknade det. Instruktionerna innehöll ingen rengöringanvisning annat än hur man rengjorde färgburkarna (fyll en tom burk med lösningmedel, spruta med högt tryck ned i burken med färgrester för att lösa upp dessa). Detta slutade med ett kök ommålat i olivdrab och en gapskrattande sambo och trots det blivande fru.

Monster-Mad
0

Jag var inne idag på www.hobbyfixaren.com och kollade deras airbrushes, Dom hade en som heter Airz-12. kändes bra att hålla och kvaliten verkar också mycke bra.

Men sen gick jag in på Model-Craft och tittade på deras sortiment. Dom hade Aztek A470 Kit och den känndes bra i handen den med och man får massa tillbehör. Men  jag läste Proosen's  inlägg om den o den såg ju inte alls lovande ut. Men jag gillade den. Får väl se om jag hittar nån annan. Badger verkar ju va bra med enligt StefanW

Tittade på kompressorer  när jag ändå va ute o letade. Zil o revell hittade jag. Båda låg runt 3500-4000 med tank.

Ska även kolla om jag kan bygga en själv med kylkompressor då jag jobbar som kyltekniker Cool

leo-
0

Ser inga problem med att bygga den själv egentligen. Det som kanske ger lite problem är att den pumpar runt lite olja i kylsystemet(rätta mig om jag har fel) och det vill du inte ha i luften. Men annars är ju en SIL AIR t ex även den oljesmord

Men en scroll är ju oljefri iallafall på kompressorer så om du kan hitta en sådan. Har sett att dom har kommi stort iallafall på AC anläggningar

Monster-Mad
0

"

Men en scroll är ju oljefri iallafall på kompressorer så om du kan hitta en sådan. Har sett att dom har kommi stort iallafall på AC anläggningar"

Nja, faktiskt inte. Även en scroll skickar med oljan med köldmediet så det får bli en vätske avskiljare där med men tanken är att ha en tank Skrattande o då samlas mesta oljan i den som jag tömmer innan varje målning, men också en vätskeavskiljare.

Måste bara hitta en begangnad kompressor, helst scroll då den vibrerar mindre. Måste jag köpa en så är det ingen ide

[Tunnan]
0

Även jag önskar dig välkommen
Du kommer säkert att trivas som fisken i vattnet.

/Tunnan

StefanW
0

#8 Frågar du 10 st modellbyggare som använder airbrush och har olika färgsprutor så kommer du att få 10 olika svar om vilken som är bäst! Ta åt dig vad vi alla säger och skriver, så kommer du att finna svar på de flesta av dina frågor, lite här och lite där och någonstans mitt i kommer du att hitta din sanning! Vad jag vill försöka få fram är att vad du än väljer så kommer vi att kunna ge dig tips och råd på vägen, sedan är det bara att öva, öva och öva

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

10 där ser man. man lär sig nåt nytt varje dag

i tryckluftskompressorer som jag sysslar med är scrollen oljefri bara lite fett i lagren

Monster-Mad
0

Hej hej hallå

Kom o tänka på en sak idag. I mitt jobb använder jag kvävgas från tub. denna håller 200 bar men reglerars ner med ventil.

Vad tror ni om att använda kvävgas till paintbrush?

Det e lika rent som luft om inte renare.

leo-
0

Du måste ha en typ svetsklocka(regulator) som justerar trycket och sen kommer problemet med flödet. men det borde man kunna fixa till med en fast dysa efter regulatorn. Är det nåt du har papper på annars kan jag ev kolla om jag hittar nåt

Monster-Mad
0

Regulatorn har jag. Det va den jag menade med ventil.

Flödet vet jag inte dirket heller. Förklara gärna va du menar.

Antar att AB måste ha ett "rätt" flöde. Inte förmycke o inte för lite. Trodde dock det reglerades med den vanlige regulatorn

leo-
0

regulatorn sköter bara trycket, den enda gången den påverkar flödet är om du har en liten håldiameter igenom den då stryper den lite men det är oftast inget man eftersträvar utan man vill ha fritt blås.

flödet kan du till viss del reglera genom ratten på behållaren men det är inte speciellt effektivt eftersom du inte har några fasta lägen på den. Men jag ska kolla lite här jag vet att jag har tabeller på det hela någonstans

leo-
0

Lite siffror med 1mm dysa vid 2 bar har du ca 17l/min

ökar du trycket till 2,5 bar har du 21.5l/min

dessa siffror är inte helt korrekta eftersom det handlar om viskositet på luften hur varmt eller kallt det är utan det är generella uppgifter

så gör en dysa och sätt efter regulatorn OBS försök att mjuka till kanterna på strypningshålet, vassa kanter stör mer än man tror

Airbrushen du nämnde i kompressorinlägget krävde 0.5cfm ca 14l/min som minst och med 1 mm så är du ganska nära. du kan tillochmed sänka trycket till 1 bar skulle jag tro