Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 3890 ggr
IKV91
0

Dragon 6573 Sherman III DV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är för en Sherman igen. Som den Shermanholic jag är så började abstinensen bli för stor. Tänkte komplettera med någon figur från Miniart. Tyckte att han i kilt såg fräck ut men det blir nog svårt att få in honom i tornet. Om jag kan hitta en Italienska i 1:35 så är mitt temat solklart! Då blir det någon av de övre vänstra figurerna.

http://www.dragon-models.com/d-m-item.asp?pid=DRA6573

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=8781

[Roftic]
0

Det här ska följas!

wooderson
0

Spännande, det ser vi fram emot att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
0

Hej alla!

Inspirerad av Woodersons byggtempo  och  det nuvarande svenska sommarvädret så kände jag att ett "ryck" med nästa projekt var på sin plats. Jag hade planerat att måla vagnen "desert pink" men efter lite efterforskning så använde man en färg som heter "light mud"  under fälttåget i Italien. Och ja! färgen ser väldigt mycket ut som mud! När det gäller brittiska fordon brukar jag lita på de färgblandningar som Mike Stammer anger. Det finns en del inlägg av honom på http://www.missing-lynx.com/

Byggsatsen är bra men jag konstaterar att några av de gjutramar som återfinns i Dragons Sherman troligen är ganska gamla och slitna.

Glad midsommar! Roger

IKV91
0

bild 2

Decaius
0

Bra början! Det fram emot att följa ännu ett av dina byggen! Glad midsommar! /Calle

Rone
0

Trevligt med en lite annorlunda färgshema, vet att dina Sherman´s alltid blir fina och det ser mycket lovande ut!👍

Glad midsommar!🥳

/Henrik

wooderson
0

Snyggt, är det en bra modell att bygga? Eller är det någon annan du rekommenderar om man vill bygga en sherman?

IKV91
0

Efter att ha studerat bilder på nätet så bestämde jag mig för att inte montera sand/damm skydden runt bandaggregatet. Man hittar bilder med och utan dessa på nätet men de tycks vara vanligast utan. Tyvärr saknar byggsatsen de fästskenor som måste monteras istället sådan i sitt så det blir till att leta på nätet.

wooderson
0

Vilket fint bygge hitintills, imponerad av er som får till det här med ets, blir ju väldigt snyggt i vissa detaljer

Rone
0

Snyggt, Sherman är verkligen en favorit!👍

Misstänker att många vagnar levererades med dessa stänkskärmar men att de åkte av efter reparationer med banden eller  boggin, sånt är mest i vägen då. Men som sagt borde det bandjärnet med hålen sitta kvar om vagnen var levererad med dessa skydd.

Det ser iallafall klart bättre ut med dessa bortmonterade!

IKV91
0

En liten uppdatering av bygget. Äntligen semester så nu kan man bara njuta av det fina byggvädret! I vänta på ett fotoetsark så byggde jag ihop tornet och lite annat smått.

IKV91
0

När jag skulle montera verktygen på bakre delen upptäckte jag att det saknas bultar på den bakre delen av chassiet. De återges på bilderna som återger dekaler och färg men inte på vagnen. Det blir till att rota i reservdelslåda och se vad man kan göra.

IKV91
0

Byggväder idag så det blev några steg framåt.

Decaius
0

Snyggt Roger! Fin finish på ODn!

IKV91
0

Hej!

Färgen är tänkt att vara det som britterna kallade för Light mud under WK II.

Jag utgår från en Färgblandning som en Mike Stammer anger. Mike Stammer skriver mycket om engelska fordon så det namnet kan vara värt att minnas.

http://www.network54.com/Forum/47210/thread/1248504274/Light+Mud+mix%2C+Tamiya

Jag har påbörjat mönstermålningen så smått.

[Hayabusa]
0

Härligt 👍

robban64
0

Tjusigt värre!!

Rone
0

Snyggt målat!

Decaius
0

#16 Ja nu med den andra färgen som referenspunkt ser jag ju att den inte är så grön! ;) Annars har man ju sett olive drab som är ganska beige-aktig. .. snyggt hur som helst!

IKV91
0

Detaljmålning och viss vädring påbörjad.

wooderson
0

Snyggt, funderade lite på när man skulle få se mer på det här bygget

IKV91
0

Några små framsteg. Jag skall försöka justera den stora dekalen över motorrummet genom att skära upp för luckorna och gångjärnen. Känns lite läskigt men jag gör ett försök.

IKV91
0

Lådan och tändsticksasken är till för att justera luckorna på vagnchefsplatsen.

wooderson
0

Det här blir ju supersnyggt!!!

IKV91
0

Vädringen tar några framsteg. Vagnchefen klar (minus lite färg på näsan)

Att vädra är riktigt kul. Kanske blir den klar under höstlovet och då kan kan starta nästa bygge!

Frågan är bara Tamiya Panther eller Tamiya Somua S35!?

wooderson
0

Jag röstar Panther

Decaius
0

Det ser bra ut Roger! Jag röstar också på Panthern!

IKV91
0

Nu får det vara färdigt. Naturligtvis skulle jag kunna fortsätta och vädra lite till men känner att nu får det vara tillräckligt. Min ambition var att ha med lite fler figurer men de spar jag till något annat projekt.

IKV91
0

bild 2

IKV91
0

Bild 3

IKV91
0

Bild 4

wooderson
0

Det blev ju en riktigt fin vagn, trevligt med ett litet landskap till också. Snyggt jobbat

Decaius
0

Mycket snyggt bygge!

IKV91
0

Tack! Det blir lite extra liv med ett landskap.