Secret Santa GB
Såg det här på FSM. De har kört en omgång förra året och har startat en ny omgång nu. Tyckte det lät rätt kul, men ställer mig väl kanske lite tveksam till frakt utomlands. Nog för att jag och en del andra här är upptagna med väl många byggen både i och utanför eventuella gruppbyggen, men jag tyckte det verkade vara en kul idé att köra en svensk upplaga här. Kanske med ett maxpris på 100-150:- eller nått sånt. Läs på FSM och begrunda, jag tycker att det kunde varit kul med en hemlig julklapp och lika kul att få ge bort en till nån här på forumet.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Det tyckte jag lät som en bra idé! Vad tycker ni andra här inne?
//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Jo, jag har sett de där och din idé är det absolut inget fel på, tvärtom är den jättebra, men som du säger så finns det en del pågående gruppbyggen och annat. Jag skulle nog kunna tänka mig att hoppa på ett sådant här GB, men om det också blev något byggt är en helt annan fråga. Det finns tyvärr alltför många andra GB som jag tycker skulle vara mycket intressantare att delta i.
då kanske det blir en klapp till pebben i jul ändå? hehe jag e på men hur ska utdelning och vem får vad osv lösas? hur gärna jag än vill har jag inte råd att köpa julklapp till er alla!
//pebben hoppas på en vit hjul iår!
ok av ren lathet miss upp fattade jag alltihopa jag orkade inte läsa allt men nog för att fatta att jag var ute på hal is igen!
//pebben

Jo, men man skulle ju kunna ta och byta obyggda modeller!?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#5 det var så jag fattade det hela först! men hur ska det lösas rent praktiskt?
//pebben

#6 Ja, det blir en senare huvudvärk! Tänkte att tanken var god!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
ja det tycker jag! vi får lösa det på något sätt! hm ser att den 18e e på en torsdag liden är öppet på torsdag kvällar är det ett omen tro!? 
//pebben
#2 Jo, det är jun en del på g, men det är ju del tid kvar tills dess då själva byggandet inte startar förrän efter julafton.
Om jag fattar det hela rätt så skickar man sitt namn, nick och adress till den som har hand om GBet. Dessutom talar man om vilka preferenser man har t.ex. skala 1/48 ww2 plan. Sen får väl den ansavarige slumpa ut en adress och önskemål till nån i listan så att alla får en adress var. Alltså man ger bara till en person. Det är lite som de julklappsutdelningar man hade i skolan där allt lades i en säck och sen fick man gå fram och ta en slumpvis present. Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa nått, om man har nått i sin stash som passar med önskemålet man fått tilldelat sig. Sen skickar man i god tid innan jul (de hade sista november) till mottagaren. Sen öppnar man sin present på julafton och först då kan man avslöja vad man fick och från vem, därav secret santa. Själva gruppbygget pågår från julafton och framåt. De hade ingen slutdatum, men nångång i slutet på nästa år kan kanske vara bra, om man vill ha så lång byggtid. Hoppas det här gav lite mer kött på benen och redde ut en del frågor.
Azgaron
*putt* 
Azgaron