Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 3665 ggr
wooderson
0

Korumdiorama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte försöka mig på ett korum dio i ww2 tappning (korum=militärgudstjänst)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
0

Andra satsen

wooderson
0

Bottenplattan har fått en mur från plusmodel

wooderson
0

Jeepen är som synes redan byggd

wooderson
0

Vinkel

wooderson
0

Vinkel

wooderson
0

Vinkel

wooderson
0

Tanken är väl att jeepen ska fungera som altare, ungefär som på boxarten, alt ska jag bygga ett altare av småsten, så får jeepen stå lite på sidanom och fungera som just transportmedel

Dioramabyggare
0

"Vad för sorts" jeep är det?

Decaius
0

Snyggt och spännande uppslag till ett diorama! Kom ihåg och tryck ner jeepen lite i marken sen, så den ser realistiskt tung ut! :)

robban64
0

Tjusigt!!!! Berätta gärna lite mer om hur du fått till marken och växtligheten.

wooderson
0

#8 det är den från miniart, tänkte att det var typ en Willys? #9 det var ett bra tips, ska tänka på det #10 ram från Ikea, sen en vit hobbylera från Claes Ohlsson, ovanpå det vitlim blandat med brun färg. Sen två olika färger gräs från polak, dessutom lite gröna skumgummi kluttar tänkta för modelljärnväg och slutligen små buskar från polak

Dioramabyggare
0

#11: det är en Bantam BRC-40 ser jag nu på "box arten". ☺️

wooderson
0

Massproduktion av jänkare

Decaius
0

👍 👍

petzon
0

"Amerikaner, Amerikaner, överallt Amerikaner," eller hur var det nu Sven Jerring sa i det berömda radioreferatet😉

wooderson
0

#15, ja precis, det var väl det som han sa :)

pillade lite mer under kvällen efter att det här fotot togs, men ljuset var så taffligt att bild på det får vänta. däremot kan man väl sammanfatta att det är ganska tråkigt att massproducera gubbar, iaf jag har en tendens att fuska lite när det ligger en så stor hög med gubbar framför en, tänker att det roligaste blir att göra prästen, eftersom det är den gubben som ser lite annorlunda ut jämfört med de andra

robban64
0

Tråkigt men du spar tid. Själv målade jag en gubbe i taget men så har jag hållit på i fyra månader också,ha,ha. Snyggt jobbat!

MarkusN
0

Kul! Här kommer lite inspiration:

MarkusN
0

och en till. Bilderna är från då reenactmentgruppen Big Red One gästade Fredriksdals museer i Helsingborg i somras. Just "prästjeepen" ägdes/kördes av en dansk herre dock, i Airborne-skrud :-)

Rone
0

Verkligen ett trevligt och annorlunda diorama, kul att det släpps såna här figursatser numera. Det ser lovande ut!

Följer alla altar tillbehör med i byggsatsen?

wooderson
0

Ha vilka klockrena bilder, det var ju riktigt kul att se, Ja Rone både ljusstakar kalk och patén följde med

[Roftic]
0

Kul och annorlunda! Häftigt!

wooderson
0

Prästen har fått sig en omgång ;)

Decaius
0

👍

wooderson
0

Provplacering

petzon
0

Tjusigt

Dioramabyggare
0

#25: Ja, verkligen jättefint gjort!

Vad gör soldaterna till höger för något? Är de vaktposter? Eller visar de att de inte är intresserade av att vara med i (på) korumet? Och vad gör soldaterna i jeepen för något?

wooderson
0

#27 du har nog rätt, fokus verkar vara någon annanstans, tänkte nog att två var vakter, och att de i bilen var lite lagom ointresserade, men nu provar vi något annat. Alla är ju inte färdigmålade ännu så det finns ju tid till att ändra friskt. Att det blir lite rörigt beror nog på att jag ville få med gubbarna från båda satserna, och de i jeepen är ju mp och har liksom inte naturliga poser för tillbedjan

Dioramabyggare
0

#28: Gubbarnas nya placering enligt bilden blev jättebra tycker jag! Men MP-soldaten på stenen, var har han sitt vapen? Det kanske är jeepföraren, förresten, med tanke på hur han håller händerna?

Soldaterna som står till vänster kanske funderar på om de också ska ta emot nattvarden?

[Roftic]
0

Fräsigt!

wooderson
0

#29 jo det är egentligen chauffören, ska se om jag inte kan positionera om hans armar i någon annan pose, ska leta lite vapen i mina gömmor och se om de inte kan stå vid jeepen, att de liksom ställts bort inför korumet #30,26 tack

wooderson
0

Ljus, krusifix, kalk och patén, allt man behöver

wooderson
0

Nu är alla gubbs grundmålade, lite wash så är de klara, tror att detta blir typ slutpositionerna för dem, då känns inga hörn tomma

wooderson
0

Bilden då

wooderson
0

Lite från ovan

wooderson
0

Altaret är improviserat, sandsäckar och en gammal grindsdörr

robban64
0

WOW!!! Detta blev ju otroligt snyggt. Du har verkligen lyckats med kompositionen. Enkelt men ändå dramatiskt och jag har nog aldrig sett ett dio med liknande tema förut.

Dioramabyggare
0

#33: med risk för att bli lite "religiös-isk"; "wash" av gubbarna fick mig att tänka på gospeltexten "Jesus washed my sins away"😉😇

Decaius
0

Riktigt fint… Du har verkligen skapat ett dio* som sticker ut ur mängden… Håller med om att det är dramatiskt. Och gripande på något sätt. En sida av kriget man inte skildrar så ofta, men som nog spelar en stor roll för många soldater. Jag gillar det skarpt. 👍

*ordvits oavsiktlig

IKV91
0

Riktigt fint bygge! Kul med många figurer!

wooderson
0

#37-40 tack för de snälla kommentarerna, jo det kanske sticker ut lite, men så är ju också Broncosatsen från i år om jag inte har läst fel, så det har väl inte funnits så många möjligheter tidigare att skapa ett liknande dio.

washade gubbarna igår, och blev sent på kvällen ganska klar med dem, men hade inte direkt tid att fota, ljuset var inget vidare heller, men jag funderar på om jag skall släpa fram riktiga kameran istället för mobilen till fotograferingen, främst då jag tänkte ge bort detta dio till svärfar. så att man har några bilder kvar.

om man summerar satserna, så var Broncos gubbar väldigt bra att jobba med, fina detaljer, inget flash. kan tyvärr inte säga samma sak om miniart satsen, som hade ganska ok gjutningar, men flash typ på varenda del. däremot var jeepen väldigt detaljerad, med hela motorn, alla saker i underredet osv (sådant som itne syns om man inte öppnar huven och lägger jeepen på sidan) muren från plusmodel var enkel i gips, inte så mycket att säga om, kanske inte helt prisvärd 99kr för lite gips är väl något dyrt, men å andra sidan slapp jag göra den själv.

bilder kommer senare under dagen/kvällen

DIOWORK
0

Gud vad bra det blev:) riktigt fint med muren. Annorlunda scen och jeepen snyggt i hörnet. Grattis till ett snyggt jobb!