Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2632 ggr
starhawk
1

Tryckregulator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att köpa lite tillbehör till min nya kompressor bl a ett filter/vattenavskiljare, men sedan är det problemet med tryckregulator Clas i sjön har en: 

Tryckregulator

med manometer och snabbkoppling (typ Rectus 25). Reglerområde 0-12 bar. Anslutningsgänga R1/4". Oumbärlig vid anslutning av färgspruta 30-3224 till kompressor.

Det jag funderar över är den där snabbkopplingen, innebär det att jag måste skaffa ytterligare en nippel? Och inte minst viktigt behöver jag en tryckregulator över huvud taget? jag har skaffat Clas "Minikompressor" med ett maxtryck på 3,2 bar.

Filtret är inget problem, den har en 1/4 gänga i vardera ändan så den är bara att skruva på

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

En tryckregulator gör att du kan öka kontrollen över målandet. Beroende på vad jag vill åstadkomma kör jag med olika tryck.

Ibland är det mest bara ett svagt pys och då går det att få till ytterst små toningar eller linjer. En vattenavskiljare är ju alltid bra så man slipper otrevligheter i lacken, inte kul om det blir sabb pga. fukt t.ex.

Så jag säger, köp den från Clas i sjön med filter, regulator och allt i ett. Trist om det jävlas i onödan.

Niclas

starhawk
0

Tja jag har den enklaste Badger modellen och är väl närmast intresserad av att använda den för att måla stora ytor eller när jag vill ha en extra bra finish, några toningar eller linjer är inte aktuella i dagsläget, om de blir det skaffar jag väl en mer avancerad spruta. Så frågan är snarast om jag har någon användning för den där regulatorn?

Filter/vattenavskiljare är en annan femma, den tänker jag skaffa i vilket fall som helst, med eller utan regulator ja det är frågan

leo-
0

En regulator är definitivt en av dom bättre investeringarna när det gäller måleri eftersom du har en mycket bättre kontroll på tryck och flöde igenom sprutan= Bättre resultat

Byter du maskin sen är det bara att flytta över den

Snabbkopplingen är en bra grej att ha men inte nödvändig. ska du behålla den så får du skaffa en hane som passar till slangen men annars är det bara att koppla slangen direkt på regulatorn/filtret men det är bökigare att lägga undan prylarna när slangen sitter fast i maskinen. ett + är att kopplingen fungerar lite som en svivel så slangen skruvar sig inte

starhawk
0

OK nu har jag beställt filter, regulator och nippel, den med filter och regulator i ett ratades eftersom 1. Den var dyrare än filter och regulator tillsammans 2. Den har 1/2" fäste vilket skulle kräva ytterligare kopplingar. Nu får vi se om nippeln passar i snabbkopplingen.