Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 1113 ggr
Dioramabyggare
0

Malmkrossverk som scratchbygge(?)

Idag var jag på stuffletarrunda på "en icke namngiven plats" och där såg jag ett imponerande stort krossverk som jag genast fick lust att bygga som scratchmodell (genom att gruvan där krossverket är i bruk är i drift, och drivs av ett privat företag, vill jag inte avslöja några som helst detaljer om var gruvan är belägen).

Om jag alls ger mig i kast med byggandet av en sådan modell så kommer det nog att dröja några är. Hittills har jag enbart några enstaka bilder jag tagit av krossverket, och krossverket är nog så gammalt att det kanske inte finns några ritningar kvar.

Dioramabyggare
0

Efter lite "detektivarbete" har jag "äntligen" lyckats hitta tillverkarens namn (det såg jag i och för sig redan på platsen, till skillnad från maskinens modellbeteckning. Men nu vet jag den också👍. Nu gäller det bara att hitta ritningsunderlag någonstans…🤔)

Banjoman
0

Låter spännande! Men vadan denna hemlighetsfullhet? Då det väl ändå inte tör vara fråga om olaga gruvdrift spelar det väl ingen roll huruvida bolaget är privat- eller allmänägt? Eller? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

PAK43
0

Kanske är så att obehöriga inte får befinna sig på platsen där krossverket står.

Dioramabyggare
0

#2: Ja, men först behöver jag skaffa en massa mer information om krossverket.

#2, #3: Ja, precis; jag kan tänka mig att företaget inte är intresserade av att ha folk utan anknytning till gruvverksamhet gående omkring på området.

Banjoman
0

#4 Man fattar, man förstår! "Obehöriga äga ej tillträde. Målsman ansvarar för minderåriga. Överträdelse beivras". Och så kan det kanske vara så att man, för att kunna genomföra nödvändiga observationer, helt kort och oskyldigt behöver bli en överträdande obehörig?! 😇

Nota bene: du behöver givetvis varken bekräfta eller förneka något som helst … 🤐

Dioramabyggare
0

#5: nej, jag skulle aldrig uppehålla mig på en arbetsplats utan att först ha kontaktat någon i företagsledningen och förklarat mitt ärende. En gruva är ju inte helt ofarlig som arbetsplats betraktat. Buller, rasrisk, stora tunga fordon i rörelse…

Banjoman
0

#6 Klartecken (arméns, i guld) -- och om ursäkt för sått tvivel i ärendet!

Dioramabyggare
0

#7: Hallå Banjoman, det är helt lugnt; ursäkten godtas👍. Och bilder utlovas så snart ritningsunderlag och material till bygget införskaffats, och när detta härligt utmanande projekt startats🙂.