Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1955 ggr
mrpacecar
0

vallejo air "airwar" serien

Hej, är det någon som kan råda mig om det är värt att köpa vallejo air "airwar" serien till airbrush, eller skall man satsa singelflaskor istället? Måste man späda dessa färger som med Tamiya?

mangemani4
0

det står på deras flaskor att de ska kunna användas direkt i AB, men när jag har använt de, så har det alltid slutat med att jag måste ha i några droppar thinner ändå, annars geggar det ihop sig vid mynningen vid nålen, trotts att man rengör nålen under användandet.

det är min erfarenhet iaf, andra har säkert en annan.

om du ska köpa hela setet eller enskilda flaskor vet jag inte då jag inte vet vad du ska airbrusha, men innehåller setet allt det du behöver, så go for it:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mrpacecar
0

Hej, tack för ett snabbt svar. Jag skall målla en Hawker Siddley Harrier i skala 1/24. och funderar på att använda vallejo air setet som är tänkt för jet plan från 70 talet och framåt.

[Roftic]
0

#2 Jag vet inte om du vet detta men jag poängterar det ändå. :-) Iaf. Vallejo brukar torka på nålen under tiden du målar. Detta resulterar i oftast att AB:n börjar spotta ut färg på måfå vilket kan förstöra målningsarbetet, tro mig jag vet… ;-) För att förhindra detta kan man använda annat färgfabrikat eller Vallejos Retarder/Flow Improver…

mangemani4
0

köp setet. du kan ju iofs spara de färger i setet du inte behöver just nu till framtida projekt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mangemani4
0

#3 been there done that. rengjorde nålen under användandet och hade i thinner för att förtunna, gick lite bättre, men inte klockrent. bytte sedan till tamiyas och följde en förtunnings guide på youtube och då funkade det klockrent:)

[Roftic]
0

#5 Jag gjorde samma sak! :-) Byta till Tamiya alltså… Tycker deras färg är utmärkt, jag brukar klra lite snålt och tunnar färgen med T-Sprit. Funkar helt okej faktiskt även om jag funderar på att testa deras egna förtunning.

mrpacecar
0

Hej, trevligt med mycket svar. Är vallejo´s färg kombinationer specifikt utvalda mot färgerna på modellerna eller finns det en färg omvandlare från vallejo till tamyia? är det någon som hör talas om AK acrylfärg?

mangemani4
0

#6 jag kör med tamiyas alkohol thinner som förtunning, funkar najs det med:)

#7 vad jag vet så är vallejo rätt så snåla på just den här biten med sets till ett specifikt ändamål(rätta mig om jag har fel någon), de har väl panzer aces och någon till, likaså tamiya(har de ens något set?). vallejo och tamiya tycker jag mer riktar sig till folk som har varit med i gamet ett tag och som vet vilka färger som passar till vad. AK däremot, där har du en hel del sets att välja mellan, där finns så gott som allt du behöver i varje set, allt från tyska flygplan, pansar, allierade fordon osv, varje set är specifikt inriktad mot en speciell grupp utav fordon/flygplan, tex deras DAK set, det är riktat till öken fordon.

jag själv har aldrig kört med AKs set, men har kikat på vad de innehåller och allt verkar stämma överens med vad ändamålet på boxen visar. så om jag vore du(om du nu inte har så stor koll på vilka färger som behövs), gå in och kika på AKs flygplans sets på tex ministuff.com, där hittar du nog det du söker för just det planet du håller på med och när du ändå är inne på den sidan, kika på MIGs med, har för mig att de hade en del sets de med.

[Roftic]
0

Vallejo har många olika färgset. Gå in o kolla här vet'ja! :-) http://www.ministuff.se/sv/fargervadring/vallejosets/ Vad jag vet har Tamiya aldrig haft något slags färgset, men vad vet jag… Kanske det finns någon annan här på forumet som vet mer?

mamoco.se
0

Det är upplagt för misstag att inte späda sin färg så den fungerar optimalt under just dina arbetsförhållanden. Spelar inte så stor roll om det är Gunze eller  tjock konstnärsakryl. 

Fördelen med lösningsmedelsbaserad färg är att du blåser ren spetsen på nålen när du målar. Något du kan undvika med vattenbaserad färg genom att lära dig torka av spetsen med en topz mer eller mindre ofta. 

Vad det gäller specifika "set" så verkar det som att Vallejo vaknat till lite. Vill du inte köpa ett set med 5 färger så går det att kolla upp vilken färg som motsvarar vilken FS-kod i Vallejos korsrefernstabell:
http://mamoco.se/media/pdf_pub/CC073_rev03.pdf

mrpacecar
0

Hej på ER, skönt med ett forum där man får råd och hjälp. Jag skall surfa runt lite på nätet och så återkommer jag när det närmar sig.

Husse1
0

Hej, har använt flera av AKs moduleringsset (4BO, Dunkelgelb etc) och varit helnöjd, har gått att köra direkt i AB utan förtunning vlket passar mig utmärkt lat som jag är. Jag fick dock en dålig batch sist där färgerna inte gick att använda. Googlar man lite verkar det finnas vissa kvalitetsproblem med AK. Just saying…jag skulle ändå rekommendera AK, är setet kass så är det bara att reklamera. Annars har jag samma erfarenhet av Vallejo som #1 :)

mrpacecar
0

Hej, vad använder du för nål storlek? Har en H&S ultra med nål 2 och 4. vilket tryck har du på sprutan?

Husse1
0

Om frågan var till mig så är det en också en H&S men har nu en infinity, den kommer med "öppet" munstycke vilket förenklar att rensa nålen. Kör mellan 15-30 psi skulle jag tro. Bör även sägas att vissa Vallejofärger ställer till det t ex primer medan andra funkar bra. Kör mest ryska grejer som är helgröna så jag har mest kört med 0,4 nål, avhåller mig från svåra jobb just nu…