Railway gun Dora 1/72
vet inte rktigt vart detta passar, under fordon, diorama, järväg eller annat, så det får bli här.
på började idag bygget utav denna enorma byggsats. första steget blir att måla 7 st stora sektioner som sedan ska slås ihop bilda själva tågrälsen. sedan ger jag mig på själva kanonen.
postar bilder allt eftersom, har börjat med första sektionen.
Det här bygget ska bli riktigt kul att följa…😃 Häftigt!!!
Mvh / Janne
suttit och fixat och målat i flera timmar nu och det känns som att det är miljoner mer saker kvar att göra på den första sektionen och efter den är det "bara" 6 st kvar, jippie. tror jag måste variera mycket mellan att bygga på kanonen och järnvägs spåren, annars kommer jag bli tok less efter den 3:e sektionen typ. men imorgon blir den första sektionen klar och den första bilden kommer.

Hur stor blir den? såg att 1:35 versionen var alltför utrymmeskrävande men i 1:72 kan det kanske bli mer lämplig storlek
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Spännande, vad är det för byggsatsmärke?
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
funderade på att köpa 1/35 modellen, men tanken slog mig rätt så snabbt, vart skulle jag ställa den sen.
måtten ligger på 216mm bred och 1111mm lång. höjden vet jag inte men en snabb titt på delarna i lådan och jag skulle gissa på att höjden hamnar på 300mm nått
det är hobbyboss
här är första delen(trotts att den inte är helt klar) tror jag väntar med vädring och utslitnings/metal effekter tills alla 7 delarna är klara. skenorna/nitar kommer att drybrushas med antingen ljusare färg utav basfärgen eller med natural steel (nått snäpp mörkare) och plankorna kommer att drybrushas på kanterna och washas lite så att revorna i plankorna synns bättre. sen är frågan om jag ska washa själva basen som rälsen är på, en filter wash över marken så att washen hamnar mellan stenarna på marken. vad tycker ni?
andra sektionen klar och ihop satt med den första, ser rätt så maffigt ut.
ska börja lite granna på Dora imorgon, blev fruktansvärt monotomt och drygt att måla dessa sektioner.
4 utav vagnarna klara. ett pyttelitet steg åt rätt riktning. får se om jag orkar mig på en bild senare.
varje del tar sin lilla tid, speciellt dessa räls sektioner, men har 2 st sektioner kvar nu(längden på rälsen tar upp nästan hela mitt utfällda bord), har vädrat rälsen vilket inte syns så bra på bilden, men har gett rälsen lite metal effekter samt gett plankorna en lite mer utsliten look, sen ska jag lacka/glossa vagnarna så att jag kan washa dem och ge färgen lite skydd, sen är jag klar med den nedre delen och kan börja på själva "kroppen" utav kanonen. 2 gigantiska delar(1 skymtas omålad i bakgrunden och är ej färdigbyggd). långt ifrån klar, men varje litet steg för mig i rätt riktning.
Hur går det med din Dora?
Har själv en som ligger på stash hyllan, men vågar inte riktigt ta mig an den än.
Du får gärna visa lite bilder på ditt bygge. Så kanske jag kan bli lite inspirerad av att sätta igång :)
den börjar att bli klar, trotts att det är mycket små detaljer och annat pill som måste göras, men de stora bitarna börjar att komma på plats iaf och på tal om stora bitar, själva kanonen, ho ho ho, över ½ meter lång:D.
bygget är mycket roligt, men under byggets gång så har jag märkt att det är några delar som inte riktigt passar ihop med varandra, hur mycket man än pillar och försöker pussla ihop dem, så slutar det alltid med att man måste trimma bort lite plast här och där, annars blir det glipor eller att det blir snett, så det blir lite minus på det, men annars är det en mycket rolig byggsats att bygga:)
lite tidigare bilder finner du i mina tidigare inlägg, men ska ta några då jag lyckats pussla ihop hela mitten delen till one piece och när den övre delen är målad/drybrushad/skuggad.
personligen tycker jag du ska börja med din Dora, se bara tll att du har gott om utrymme där du bygger samt att du har utrymme för vart du ska ska ställa den när den är klar samt att du har något att förflytta den på från bygg platsen till hyllan/what ever för det är inget du vill balansera i din famn om man säger så;)
Ser riktigt bra ut! Haru vädrat den något?
tack:)
nja, då kanonen typ bara användes under belägringen utav sevastopol och mestadels utav sin korta existens stod i något lager någonstans, så hann det inte bli så mycket slitage på den, men jag har drybrushat, gett den en lite mera använd look och pin washat så gott som alla små detaljer samt gett rälsen en utsliten look, metal effekter osv, mer än så blir det inte om jag nu vill ha en historisk look, möjligtvis att man lägger på lite damm när modellen är klar
tror jag klantade mig en aning. pga en rätt så döljand bygg beskrivning, så lyckades jag limma den ena "bulten" som kanonen ska sitta på lite galet, så den ena är nu lite sned. den andra fick jag dit korrekt och har testat att montera kanonen på de båda bultarna och det ser ut som att det inte är någon större fara, man forcerar bulten rak när kanonen är på, men det verkar bli en friktion mellan fästet och kanon hållaren(kanon hållaren är den som linkar ihop bulten med kanonen), vet inte hur det blir när den övre delen och kanonen är fastlimmad på underdelen, jag får hoppas på att "skadan" inte blir allt för stor.
de inringade är kanon hållarna som jag valde att kalla dem för. de tror jag faktiskt inte man kan misslyckas med att sätta dit:P. de "bultar" jag menar är de 2 som ska in i dessa "kanon hållare", 2 bultar som är monterade på 2 st sektioner, bläddrar du fram några sidor i manualen så kommer du att se vilka jag menar.
den sista bilden stämmer, de är det.
som du ser så visar inte beskrivningen inte så mycket, mer än att du ska sätta dit dem där beskrivningen pekar, men tittar man på själva bulten, alltså själva delarna, så ser man att bulten har ett slags "fack"(usch vad jag är dålig på att beskriva) i sig på insidan(som är dolt på beskrivningen). jag gjorde misstaget att tro att detta "fack" var något som skulle gå ihop med formen på sektionen som den ska limmas på, men detta facket skulle tydligen passa in i formen på sektionen. vet inte hur jag ska förklara, men du kommer att märka det. men tänk på detta, "facket" ska vara nedåt, INTE uppåt.
Okej jag fattar. Detta skall hållas i åtanken tack för tipset. Bra jobbat.
Vilken teaser i #13!! Ska bli häftigt att få se helheten. Hur har det gått med figurjakten? (för visst var det till detta bygge?)
det går faktiskt bra. hittat en del kandidater som skulle kunna passa in:). dock måste jag se de IRL innan jag beställer då storleken på figurer i denna skalan har en tendens att kunna diffa rätt så rejält. figurer som ligger på 23mm från en tillverkare kan diffa med typ 2mm hos en annan. men det ordnar sig nog.
jag kunde inte sluta tänka på om mitt misstag nu hade förstört en utav de viktigaste delarna på byggsatsen, så jag monterade på kanonen innan målning för att se om det var ok och, inga problem alls:). tydligen så diffar det rätt så bra mellan de båda sektionerna, så det fanns gott om plats, trotts att den snea bulten gjorde så att ena sidan måste ha mer svängrum än den andra. så iom min oro, så får ni en till teaser:P
lägg gärna märke till den lilla vit primade napoleon figuren, ser rätt så liten ut:D
Att det skiljer i skalenlig längd på gubbar i samma skala från olika tillverkare skadar väl inte då det snarare ökar realismen eftersom människor är olika långa. Önskar att de gjorde kroppsomfånget mer olika dessutom så alla inte ser ut att vara lika långa och breda eller smala.
jojo, det håller jag absolut med om, men vissa figurer i samma skala skiljer sig onaturligt mycket åt, jämför tex zvezdas napoleon figurer med napoleon figurer från tex hät eller italeri, enorm skillnad trotts att de båda ska ligga på 24mm enligt recenssions sidor, det är typ som barn/vuxen, händer, huvuden samt kroppar rent Allmänt ser inte färdig utvecklade ut på de mindre i jämförelse.
napoleon figurer(efter nått års erfarenhet utav dem) har jag koll på samt dess tillverkare, så jag vet vilka som skiljer sig åt, men WWII figurer är helt nytt för mig, speciellt i 1/72 skala, så har ingen koll på vilka som skiljer sig än:)
uj uj, nu börjar det riktigt kluriga märker jag. så gott som alla stora delar är klara nu inklusive den enorma laddnings bryggan(bak delen) och väntar på målning, men när kanonen och bryggan är på plats så är det xx antal små pinnar, trappor, stegar, gång broar och annat som jag helt enkelt inte kan byggas ihop med kanon och brygg sektionerna just nu då det är delar som linkas ihop med de olika sektionerna, utan måste sättas dit när allt är på plats.
denna kanonen är ju så pass stor så att man inte kan lyfta, vrida eller vända på den, vilket skulle underlätta något fruktansvärt om man kunde, så jag måste alltså in med pincetten med delarna på ställen som är extremt oåtkommliga(mycket sköra och ömtiliga delar runt om och minimalt med utrymme att röra sig vid), så nu gäller det att hålla tungan rätt i munnen och inte vara skakig på handen.
men när det är gjort och sektionerna är målade, ja då är jag klar:)

#28: Känner igen det där mangemani, jag hade det problemet när jag satt och försökte få alla stagen på plats på min dubbeldäckare i skala 1:144
dags för en "liten" uppdatering igen. fan vad hjärtat slog fort när inte kanonen ville hamna på plats i sido sektionerna utan man fick forcera in den på plats(tror det var lacken som gav någon överdriven friktion). men nu sitter den stadigt på plats och ser ståtlig ut (minus är att det gnekar lite pga friktionen orsakat utav min miss i själva bygget som jag nämnde längre upp i tråden). bilderna togs innan stegar, gångvägar och andra detaljer hade satts på plats, så de får ni se när modellen är klar:P.
lägg gärna märke till min fina anti-katt uppsättning runt modellen(hälften bortplockad pga fotografering). måste vara minst 1 kilo katthår inbyggt i modellen. katten älskar att vara uppe i delarna och modellen, tycker det är sååå intressant att sitta och titta på vad man gör.
Använd inte bildspel är du snäll då det är inte så uppskattat här. Riktigt cool modell måste jag säga! Snyggt jobbat! :) Daniel
hade ärligt talat ingen aning om att om man postade 2 bilder i ett och samma inlägg så blir det ett bildspel utav det hela=/, så det var inte min mening.
tack:)
bakdelen kvar, men den kan ej bli klar än, inväntar färger från swehobby, men allt är primat och klart, alla smådelar målade och allt, så när jag får färgen så är det typ bara målningen utav den och sätta allt på plats, sen är den färdig:)
bortsett från små så detaljer som typ att fixa till laddnings bommen, gå över med penseln, se om delar har lossnat lite osv, så säger jag nu att mitt projekt är klart. tog mig 3 månader, trodde att det skulle ta tills nästa sommaren att bygga färdigt den:P
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Riktigt snyggt du! Väldans cool förebild oxå!
tack så mycket:)
det jag blev lite besviken över var repen längst bak på modellen, man blev lite lurad om man gick efter bygg beskrivningen. mätte repen exakt i de måtten som beskrivningen visade, men blev tok för långa ändå(ska försöka fixa till). så ett tips till er som bygger eller vill bygga denna, testa längden på repen innan ni klistrar fast dem, låt inte beskrivningen lura er.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Jäkligt mäktigt bygge, snyggt jobbat!👍
Så jävla fräckt bygge . Är grymt sugen på att bygga den
do it, den var rolig att bygga:). dock så tipsar jag om 1/35 varianten istället för denna, 1/72. när jag var klar med denna så ville jag ju även ha 1/35 varianten, men kändes lite onödigt att skaffa nu när man redan hade en dora som var rätt så stor. fick jag välja idag så skulle jag ha skippat denna och gett mig på 1/35 varianten istället. missförstå mig inte, inget fel på denna, den är skapligt stor ändå, mycket fina delar osv, men det känns lite "not enough" över det hela när jag vet att det finns en mycket större variant därute:D

Om man skall bygga den i 1:35 bör man dock ha klart för sig hur stor den är och var man skall ha den färdigbyggda kolossen, jag var en gång inne på att köpa stjärnkryssaren från filmen "Forbidden planet" men när jag fick klart för mig att den färdigbyggda modellen hade en diameter på 70 cm backade jag ur. Efter vad jag minns så är 1:35 Dora 2,5 meter lång färdigbyggd, tål att tänkas på!
jojo, platsen är ett måste att ha när man skaffar 1/35 varianten, för att inte tala om att bygga den på plats, på eller i närheten utav stället den sedan ska stå på, var ett jäkla projekt att bara flytta på 1/72 varianten. den är ENORM(!), bara kanon röret är lika lång som ett skaft på tex en kratta. men har man platsen, har råd och planerar noga transporten utav den färdiga modellen till stället den ska stå på, så tycker jag absolut man ska köpa den. men och andra sidan, 1/72 varianten känns mer som något som en som håller på med modeller skaffar medans 1/35 varianten känns mer som något som man ställer ut på uppvisning på stora marknader eller på något museum.