Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 1236 ggr
MrBambam
0

Är helt ny i modellvärlden.

Hej alla. Är en 23 årig grabb som är tokig i andra världskriget. Har studerat kriget i detalj över de flesta fronter och mitt absolut favorit ämne är bepansrade fordon (helst tyska) samt kriget på östfronten. Jag kom i kontakt med modellbyggen via en Facebook sida jag är med i, där en kille hade byggt en helt fantastisk modell på en jagdtiger som verkligen fick mig att rygga tillbaka. Har funderat på att jag också vill börja och nu tar jag steget genom att sträcka ut min hand till er här inne. Vad rekommenderar ni att jag skaffar mig om jag är helt ny med modellbygge? Tack på förhand!

Mecthegreat
1

Först och främst , välkommen hit :) alltid kul att se folk som har riktig skill. Finns väldigt många duktiga byggare här på forumet. mitt tips är börja med nån lite enklare vagn och sök på tidiga trådar här eller youtube, finns väldigt mycket nyttigt. Sen så det viktigaste att ha kul :)

wooderson
1

Välkommen, roligt med ett nytt 'ansikte' vet inte vad övriga säger, men någon nyare tamiya vagn är väl bra att börja med, om det är skala 1:35 du vill jobba med. De jag har byggt av dem har varit mycket fina i plast och passform

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

mangemani4
1

ta någon modell som ser kul ut:), är inte så värst svårt efter man fått in knixen/vanan på det hela(tycker jag iaf), men håller med om att tamiyas modeller är ett bra val att börja med, fina bitar och lätta att bygga. själv byggde jag en jagdpanzer som första modell, sen en stug och sedan gav jag mig på railway gun dora modellen, ett jäkla hopp från 2 simpla 1/35 tanks till en enorm modell och det gick hur bra som helst:). så länge man har kul med bygget och tar sig tid, så går det för det mesta bra:).

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
0

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Joppo
3

Jag äger inte denna bok själv, men jag har hört mycket gott om den: http://www.adlibris.com/se/bok/plastmodellbygge-steg-for-steg-9789172430570

Jag kan tänka mig att den är väldigt läsvärd för någon som är ny i plastdjungeln. Dessutom är det ju gött med en fysisk bok som man kan ha bredvid sig vid byggbordet.

*Tillägg* Jag hittade några recensioner som stöder mitt tidigare snickesnack: http://www.bokus.com/bok/9789172430570/plastmodellbygge-steg-for-steg/

Banjoman
0

#5 Jag har inte använt boken i fråga för att faktiskt bygga något (plastbyggsatser är ju inte mitt primära modellintresse), men har icke desto mindre köpt och läst den och kan varmt rekommendera den! Läsvärd är just vad den är!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
0

#5 Rekommenderas. Definitiv ett bra köp för den nytillkomne.

felle-j
2

Välkommen till denna fantastiska sajt och hobby! Börja med att införskaffa boken som Joppo länkar till. Den är riktigt bra, speciellt för en nybörjare. Jag önskar att jag hade den när jag började med modellbygge. Det hade hjälpt mycket.

Sen kan du införskaffa en rolig modell som inte är allt för svårt. För att kunna bygga denna modell krävs en del verktyg och detta tar boken som jag nämnde ovan upp. Några av dessa är lim, kniv, penslar, slipverktyg, spackel, maskeringstejp och färg såklart. Du får prova dig fram till vilket färgfabrikat du gillar mest. Vallejo eller Humbrol kan nog vara enklast att börja med.

Har du funderingar så är det bara att fråga. 🙂

StefanW
0

Instämmer med #5 & #7

Stefan - Modellbyggare

MrBambam
0

Tack så hjärtligt för era svar! Jag beställde boken igår så den kommer förmodligen i nästa vecka. Ska bli spännande, är väldigt ivrig att börja! 😁