GWH P-61 Black Widow 1:48
Ny på forat och som så många andra är jag en 40-plussare som fått återfall, inne på mitt andra år i plastträsket nu och tenderar att krångla till det mer och mer!
Byggde den stora 1:24 Typhoonen i vintras och var lite besviken på både modellen och etsen från Eduard. Det är precis tvärt om när det gäller Great Wall Hobby's P-61 och framförallt Eduards ets!! Jäklar… vad mycket ets det var med! Nice!
Först cockpit
Riktigt snyggt jobbat, fina detaljer i cockpit
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Välkommer till forumet! Å en riktigt najs början på bygget. Svarta änkan är så jäkla cool! Bommar och många maskingevär!
Finfint bygge 👍
#14 Varmt vatten funkar, ibland åtminstone. Det mjukar upp resinet så du kan böja rätt delarna. Dock har det inte alltid funkat för mig. Beror möjligen på vilken resin som använts i gjutningen.

Det här blir så fint! Av alla plan är nog det här min favorit. Jag tänkte köpa GWH också, men den nyare varianten. Tror att du har 4802. 4806 har flera rättade detaljer. Har inte bestämt mig än om jag ska skaffa ets, fast nu när jag ser ditt bygge så luter det mer och mer åt att jag även gör det.
Blir ju vansinnigt snyggt detta. Motorn blir nästan en egen liten modell. Kul att du gillar vaselin chipping. Jag är en varm anhängare av denna metod. Enkelt och med lite övning kan man få till riktigt övertygande resultat.
Gott jobb👍
Joråsåatt… de krokiga propellerbladen i resin gick utmärkt att rikta efter ett dopp i hett vatten 👍 Nu är de raka, och primade.
Lyckades pillra dit tändkablarna hjälpligt. Eftersom de inte kommer synas i princip någonting (man kan ana dem om man kikar in i mörkret mellan motorkåpa o spinner) så brydde jag mig inte om att limma fast ändarna. Det lilla som syns kommer se bra ut ändå.
@ #20:
Jo - det är 4802 jag har.
Köpte till motorkåpor och propellrar från True Detail. Inte helt nöjd med dem, men de blir bättre än original iaf.
Bra recension här:
Köpte en Eduards "Big Ed" till denna. Otroligt (onödigt…) mycket ets med i den!!!
Finns faktiskt en del ets i satsen som inte behöver användas eftersom GWH har gjort om lite, t.ex. taket i noshjulbrunnen. Men gillar man ets så är detta verkligen satsen att köpa!
Efter att enbart ha jobbat med "sub-assemblys" hur länge som helst var det idag dags att gifta ihop delarna till ett helt flygplan. Passformen var OK. Känns som man snart är i mål, men det återstår ju spackling, slipning , maskering, grundning, spackling, slipning, grundning, alclad, vaselin, målning, lackning, dekaler, lackning… o då har jag inte ens tagit med montage av motorer, landställ + luckor… Det var enklare förr 🤪

😎👍
#25: Vaselin… till vad?🤔
@ Dioramabyggare; se post #19 😉
#28: jag hade ingen aning om att vaselin också är användbart till målning av plastmodeller😉😇…
Vad använde du för att fästa de där minsta vaselinklickarna? Tandpetare?
Du vet, det bästa användningsområdet är att smörja det på handtaget på sovrumsdörrens utsida - så inte ungarna kommer in 😉
Jag kletade vaselin på en sådan där grov svamp du har till att skrubba bort insektslik från bilens front. Bara doppa svampen i vaselinburken o applicera lite försiktigt på en Alclad-yta, sedan måla färgen o torka av med en trasa när färgen torkat.
#30:1:😂
#30:2: Torr, fuktig eller blöt svamp? Det spelar kanske ingen roll, förresten?
Jag har bara testat en gång, så jag är inget proffs… men jag körde med en torr svamp
#32: ok, tack för tipset!🙂
Ser med spänning fram mot fortsättningen. Mycket snyggt!!

Helt fantastiskt!!!!
Charles King
-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'
Nja, det där med att grunda i olika färger fick inte så mycket genomslag så att säga. Man lägger väl helt enkelt på för mycket färg så man tappar effekten, svårt att lägga på bara tunt.
Vaselin-chippning är också något man måste träna på, blev lite för mycket o lite kladdigt. Men jag tänker att man kan nog tona ner det dels när dekalerna kommer på och dels med lite blandad vädring. Bara att testa 👍
Jahapp, blev några timmar till i boa. Det driver på när man får vara ifred 🎧
Dekalerna är på, var inte så många. De röda strecken var lite knepiga men det gick hyfsat.
Nån som känner till nån bättre dekalvätska än Micro Set/Sol? Man får ju hålla på o kladda på Sol hur många gånger som helst innan dekalerna går ner - oavsett dekaltillverkare.
Nu får allt torka över natten. Får försöka hinna med lite lack o lite wash temöran.
Natti-Natti!
Stilig maskin 👍 Tycker du att chippningen blev för häftig, så går det alltid att "back-chippa" dvs med en mycket fin pensel dutta i svart färg.
Dekalvätskor som är "starkare" än Micro sol/set finns, men var försiktig - de kan lätt "bränna" bort färg!
Ex Mr Hobby:
https://www.michtoy.com/michtoy2010/products/Picture_GSI-MS231.jpg

Oj! Va jag älskar detäljer.
Charles King
-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

Jag har nyligen köpt dekalvätska från Daco Products, men har inte använt den än. Det finns tre olika styrkor. Det låter som om du behöver något som liknar den starkaste: http://www.dacoproducts.com/Ksetting.php

Det blir riktigt fint det här du gör. Jag ska köpa en 1/48 jag med senare. Har beställt en Hobby Boss 1/32 nyss… 😎
Tack för feedback!
Hmm, om DACO håller vad de lovar så verkar det ju riktigt lovande. Får beställa en burk o testa - tack för tipset!
En P-61 i 1/32… jösses! Den måste bli maffig 😮 Tyckte min blev riktigt detaljerad (mha etsen) men i 1/32 måste ju cockpit osv. vara extrema. Långbygge alltså 🙂

1/32 blir maffig! Det finns lite ets med, men jag ska nog köpa lite extra med. Cock-pit är fin redan från början, fast det blir nog att jag skaffar en hel del extramaterial till den, kommer nog att kosta mer än själva planet. 😭
Andra dekaler ska jag skaffa och nya spinners med props. Det blir verkligen ett lååååångbygge!
MEN VAR SKA DEN STÅ! 😮
…tänkte inte på det…
😟
@ #46: Loppis är ett bra ställe att finna div. skåp med glasdörrar, och till en ringa kostnad. 👍
Har sett några svarta P-61:or där man använt ljusgrå wash, tycker inte det ser naturligt ut med så skarpa kontraster. Testade att använda en smutsbrun istället. Tycker den får fram detaljerna bra utan att överdriva, blev lite flammigt men det ger lite liv åt ytan.
Så den stora frågan; matt eller sidenmatt lack??? 🤔
Vad säger herrskapet?

Sidenmatt i så fall. Det svarta ska vara blankt svart från början, så med slitage kan det ju bli lite mattare. Ja, fast med det i tanken kanske allt ska bli matt till slut iallafall?
Håller med Magnuzk! Dessutom: ovanpå sidenmatt kan du lägga ett ytterligare skikt matt, och få en mattare effekt, om du inte blir nöjd med det sidenmatta.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"