Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2303 ggr
Husse1
0

Problem med airbrush...

Hej, har en H&S Evolution 2 in 1 och upplever "dåligt tryck" i sprutan, måste dra upp den till 40 psi för att ens kunna spruta vatten igenom den. Använt endast Vallejo Air och AK Interactive. Upplever samma problem med båda nålarna.

Setupen är: Kompressor (någon kinesisk no name, 3 liter tank), tryckregulator/vattenavskiljare och sist airbrushen.

Har plockat isär och rengjort airbrushen noggrant. 

Mycket tacksam om någon kan komma med tips till felsökning eller åtgärder, är lite av en teknisk idiot!

Janne Nilsson
0

Låter som den är igentäppt vilket kan vara svårt att se. Om du håller upp munstycket mot en lampa, ser du då ljus i hålet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Husse1
0

Hej Janne och tack! Jodå det är ljus i hålet och nålen går s.a.s igenom. Funderar på om det kan vara nåt fel på luftventilen?

felle-j
0

Märker du att det kommer luft när du bara trycker ner spaken?

Joppo
0

Det kan ju också vara nåt knas med själva tryckregulatorn. Hur är luftflödet om du kopplar bort AB:n från slangen?

Husse1
0

#3, ja det kommer inte luft annars utan man måste trycka ner, #4 verkar vara fullt blås om man kopplar ur.

Tack för hjälpen!

wooderson
0

Du kan ju koppla loss nozzlen och prova blåsa, då ser du ju om det är den som är problemet, i såfall kan du kanske rengöra just den, annars märker du ju om problemet sitter längre in

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
0

Okej, nästa steg, bubblar det något i koppen när du sprejar? Om du tar en fuktad tops och sätter för nål och munstycke, bubblar det då?

Janne Nilsson

Janne Nilsson
0

Jag fortsätter. Rör sig nålen fram och tillbaka när du drar avtryckaren bakåt. Så mycket så att den nästan försvinner helt in i munstycket?

Sitter packning 123450 på plats och är den hel?

Är skruven som håller den på plats åtdragen? Ibland kan den även trilskas om den är för hårt åtdragen.

Janne Nilsson

Janne Nilsson
0

Vi prövar med bilden en gång till.

Husse1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, så här ser det ut, ser oundvikligen ut som om att jag tappat bort en del vid rengöring…? Kan inte se den packningen eller låsskruven.

Nålen rör sig annars och det bubblar om man blockar munnstycket.

Mann
0

Kontakta affären där du köpte din Evolution Silverline så får du hjälp.

Christer Mann

mangemani4
0

är långt ifrån en expert när det gäller AB, inte ens i närheten utav att ens kunna kalla mig kunnig, men en sak vet jag iaf, baserat på egen erfarenhet, och det är att om inte den lilla lilla(men ack så viktiga) packningen sitter där den ska sitta, så kan det påverka AB nå kritiskt. tappade bort min ena packning på min andra AB och trodde det skulle kunna gå och köra ändå om man bara drog till munstycket tillräckligt, så fel jag hade, luften spred sig åt alla håll och kanter där packningen skulle ha suttit och sen hade man färg över allt längst fram på sprutan typ.

säger inte att det är det som är felet, har egentligen ingen aning, men du nämnde att din packning var borta och det kan mycket väl vara en bidragande orsak skulle jag gissa på.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Husse1
0

Hej Christer, det ser mao ut som om att det är en borttappade del? Och tack för alla svar hittills!

Mals Way
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har både H&S Evolution och Infinity….ser att du har en extra luftreglerar ventil…

Kika på bilden….den röda pilen visar den….skruva på den…

Husse1
0

Tack Mal men det verkar inte lösa problemet. Men man lär sig nåt varje dag…

Janne Nilsson
0

Delen som håller fast tätningen är skruvad och man måste ha en flat skruvmejsel som räcker in. Det kan vara ganska bökigt. Men om du inte känner igen den delen kan det vara så att den har kommit bort eller är för löst eller för hårt åtdragen.

Janne Nilsson

Husse1
0

Aha, den sitter framför avtryckaren?

Janne Nilsson
0

Precis, det är själva tätningen mellan koppen och bakstycket. Ibland kan det också vara klägg i det hål för nålen som löper mellan koppen och munstycket.

Janne Nilsson

Husse1
0

Mycket torkad färg satt det där men fortfarande samma problem. Kontaktar säljaren alternativt knallar in till Wentzells och ser om de kan serva…Tack alla för hjälpen i detta predikament!