Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterevenemangtävlingarutställningar
Läst 1528 ggr
MarkusN
0

150822-23: Reenactment i Helsingborg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill tipsa om ett "live"arrangemang nu i helgen, om du är inom transportavstånd till Helsingborg. 

Det är reenactmentgruppen Big Red One, som gästar Fredriksdals museer och trädgårdar i Helsingborg 22-23 augusti. Detta spred sig i liknande kretsar och de får även sällskap av gruppen 21st Independent Parachute Company  och under lördagen kommer också Beredskapsmuseets sjunde mekaniserade grupp att gestalta beredskapssoldater.

Det blir en hel del fordon om jag fattat rätt, dock mest statisk uppvisning. Fredriksdal är (främst)  en plats som bevarar en hel del annars utrotade skånska växter och djur (tänk Skansen), så jag tror inte vi får se Shermans plöja fram i terrängen ;-)  

Men de är ändå på "rätt ställe" då herrgården (som Fredriksdal en gång varit) blev militärförläggning under beredskapsåren. Därför blir det också kringaktivteter som berättar mer om beredskapsåren, från militära fyspass till ransoneringsrecept! :-) 

Öppet 10-18 i helgen, entré 70 kr för vuxen, under 18år fri entré. 

Här är mer info om arrangemanget.

Som "disclaimer" så ja, jag har jobbkopplingar till Fredriksdals verksamhet, men på det här forumet hoppas jag ni kan se det som ett ärligt och personligt utflyktstips till rätt målgrupp. 😃