Hobbylim vs varnish
hur väl går hobby lim/super lim ihop med gloss varnish?
pga en storleken på modellen jag håller på med nu, så har jag ej haft möjligheten att limma ihop de större bitarna med varandra innan målning/varnish utan blivit tvungen att fixa allt för att sedan pussla ihop allt. en tanke som sedan slog mig då jag saknar erfarenhet var, fäster hobby/super lim bra på gloss varnish? säkert en dum fråga då den säkert är uppenbar, men vill helst veta och vara säker så att man kan göra vissa förberedelser innan det är lim dags.
#0: Testa att "måla" bitar av gjutstammen med gloss varnish och kolla om de sedan går att limma med hobbylim/superlim (jag använde den metoden när jag behövde testa om tublim funkade att limma lite mjukare plastmodelldelar med).
Lycka till så mycket, och berätta gärna om resultatet!
Utveckla…
Gärna med bilder vad du menar….
Är det färdig målad ets på målad cockpit…eller är det rena sektionsbyggen där det är många delar som ska vara olika målade mm…
Visa gärna huvudvärken med bilder så kommer bli lättare för oss o ge feedback samt förslag och erfarenheter från det du menar, bilder säger mer än tusen ord
har tyvärr inga bilder:(
det är 4 rätt så stora sektioner som är färdigbyggda(små detaljer och allt), målade, drybrushade, skuggade och glossade med varnish. alla är i samma färg. det är inga ets som ska få kontakt med limmet. det är stora bitar av plast helt enkelt som nu är målade och glossade som ska sättas ihop till one piece med hobby/superlim.
när jag gjort tanks så har jag simpelt byggt klart hela modellen och inget limmande har behövts ovanpå gloss varnishen, men jag ska testa så som Dioramabyggare tippsade om och se om det går.
det verkar funka. testade lite snabbt på 2 plast pinnar från gjutstammen, tamiyas hobby lim verkade ta evigheter att torka, men såg ut att fästa lite innan jag gav upp. testade med superlim och med det verkade det fästa,
Kan du inte rugga upp kontaktytorna med lite sandpapper så att du får bättre fäste?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
på de större ytorna, visst, där går det att sandpappra, men sen har jag ju de andra, lite mindre och krångliga ytorna som man inte kommer åt med ett sandpapper på, men jag funderar på att dra några gånger med en hobby kniv över de områdena så att man får bort det mesta utav varnishen, det är ju områden som inte kommer att synas när modellen är klar utan kommer att täckas över med de andra bitarna. så det spelar inte så stor roll om det blir en ful yta där.
Ibland brukar jag borra matchande hål i delarna som skall limmas och sen limma fast en bit pianotråd/koppartråd för att försätärka fogen.
Limmet får en viss avlastning av tråden och får mer kontaktyta i och med att hålen fylls samt blir starkare.
Janne Nilsson
är det den blanka ytan för sig som ställer till det eller är det själva lacken? om det är den blanka ytan, kan man inte köra med typ anti shine eller matt lack på de områden som nu ska limmas?
Ju mindre poröst något är, desto svårare för lim att få grepp generellt.
Ibland greppar limmet bara i färgen som omger objektet och då är inte limfogen starkare än hur hårt färgen sitter.
Janne Nilsson
har dykt upp en fundering här angående tamiyas cement(lim), den med grön kork.
vart man än tittar så ser man modellbyggare som använder sig utav detta lim och när man läser om det så verkar det ju jävligt bra, så jag gav nu limmet en chans och köpte en burk till mitt nya bygge.
började att limma och väntade de vanliga 10 sekunderna innan jag släppte de 2 delarna som jag nu skulle limma ihop med varandra, det hade ej fäst och verkade nästan helt olimmat, ok tänkte man, behöver nog lite längre tid till att torka, så jag väntade i 30 sekunder innan jag släppte och då hade det åtminstone fäst så att de satt någorlunda ihop, men långt ifrån helt fäst, så jag höll några sekunder till och efter det verkade det sitta. la undan de delarna och började limma andra delar och samma sak där, fäste nästan inget. 10 min senare(och då borde ju limmet ha torkat helt) så skulle jag limma ihop mer på de 2 första bitarna och vad märker man nästan direkt, jo delarna har inte torkat utan lossnar nästan direkt, limmade ihop de igen och lät det vara för jag skulle iväg en sväng. 3 timmar senare kommer jag hem och är fullt övertygad om att nu MÅSTE de ju ha torkat, men icke, de hade inte torkat helt och lossnade när man började att arbeta med dem.
så, vad gör jag för fel egentligen? hur länge måste limmet ha på sig att torka egentligen? det vanliga tamiya limmet, det med vit kork och som är lite tjockare torkar det på typ 10-20 sekunder, varför tar detta lim, som nu verkar vara så populärt, så lång tid till att torka och varför fäster det så dåligt? jag brukar måla delarna med tamiyas och hobby masters färger innan jag pusslar ihop allt, men det kan väl inte vara problemet, aldrig haft liknande problem med tamiyas vanliga lim när jag gjort så.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Hur gör du när du applicerar limmet? När du applicerar limmet från burken med grönt lock måste du ha delarna ihop och låta limmet flöda i den skarven som finns mellan delarna. Annars är risken att limmet dunstar innan du får till en "svetsfog". Det kan även vara lite trassligt med limmet om det finns färg på ytorna har jag märkt. Mal_Belford bifogade en film från youtube för någon dag sedan där man beskrev hur det används på bästa sätt. Han kanske hoppar in här och kan länka den igen! 🙂
#10 Skumt! Har själv aldrig varit med om något sånt. Tvärtom limmet fäster nästan för snabbt. Har ingen aning om vad som är fel men håller tummarna för att det löser sig!
hmm, gör inte så som du beskrev, utan jag limmar och sedan så sätter jag ihop de 2 delarna. så jag har gjort allt fel då:P. ska försöka he ihop de 2 delarna och sedan he på limmet och se om det blir skillnad.. men Mel:Belford får gärna länka ändå, kan aldrig få för mycket info ang sånt här:)
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Leta fram den till dig! https://www.youtube.com/watch?v=oXTK9KdRQN4🤓
Denna teknik är det limmet är tänkt flt och denna video förklarsr detta mkt bra. ”SprueCutters.com tutorial https://youtu.be/oXTK9KdRQN4
väldigt intressant video, nu vet jag the basic:), tack för videon. men har ni några tips på hur man går tillväga med små delar med detta cement? alltså delar som man nästan blir tvungen att använda båda sina händer till att sätta dit och hålla fast och som man inte kan trycka så hårt ihop då de kan gå sönder.
Specifiera dig mer exact. En bild?
jag har ingen bild tyvärr. men tänk dig att du ska bygga en bil och du ska bygga bilmotorn där det är en hel del små pill och vissa delar som inte är gjorde för att man ska trycka så där hårt som han i videon gjorde. sen är det ju även delar som nästan kräver att du inte kan trycka och hålla emot mellan dina fingrar utan nästan måste ha båda dina händer till att sätta ihop, min fundering var om ni hade något tips på hur man får en tredje arm som penslar i limmet medans man håller i delarna med de andra 2 händerna;), typ. hur gör ni när ni har 2 st små små delar som glider och har sig och som inte går att hålla mellan 2 fingrar utan kräver att ni måste hålla den i varsin hand och sedan ska pensla i detta cement i skarven?
Tejp eller häftmassa kanske? Tror jag förstår hur du menar. Hade samma bekymmer på min Tornado. Framkanten på vingen in mot kroppen bestod av två små delar som skulle limmas i en exakt vinkel.Tejpade ihop delarna och penslade lim i skarven.Innan limmet torkat gick det att "böja" ut delen och sätta den på plats.Små delar är annars inget bekymmer.Dutta dit en gnutta lim och dit med delen.Det är enklare att försöka limma dit så mycket som möjligt innan målning.Viktigt att limfogarna är helt rena från färg.
Japp, precis som Robban säger, är det rena ytor, då nyper limmet perfekt.
det är där jag har misslyckats då, jag målar ju mina delar så att de är färdiga innan jag limmar dit dem, därmed så blir det ju färg där fogarna är. aldrig riktigt tyckt om att ta loss delarna, bygga ihop större delar för att sedan måla dem, men får väl göra det då när jag använder detta lim.
Det är en vanesak men målar man alla delar innan ihopsättning så får man ju nästan göra om en stor del av jobbet. Skarvar och gjutskägg som ska putsas. Limskarvar som ska slipas. Sen beror det ju på vad man bygger. Har sett pansarbyggare som smäller ihop hela bygget före målning.
Jag började i min modell karriär måla innan sen montera….
Numer putsa, limma delar…sen måla. mkt mkt lättare.
Kika på min corsair bygge…..det är mer den tekniken…tro mig det lossnar inte…samt enklare.
Nu använder jag inte Tamiyas lim utan Etylacetat med jag antar att skillnaden är marginell. Det har även en tendens att lösa upp färg. Vilket gör att jag alltid bygger ihop så mycket som möjligt innan jag målar.
Ibland får man bättringsmåla eller anvnända annat lim typ superlim, expoxi eller trä-lim.
Janne Nilsson
har byggt någon timme med limmet nu(omålade delar) och tja, delarna sitter där de sitter kan man ju lugnt säga när det har torkat vilket går svinsnabbt på omålade delar. limmet var helt perfekt till delar som har gått sönder och som ska limmas ihop igen då delarna "smälter" ihop med varandra och tar bort den fula skarven där det har gått av. så nu är jag nöjd med limmet faktiskt:).
dock så tycker jag fortfarande det är synd att man ej kan måla delarna innan man sätter ihop dem. ta tex en lastbils motor som jag håller på med nu, fläkten som sitter mellan kylaren och motorn, den sitter på ett så oåtkomligt ställe och den ska vara gloss vit och allt andra i andra mörkare färger, kommer bli en mardröm om jag först ska bygga ihop motorn och sedan måla. men som jag alltid brukar tänka och säga, med rätt penslar så går allt, men pilligt kommer det att bli.
Du kan måla smådelar innan du limmar. Huvudsaken att själva limytorna är fria från färg.Ytterst lite lim så att du inte spiller på redan målade ytor. Man får tänka till lite när man bygger så här.Vad kan man limma ihop innan målning?Sen kanske man inte kan följa byggbeskrivningen slaviskt.
Vissa delar…ex detaljer kan sättas dit innan målning mm…så att det går ihop sen målas. Andra små detaljer kan ju målas sen limmas m CA lim…mm Så man får tänka till hur göra och vad som är bäst för bygget ;).
i brist på CA lim så hittade jag istället en tub med universallim. ska limma metall pinnar på plast och undrar om limmet är starkt nog? har inget att testa på mer än plastbitar och vill helst inte testa med metall pinnarna då lim måste skrapas bort om det skulle skita sig. så vill helst ha ett svar innan jag gör något.
Köp hederligt CA Lim….. Universal lim…typ Casco o Karlsons klister …..inget vidare….de funkar kalas till bälten som är o papp o tyg…. Om ca lim. http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/10/stuff_eng_tech_ca_glue.htm
hittade CA lim längst in i en låda, så det löste sig ändå:)