Lödning.
Någon som kan ge lite tips om lödning i metall? Funderar på att bygga räcken i lämplig metalltråd och behöver löda ihop det hela. Godstjocklek blir 1-2mm ca.
Vilken sorts tråd är lämpligast och vilken lödtråd /flussmedel ?
Mässing är lättast att löda. Använd så tunn lödtråd som möjligt, absolut inte grövre än 0,7 mm, helst tunnare. Lod med bly är mycket lättare att löda med än blyfritt då det smälter vid lägre temperatur. Jag kan skicka över några meter 0,3 mm lödtråd om du vill, jag har en 100 g spole och den lär räcka min livstid. Som fluss rekommenderar jag lödvatten, förr fanns detta i varje välsorterad järnhandel, men då välsorterade järnhandlare numera är lika sällsynta som soliga semesterdagar kan det vara lite lurigt att hitta. Jag köpte på Bauhaus senast. Helst bör man ha en lödstation när man löder då kan man välja lagom stor spets och reglera temperaturen med termostat, en lödpenna på sisådär 15-30 w funkar också men spetsarna är ofta väl stora.
Jag har en sådan här lödstation : http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodning/lodkolvar/dibotech-analog-lodstation-48-w-p40065
Kan den duga ? Får börja leta mässingrör/stång i lämplig diameter. Funkar inte lödtenn för tex. elektronik ? har sådant, vet ej diametern dock..
Tar gärna emot lödtråd om du har till övers. Skickar över mina uppgifter via PM.
Den lödstationen funkar säkert bra, det är spetsstorleken som är det avgörande för bra lödning, visa jobb behöver man en stor spets och andra en riktigt liten. Lödtenn för elektronik funkar alldeles utmärkt, men ju tunnare desto lättare att löda.
Hur använder man lödvatten, doppar tennet i det eller stryker på ytan som skall lödas ?
Lödvatten penslar man på de väl rengjorda lödytorna före lödning
Ok. har hittat detta lödvatten men det verkar behöva mycket värme ?