Hjälp, penslar
Hej!
Pojkvännen håller på med modeller, gunpla tror jag att de heter. Jag undrar om ni har några tips på var man kan köpa bra penslar för att måla dem. Det är alltså plastmodeller..

Konstnärsbutiker eller hobbybutik i första hand, och köp inte billiga penslar för dom är mest bara skräp, såvida man inte har erfarenhet av vilka billiga penslar som är bra. Har du inte tillgång till dessa butiker kan du gå in på Tradera Hobby-plastmodeller-övrigt Finns en del butiksförsäljare och andra där som har bra penslar.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag säger samma sak som Starhawk: specialbutiker för antingen konstnärer eller modellbygge/figurmålare.
Själv köper jag i huvudsak mina penslar från konstnärsmaterialbutiker, då de tenderar att ha ett väldigt brett utbud. Handlar man i en sådan butik till modellbygge är det i första hand akvarell/gouache-penslar som är av intresse.
Om du vet vilka penslar du vill ha är det inga större problem att beställa via nätet; om inte, skulle jag i första hand rekommendera besök i en seriös butik där du kan få hjälp och råd samt, inte minst, titta och känna på penslarna.
Svårslagbart bäst är utan tvekan mårdhårspenslar, och de bästa mårdhårspenslarna är de med strån av kolinsky (ett sibiriskt mårddjur), men det kostar förstås därefter, och syntetpenslar av god kvalitet är inte att förakta.
Alltför billiga penslar bör man dock vara mycket försiktig med, även om de för vissa jobb har sina poänger, de också; själv använder jag t.ex. billigaste sortens leksakspenslar för småbarn till att pensla på utspätt trälim … 🤓
För en nyligen timad penseldiskussion här på forumet, se denna tråd!
Lycka till med penseljakten!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Ett tips är att köpa några få men bra, istället för många dåliga.
Köp t.ex. två runda, storlek 1 och 3, två flata, en i 4 och en i storlek 6, i mårdhård (eller kanske ekorre, om man är på tajt budget), och sen kanske ett par syntetiska eller mixar för storlek 8 och 10. Då har man vad man behöver för nästan allt modellbygge.