Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2775 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen, juli 2015

Ny månad, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2015 års tidigare trådar:

robban64
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att komma hem från semestern och hitta ett paket från Usa

robban64
0

Blir nästan mörkrädd när man öppnar locket. Fasen vad delar och ändå är det DS tracks i vinyl. Portot blev lite dyrare än väntat men det jämnar ut sig i och med att det låg en svarvad metallpipa i lådan. Trevligt!

robban64
0

Ett litet kuvert med färgglada FW 190 dekaler låg också och väntade.

mangemani4
0

mer lastbilar åt folket.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Roftic]
0

Cool lastbil! Tänk vad kul att vädra en sån! Vart köpte du den nånstans?

Orso
0

Först ett objekt att sätta sågen i.  En Mercedes G4. Jag har en plan…..

Orso
0

Tmiya Wolf WR1 till samlingen av säsongen 1978

Orso
0

Till slut ren galenskap. En Avro 504 från Smer.  En gammal byggsats utgiven först av Merit på 1950-talet.   35 plastdelar levererad i en värdelös låda. Den s.k. brevlåd- modellen som öppnas i ändan men till skillnad från t.ex. Revells lådor är denna limmad och har ingen flik att vika in så det går inte att stänga boxen när man väl har öppnat den.  1/48 är inte min skala men jag tänkte bygga något till temaklassen vid nästa års 08-open.

Orso
0

Ingraverade markeringar i plasten. Imponerande att lägga utstötsmärket mitt i rundeln. Valfritt att måla eller använda dekaler.😃

mangemani4
0

#5 jo den verkar rätt så frän, speciellt när man tittar i bygg beskrivningen och hur mycket dekaler och olika färger det är, dock tror jag inte det blir den på bilden, utan en ICA lastbil(tjatat länge om det nu:P). då jag helt saknar kreativitet med vädring då det kommer till lastbilar, så målar iaf jag dem fabriksnya, men lite snö eller lerstänk framöver ska nog kunna testas:)

köpte den hos modelljärnvägsspeciallisten. var tänkt att jag skulle köpa en amerikanare från swehobby, men det får bli nästa månads beställning:).

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

chrk
0

Om det vore så väl att det var bygghögen… Snarare blir det väl samlarhögen för mig.

Två Monogrambilar, tyvärr återutgivningar från 1994, men man får väl ta det som bjuds. Börjar ha de flesta i denna serie med 30-talare nu.  Första utgåvan av Cord:en kom 1966 och Lincoln 1967.

chrk
0

Hellers Alpha Jet från 1977. Siverfiskar hade varit och tuggat lite på ett hörn av byggbeskrivningen. Det är tydligen ett nytt gissel man måste dras med.

chrk
0

Hellers Messerschmitt 109 B/C från 1980, men kom egentligen redan 1978, då bara som 109B. Lite svår att få tag på då det inte har funnits så många alternativ tidigare om man ville bygga en tidig 109:a.

chrk
0

Heller Mirage III 5 B-E-R, skala 1/72 och utgiven 1976.

wooderson
1

Köpte trots irritationen över panthern från airfix tre små satser till, får se om de går smidigare att bygga

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Dioramabyggare
0

Idag "landade" en härlig samling Tornadodelar i postfacket. De kommer att bli en del av mitt what if-projekt #2, i form av någon sorts experimentflygplan, kanske lite i stil med North American X-15😍.

Tack Robban!🙂

Mals Way
0

Japp…. Dessa kom jag över idag…. Big Big thanks Marko på Hobbybokhandeln….

robban64
0

#16 Ska bli spännande att se resultatet😄

Dioramabyggare
0

#18: bygg-inspirationen är sedan en tid nere på noll, men tidigare ikväll kollade jag i alla fall runt efter bilder på Tornadons cockpit för att se vilka kulörer jag ska måla inredningen i.

Mals Way
0

Hey…..ingen bygg inspiration……Gör nåt annat för tillfället, spela spel, fiska, film whatever…….eller ett bygge utan "krav" bara få ihop den o ha kul m måla o vädra basic…..det är medicinen ;) ..

Modellbygge ska vara kul ;)

Dioramabyggare
0

#20: Ja, sådant är bra medicin, men det är så längesedan jag byggde på någon av mina modeller eller på något av mina dioramor att det jag vill göra är att bygga vidare på just de. En nära anhörig till mig mår inte bra, och det leder till att jag inte får så mycket tid till byggandet. Men det kommer att "lossna" med tiden, är jag övertygad om.

Mals Way
0

Hey mannen..då tat lungt….byggbordet finns kvar likaså forumet….familj o anhöriga är prio…..där finns ingen roll back……utan bara va m dem mannen…… VI finnsnkvar ;)

Dioramabyggare
0

#22:🙂

Janne Nilsson
1

# 21

Hoppas på det bästa för dig och din anhörige.

Det är visserligen olika från person till person men ibland kan det faktiskt vara bra att sätta sig ner ändå och pilla lite. Det brukar hjälpa mig. Ofta kommer man inte ihåg hur roligt och avslappnande det är om det går för långt mellan sessionerna. Så är det i alla fall för mig.

Jag brukar jämföra modellbygge med meditation. När man mediterar skall man helst tänka på ingenting men det är oftast för svårt, så man tänker på en enda sak. Och ofta är det så när man bygger modeller, man tänker bara på momentet man just utför.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Henrik Larsson
0

Själv har jag några skrotmodeller som jag målar om då och då. Dvs när man inte har lust, tid eller ork för ett helt bygge, ja då spritar jag av färgen på nåt, sprutmålar och vädrar lite. Blir precis lagom ibland med bara fartränder på nån vinge eller rosta taket på något. Efter några såna ickekrävande stunder kommer suget igen efter ett tag.

Jobbar på www.swehobby.se

Roca
0

En (!) byggsats blev det vid det årliga besöket i Wien. Smer 1/72 Me 262 B, som till min glädje även kan byggas som Avia CS-92 med Propagteam-dekaler! Det är en rebox av Hellers formar.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Idag kom äntligen paketet från Hannants här är innehållet: Mitt första lok naturligtvis blev det en Big Boy, men i skala 1:87 nåja man får ta vad som finns också ett gäng målningmasker tre till mina ovädersplan och två till två tilltänkta Airfix-projekt. Om StickanW läser det här får vi säkert veta mer om Big Boy lokomotivet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
0

En AC-130A Gunship 1/72. Tänkte bygga den ultimata brutal kärran. Groteskt stor låda för att vara 1/72 . Italeri…..ja,detta kan sluta hur som helst.

starhawk
0

Jo du Robban det där är en härlig kärra, har själv en i samma skala som hänger på väggen fast jag kommer inte ihåg om det var en Italeri 🤔

zoncar
0

#11 mums och då speciellt lincolnen

sponny
0

Byggmöte igår och det gick som det brukar. Mer prylar med sig hem än man hade med sig. 😉

Vi börjar med en bondgård och en liten kossa från Verlinden.

sponny
1

Fortsätter med Tamiyas US Navy PBR 31 MK.II "PIBBER" i 1/35. Finns några anledningar. Testa att göra vatten, har aldrig byggt något Vietnam-baserat tidigare och Apocalypse Now.

sponny
0

Ett rent nostalgiköp. Airfix Spitfire VB. Den första modell jag byggde tillsammans med farsan. Ska bli galet kul att bygga den igen.

sponny
0

Och dottern, som var med på mötet, hittade också något hon gillade i bygghögen. Eastern Express Lavochkin La-7 i 1/72.

robban64
0

#29 Mmm,blir nog byggstart relativt snart….. Bara orolig för dekalerna om dom har fallit för åldersstrecket.Marknaden översvämmas inte direkt av AC-130 dekaler…..

starhawk
0

#35: Italeri brukar ju ha "pansardekaler" som dom håller nog

robban64
0

När jag såg denna var på gång på Airfix sida så tänkte jag…..Måste Ha!!!…och i dag var det som julafton. Efter lång väntan dök den upp. Jösses vilken modell…eller modeller…för det är inte bara en Lancaster utan även allt man kan tänkas behöva för att bygga ett flygplats diorama.

robban64
2

Allt detta ingår.Har inte byggt Airfix på 35-40 år(!) Kommer bla.ihåg Lancastern som ett nitmonster men här är det "new tool" Ser ut som om jag har att göra i ett år eller så. Fick spara veckopengen ett tag för att ha råd att köpa denna.539:- inkl.frakt från Ebay UK.

wooderson
0

#38, ska bli roligt att se hur du jobbar med den modellen efter din fina mitchell

[Hayabusa]
0

#32 Cool båt, byggde den själv för några år sedan. Roligt bygge.

#38 Lancaster är en mäktig maskin, Airfix senaste kreation lär vara fin.

robban64
0

#39 Ja,det ska bli kul att sätta igång detta projekt. Svårt att veta var man ska börja. Kanske med cykeln och arbeta sig uppåt 😄 #40 Mmm,den ser riktigt fin ut.

mangemani4
0

en liten variation utav dessa stora lastbilar, istället för släp en stor dumper:)

wooderson
0

Tänkte inte att det skulle bli några nyheter denna månad, men lite slösurfade och slagkraftiga priser resulterade i dessa tre, spännande med ett plan har inte byggt något sådant, men det här såg tufft ut och hade rimligt pris. (Tack swhobby för dessa)

mangemani4
0

swehobby är en mycket bra sida, man kan hitta bra modeller till ett bra pris där:) och mycket bra kundservice med.