Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 1452 ggr
Ulvtand
3

La Couronne, del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då skall man ge sig in på att bygga en båt. 😎

Jag har precis öppnat förpackningen och det ser strålande ut.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Skalski
1

Lycka till… Ska bli trevligt att följa :)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Ulvtand
0

Jag har nu börjat och det ser lovande ut.

.

ElLobo
0

Var snäll och använd INTE bildspel i inläggen, alltså endast en bild i varje inlägg.

Ulvtand
0

#3 Det var inte med mening som det blev bildspel. Jag önskade att lägga bilderna efter varandra. Har du något tips på hur jag skall gå till väga?

ElLobo
0

Ska man kunna titta närmare på detaljerna (genom att klicka på bilden så den förstoras) i varje bild är enda sättet att infoga EN bild i varje inlägg.

Som du ser är de inkopierade bilder jag har lagt i ditt inlägg inte klickbara.

Ulvtand
0

Då förstår jag, tack för tipset.

Ulvtand
0

Bygget går vidare:

Nedersta däcket, jag satte skruv därför att spänningen på den tunna plywooden var för mycket.

Ulvtand
0

Däcket är lagt och även de nedersta "gallern" på plats. Hålen före masterna stämmer inte överens med hålen på den nedersta plywood så antingen skulle masterna luta betänkligt eller så fick jag åtgärda hålen. Vilket jag gjorde.

Ulvtand
0

Jag har inte uppdaterat på länge men detta är för att jag, beskrivningen och bitarna inte är helt överräns med varandra.

tex. beskrivningen säger montera däck 2, då undrar jag hur skall jag få få in de kanoner som skall stå på det undre däcket? och hur jag skall vika ihop plywooden för att få ned den mellan spanten (+ är det rätt namn?).

För att inte tala om att alla master skall gå i zick zack mellan däcken eftersom hålen inte är ovanför varandra.

Jag valde denna modell för att jag tyckte att den såg snygg ut och för att jag ville ha lite utmaning. Ok detta är min första modell båt, men inte mitt första pilgöra. Jag är snickare i grunden och älskar att förändra/förbättra/bygga om saker. Det ger mig problemlösning och utmaningar. 😃Men jag tycker att en byggsats som skall ha alla delar borde "passa" bättre ihop.

Då kommer vi till min fråga till er som byggt några trä modeller: La Couronne skall ha svårigheten 4, på vilken skala? 5?

Räknas den som svår för att det saknas delar?

Eller är det för att de "laser utskurna" delarna inte stämmer med beskrivningen, och för att inte tala om att de inte passar med varandra?