Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 1699 ggr
Ante018
2

Tiderna förändras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk om man hittade denna låda i leksaksbutiken. .vilket ramaskri det skulle bli. . Själv ficka jag den på ccm i år..med gubbar och allt. .

Ante018
0

2

Ante018
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Ante018
0
mangemani4
1

på 70-80 talet så var det rätt så vanligt med dessa typer utav soldater och flaggor. min morfar som samlade på tennsoldater och elastolin figurer kunde lätt komma ut från en utav dessa hobby och militära butiker med lådor utav ss soldater och nazi flaggor från kartonger som sken igenom de vita påsarna och ingen tänkte nått på det.

idag får man en och annan blick och fundering då folk ser dessa soldater(som jag fick ärva) uppställda(när jag har de uppställda), de tror direkt att man har denna politiska inställning bara för att man samlar på militärfigurer, men trångsynta människor brukar jag strunta i och låta dem spekulera vilt.

fint kit btw:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Aleya
1

Är inte samlare av detta. Men jag hade faktiskt tyckt det hade varit intressant. Vissa saker mår vara bizarra men ände så vill man ha det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

mangemani4
1

sen en till grej, folk har berömt mig för mina pansar byggen(tyska), fina byggen och fint målade brukar de säga, men ända sen jag började med AK fordonen som har den där palmen och hakkorset under, så har deras inställning  drastiskt ändrats, tack vare det där lilla hakkorset som ingår i modellen och som representerade just AK styrkorna, så är det inte fint längre och inte ok att bygga. en del folk förstår tyvärr inte bättre.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Dioramabyggare
1

#0, #4:2, #6:

Jaa, det är ju en avvägning, om det ska vara "historiskt korrekt", eller "politiskt korrekt"… Funderar🤔😟

starhawk
1

#6: En sån tur att du inte byggde flygplan då, dom hade ju ett hakkors på fenan, eller finska plan som hade hakkors på vingarna! 

Det har blivit riktigt konstigt på den där fronten, hakkorset är ju en lyckotecken i andra kulturer, ingår i flera samuraiklaners vapensköld och är populärt i Indien, jag hade en gång med ett indiskt rederi att göra och dom hette Swastika Incorporated och dom hade följdaktligen ett stort hakkors på brevhuvudet, men här i Europa fick ASEA plocka bort hakkorset på sitt firmamärke efter kriget (eller under?). Och i Österike är det visst helt förbjudet och på en del dekalblad är det redigerat genom att dom skurit det i två delar och på boxarten är det helt bortredigerat. Kommer ihåg en modell där var det en stor fyrkant på fenan vid dekalanvisningarna men på dekalarket var det i alla fall ett hakkors vid den angivna siffran.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mangemani4
1

köpte faktiskt en stuka  utav italeri för att testa på flygplans bygge, blev nästan lite besviken att hakkors dekalen inte var med i kitet, den hör ju liksom till. har även sett att folk som byggt flygplan har kommenterat att hakkors dekalen inte var inkluderad, den måste typ beställas in separat från sidor som säljer dessa dekaler, vet inte om så är fallet i alla dagens flygplans kit, men utav det lilla som jag har varit med om,, så har det varit så.

på ett sätt så förstår jag ju detta hat mot hakkors symbolen, men på ett annat så tycker jag det är så överdrivet,  om man går runt på stan och viftar med en hakkorsflagga skrikandes en massa dumheter, det kan jag förstå får folk att tycka en massa om, men en dekal, på en modell, vars poäng är att återskapa dess historiska look, kom igen nu=/

starhawk
1

#9: Det var faktiskt med hakkors till samtliga mina tyska flygplan, utom ett, men det var ett försöksflygplan och ej operativt inom Luftwaffe så det skulle inte ha nåt. Men jag byggde den som operativt så jag var tvungen att leta fram ett dekalark på nätet med hakkors, hittade ett som var cencurerat dvs. skuret i två bitar som man fick sitta och passa ihop. Inte det lättaste eftersom det var skräpdekaler, hakkorset klarade sig endast för att det var för litet för att slingra ihop sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

robban64
0

#0 He,he….minns denna från barndomens världskrig i sandlådan.Hade även Mussolini asken. Just snygga leksaker…. Vill minnas att dom var rätt dåliga i jämförelse med Airfix gubbar som alla hade. Men minnet kanske sviktar var ju cirkus 35-40 år sen.