Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 6338 ggr
Chrihanna
0

Modeller av annat slag

Jag har alltid varit intresserad av modellbyggande, men bara i hemlighet tyvärr.. Var något avis på storebrorsans byggande, men modellplan, båtar eller exvis pansarfordon har inte intresserat mig.

Är det någon här som byggt modeller av något annat slag? Kanske ditt eget hus? Eller berömda byggnader? Vad mer?

Funderar på vad jag ska göra som mitt första projekt…

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du ett tips på vad man kan göra, tyvärr kommer jag inte ihåg vem som byggde det. Men han gav det till hustrun/sambon och det är en modell över deras sommarställe, se bilden.

Själv harvar jag på med mina bilar och något flygplan då och då för att rensa ur skallen och komma loss och ur invanda hjulspår. 

Niclas

Nore
0

Hej på dej, varför inte bygga något som har med din vakra natur runt kusten du bor. Kala klippor o kobbar med någon fiskebåt i någon fjärd. Något liknande tittskåp, att hänga på väggen. Lycka till.            NORE

StefanW
0

#0 Välkommen in till modellbyge!

Som första projekt om man har tänkt att bygga hus, så varför inte det egna huet man bor i! Då har man referensen nära inpå. Det kan också vara ett sätt att se hur det kommer att bli vid en eventuell om/tillbyggnad.

Vilken skala har du tänkt dig att bygga?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0

Det här såg ju kul ut! Roligt att ha sin egen kåk i modell!

Om man håller sig till HO-skala kan man nog hitta något modellhus att utgå ifrån. Det blir kanske värre i andra skalor?

ElLobo
0

Jag skulle tro det, men kan inte säga säkert. Dioramor är inte min specialitet men efter vad det verkar så finns störst urval i HO-skalan. Det finns ju en hel del i 1/35 också, då många bygger pansardiorama i den skalan, men jag tippar ändå på att du hittar mest i HO.

StefanW
0

Om det är första bygget, så skulle jag föredra HO skalan då det finns mycket material med t.ex. plast med struktur så det ser ut som tegelväggar och tak, samt även panelväggar. Det underlättar mycket och kan nog hjälpa till att hålla intresset uppe så man vågar fortsätta. Vill man titta mer så kan man börja med följande sidor.

Plaststruct

Evergreen

MJ Hobbyexperten.

Sedan är det bara att ställa frågor, så kommer vi nog att kunna hjälpa till!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Chrihanna
0

Vad innebär HO-skalan? Och dioramor? Vart kan jag hitta info?

Några andra kul tips som ett nybörjarprojekt?

AndersE
0

En gammal tågskala var 0 (noll), som var ca 1:43 (modellbilar!) och när man sedan halverade skalan blev det halv-noll, eller HO, som är dagens vanliga tågbaneskala - 1:87.

Diorama är helt enkelt ett litet landskap…

Vad är det du vill bygga?

ElLobo
0

#7: I den här tråden kan du läsa mer om diskussionen som vi har haft idag.

HO är en vanlig skala som i siffror motsvarar 1/87. Den skalan används mycket bland utövare av modelljärnvägshobbyn, bl a p g a att järnvägslandskap blir väldigt stora, och då har denna skalan kommit att bli väldigt vanlig för den är så liten.

Mariana-clarissa
0

Snygg modell..synd bara att det bara var en modell