Nytt i bygghögen - Oktober
I dag rasslade in ett paket i brevlådan - lycka är en varm pistol sägs det, men det vete tusan om inte en modellpaket i brevlådan slår det med hästlängder 

Tack, Pebben för det lilla paketet! Det börjar suga i byggtarmen bara jag kollar på Matildan, men valsen får vänta tills jag fått undan lite av det jag håller på med.
Nu finns det tydligen en version av Bulldoggen med svenska dekaler, men jag funderar på att försöka försvenska denna.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Pansarvagnar skulle va kul att testa på att bygga :)
Har köpt min första och de blev den svenska S131 tror den heter så.
Trumpeter i skala 1/72

Det är skoj att se dessa bygghögstrådar, de har en tendens att bli väldigt långa. Tänk om det var samma drag på färdigt i hyllan-trådar!
Nåja, jag har också handlat lite och det kom hem en VW-buss igår, lyxbussen. Den med 23 fönster varav en radda upp i takkanten på båda sidor. Hasegawas fabrikat, lite tråkigt chassi och bara en extra platt pannkaka till motor utan detaljering alls.
Fast jag ska snart gå ned i köket och se om det inte skulle passa sig som räserbuss med drivlina och hjulställ från en Porsche 956. Fast kanske är det bättre att låta den vara som den är med endast ärtig lack och feta hjul?
Niclas
#2 Det kanske blir en Oettinger Luxus-bus med boxersexa och Fuchs-fälgar till slut? Mycket mycket sänkt 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Hade just Oettinger i åtanke men efter en del torrpassande och joxande så gav jag upp tanken. Visst går det att genomföra men jag orkar inte sabba bygglusten med allt som måste byggas om för att få till det.
Hittade däremot en annan motor/låda som kanske passar utan allt för stort bökande. En 1600 Carrerasnurra från en skruttig Fujimi 356:a. Helt plötsligt ligger både buss och motor från ungefär samma era och helt slö skulle den nog inte vara med den maskinen.
Niclas
#2 Nä, byggtakten borde verkligen behöva en rejäl uppryckning och just nu börjar det bli väl många sk 95%are. Så om jag bara får ändan ur den beryktade vagnen så blir det väl nästan lite ketchupeffekt av det hela 
#4 Tycker jag att du gjorde rätt i 
#5 Låter som ett intressant projekt. Ska bli intressant att se när du fått ihop det.
Azgaron

#8: En sån där Starliner kan få trängas i min obyggda hög också! 

#10. Visst är dom läckra! Det fanns också en annan version med andra fälgar osv. Riktig guldgruva jag hittade där i Mora.
Men min skall bli ett hopkok med Prostock-chassie, fönsternät och annat godis!

Visst har de lite kul sortiment där på Mora-Noret, eller var du in i den lilla filialen i centrala Mora? Sak samma, det är lika butik och sortiment fast olika stora.
Starlinern är mycket bra till och med, har fått det verifierat av en som samlar 60:a Fordar i stor skala. Så behöver du referensbilder så går nog det att ordna bara du inte har bråttom. Kustom-varianten av Starlinern har tydligen mycket trevligt godis i lådan. Själv har jag inte brytt mig om den då jag tyckte den såg tråkig ut på bilden, så bedrog man sig själv.
Tänk så det kan gå med lite "dåligt" inflytande, jag kan till och med tänka mig att bygga pansar i mina sämre (bättre?) stunder. Det brukar gå över fort, ett lock lyft så är det suget borta. Konstigt va?
Niclas
#7-9 Ser ju mycket trevligt ut! Belvederen hade jag inte sagt nej till.
#12 Låter som en intressant affär att besöka om man har vägarna förbi nångång.
Du får väl bygga what if versioner med blank lack och kromade länkar 
Azgaron
#7 men är inte plyman en fury? i vilket fall får man ju christine vibbar direckt ju! klart läcker bil! hehe pro/stock? hehe
//pebben

#12. Det var samma här! Tyckte att "custom"-versionen såg så trist ut med stora hjul, matt lack m.m….
Inget ont om pansar! Jag själv betraktar mig fortfarande som en "lerpöls-pelle" som kommit lite på avvägar. Skönt med lite omväxling bara för att få igång bygglusten igen!
#13. Eh…en Kungstiger med motivlack och kromade 18 tummare? Mums?
#14. Visst ser det ut som "Christine" alltid! Men denna blir nog lite argare! Sitter just och torr-passar kaross mot underrede. Blir nog lite pilligt att passa in en avsmalnad ram, breddade hjulhus osv mot originalkarossen! Här ska sågas!! 
#15 Ja, det hade vatt nått det
Får se om jag hittar nått lämpligt objekt.
"Christine"?
Azgaron
Denna ggr har jag som sakt köpt en Lightning Bac Hasegawa :)
Har inte fått modellen än får den ligger hoss en kompis..
Kompisen skickade en bild på den till mig :)
Ska bli intresant att bygga den.

#17 Jag får väl erkänna att jag är den skyldige att ha lurat på Henke en gammal ompackad Frog-byggsats 
Haha aja byggsats som byggsats ;)
# 18
Jag har också en sådan modell och det syns direkt att det inte är en Hasegawasats ifrån början.
Men att det var en Frog visste jag ej, har för mig att Revell har en ompackad Frogsats av detta plan.
Eller?
Går det bara att bygga utan att man måste svära allt för mycket, och det sen nåtsånär liknar det de ska får man vara rätt nöjd 
Azgaron
#16 christine är en bok/film av s.king om en smått folk ilsk plyma-fury -58
//pebben
Hehe, låter trevlig värre! 
Azgaron

#26: Skönt att dessa godsaker inte fanns i lådan när den vandaliserades!

#28: Där fanns det en del godsaker!
Ja inte sant???
Den allra nyaste av dom är P-47an, som kom idag på posten.
Har du byggt någon utav dom, eller någon likande modell?

#30: Jag har inte byggt någon av de du har köpt, men Drakenplanet och speciellt Il-28:an skulle jag inte tacka nej till.
Ja Il 28 ser intresant ut :)
Köpte den på tradera av Volat för endast 55kr + porto http://www.volat.se/
Och det är en mycke fin modell, sedan vet jag ju inte om allt stämmer med mått och sånt, det har jag inte kollat än.
Men med blåtta ögat så ser det bra ut
Jag kan verkligen rekomendera ett inköp

#33: Bra pris! Jag hade väl för mig att jag hade sett den för inte så länge sedan.
Själv är jag inte en millimeterjagare och ser bara det byggda bra ut, så räcker det i de flesta fall för mig. Visst ska formen av det byggda stämma överens med originalet, men om det är 3,7 mm för kort eller 2 mm för brett gör egentligen inte så noga. Det finns nog inte någon enda modell som överensstämmer till 100 % med förebilden. 
Hallå:)
Nu har även jag beställt en sånn Trumpeter Il 28 från Volat :)
Kan säga att de måste vara bra pris på den :)
Ha-ha…kunde jag väl tänka mig.
Kunde inte mostå frestelsen? 
#27 Ja det kan man väl säga.
#33 Hyggligt pris får man väl säga.
Draken hade varit kul att att ha, men jag hade gärna haft Austrian AF farewell special versionen med två modeller. Fast den kostar ju lite mer, men med tanke på att man får två är det nog rätt ok.
Azgaron

#39: Ahh, en Hunter! Ett vackert flygplan!
Det påminner mig, jag måste leta lite nyheter på nätet om hur det gick med de libanesiska Hunterplanen. De skulle ju göra sina tre plan luftvärdiga igen, för insatser mot militanta grupper i palestinska flyktingläger.
#40 Visst är det ett trevligt plan! Är man dessutom med i Airfix tribute forum så kan det vara bra att fylla på förrådet med Airfixmodeller.
Låter intressant! Märks att jag inte hänger med i nyheterna, du får väl berätta om du hittar nått.
Azgaron
var fick du tag i huntern????????????? vill ha! det gammla figursetet från italeri har jag hafft! jag har tamiya likvärdiga som jag ska stoppa ner i din låda dom håller inte dagens mått men är bra mycket bättre en italeris figurer 
//pebben

#43: Jaså det var du det! Jag själv köpte Rb 04 m m.
#44 Ja, tydligen 
Trevligt med lite extra prylar till Lansen.
Azgaron

#45: Kan vara bra att ha … 
#46 Allrahelst om man har en Lansen.
Azgaron

#47: Ja, speciellt då!
Hittade förresten inga nyheter om Libanons Hunterplan. Striderna verkar vara över för den här gången, så de kanske satsar pengarna på framtida inköp av flygplan istället. Reservdelar till katapultstolarna var tydligen ett av problemen, men piloter och instruktörer var klara.
#48 Ja, där ser man, det var ju synd. Ja inte att striderna upphört utan att det inte blev några Hunters.
Azgaron

#49: Jo, jag förstod nog vad du menade. Om man trots allt kan bortse från orsaken och anledningen, så hade det faktiskt varit intressant att få läsa om dessa gamla kämpars återvändande till stridsinsatser, 30-talet år efter pensioneringen.
#50 Ja det hade varit synnerligen intressant.
Azgaron

#52: Inte alls dumt! När jag ser en Swordfish kommer jag hela tiden att tänka på den gamla serietidningen Pilot och ett avsnitt med Battler Britton! 
OKej!
Den har inte jag läst den tidningen tyvärr :(
Jag har åxå köpt en sådan P47a nu
Både en med ryggås och en utan
Båda är Tamiyasatser
He-He här köps det modeller så det bara visslar om ett
Har ej fått dom än dock
/Tunnan
Haha ja du och ja har en viss fajt nu verkar de som ;)
Har lagt bud på 2st Hasegawa byggsatser till nu på Tradera
Du är helt omöjlig nu.
Men vänt du.
Här skall bjudas 

#54: Du har tyvärr missat en kulturtidskrift från vissa medlemmars ungdomstid.
http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bde636a8-7557-4e47-9372-40fcdcd9b38a
Den tidningen hadde vatt kul att läsa :)

#59: Om den var!
Den ska jag hålla utkick om på Tradera :)
Dom hadde andra nummer av Pilot där,

#61: 
Nej nu är de sängen som gäller.
Ska gå igenom mina fynd som jag fick på posten idag.

#63: Då sover du nog gott!
Ja de tror jag me :)
Hare så gött ikväll
Natti Natt

Varför slutade dom med Pilot,det var ju en kanon tidning!!
.
ja det var synd! men den gick väl inte så bra på slutet? någon som minns när den las ner? sedan fanns det väl en mindre som hette pilot 22 eller nått sådant?
//pebben

Pilot!
Tror att det finns några kvar i gömmorna, Paddy Payne, Battler Britton, Spider Wells m.fl. av mina forna idoler. Om man botaniserar på Serieboden i Gamla Stan så finns det att hitta för den som är intresserad av att vidga vyerna. Borde väl egentligen fylla på min lilla samling med fler…..
Niclas

Den hette Pilot-22 (och var mindre i formatet) först (1965-69), sedan blev det bara Pilot och så blev den större. Den lades ned 1984. 
Hallå!
Jag kommer difentivt att kika om de går att få tag på
den här gamla serien :)

#74: De finns många gånger på markander och i affärer som säljer äldre tidningar, och emellanåt ute på Tradera och Blocket.
Huga, vilken nostalgitripp med dessa gamla serietidningar!
#52 Trevliga fynd! En P-47 hade jag inte sagt nej till.
Azgaron
#76 jag vet en som har en snart! 
//pebben
Jag åxå
Jag själv, jag har 3 P-47er på G
1 Revell + 2 Tamiya
Har 5st 47or innan men vill har flera.
/Tunnan
Prydligt och snyggt
Hur länge varar det så? 

#80. Härligt!! Skönt med "en egen kupe´"…..
Förhoppningsvis så får man ha grejerna lite mer ifred! 
#81 Två timmar. Sedan kom Annas föräldrar med släpkärra. Plötsligt läg det täcken och byrålådor överallt i mitt nya fina rum
Jag lyckades mha en Snabeldrake jag ut skräpet och idag ser det återigen ut som jag tänkt mig. 
#82 Vindstrappan går upp i det rummet också så jag kan utöka kupén med ca 120 kvm till, men det blir nog lite kallt i vinter däruppe
Fina modeller må jag säga :)
Härlit me nya inköp som sakt
Just F-111A låter intresant ut me fottets :)
Ja det är roligt att få öppna en nyinköpt modell och känna lukten av nytt.
Jämfört med WildeSau så ligger vi i lä både du o jag Henke när det gäller modellinköp.
fast det är klart…vi har helt klart ökat tempot på inköpen nu.

#83. Haha!! Är det inte underbart? Själv har jag tre katter som gör allt för att "hjälpa till" med byggarbetena. Lämnar spår i form av hår på precis allt!
Oj, vad med nyinköp det dräller in här nu. Mycket kul att se, och inte så lite sugen man blir själv.
Katter är väl rätt trevligt, men inte i maten eller i modellerna 
Azgaron
säg det till kisse
//pebben
Hehe 
Azgaron

Låser tråden och startar en ny, då det blivit så många svar i denna!
Se: Nytt i bygghögen-okt -07, del 2
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Så jag stod utanför och inväntade postis. De här skönheterna kom hon med