Lotus 79-4. Tamiya 1/20
Eftersom Thomas saknat racerbilar är det väl lika bra att dra igång en till.
Jag bygger aldrig modeller med luckor, motorhuvar osv öppna. Jag är inte så intresserad av tekniken under skalet det är utseendet jag fastnar för och öppna luckor förstör linjerna. Då jag har en hel hög med Lotus 79 liggande tänkte jag änd försöka mig på att bygga en av dom "avklädd". Botten av "sidopoddarna" ska inte sitta kvar i chassiet när dom tas bort så jag började med att såga bort botten från cockpit och limma fast dom på sidopoddarna. Bakdelen av poddarna sågades också bort.
Tamiyas byggsats har både tidiga och sena oljekylare i satsen så hålen för dom tidiga fylldes med plast. Så även hålen för att montera sidopoddarna.
När jag tittade på bilder av vatten och oljekylarna så sågjag att Tamiyas oljekylare har fel form så jag anväder Hasegawas istället. Jag kommer använda tamiyas vattenkylare men kommer att modifiera den lite. Den kändes lite tunn så jag limmade på plasticcard för att göra den tjockare. Hasegawas oljekylare saknar botten så mer plasticcard användes för att fixa detta.
Jag använde etsad kylarnät från Crazy Modeler och överdelen med fyra hål från Hasegawas ets-sats. Ramade in det hela med plast-strips.
Botten av kylarna fick samma behandling.
Etsdelarna på pedalerna kommer från Tamiya. väggen och golvet i nosen har jag plockat från en konverteringssats till 1979 års Lotus 79 från MFH.
och ett par till. Ganska onödigt. Dom kommer väl knappt att synas.
Alclad aluminium och sedan deras Aqua Gloss ovanpå detta.
Tre hål borrades ovanför ryggstödet. Ska nog tvätta bort klarlacken och köpa en annan nyans av Alclad. Jag tycker att den blev för grå.
Det är nog lika bra att göra så eftersom jag fick en rinning i klarlacken. Under tiden stjäl jag mer delar från MFH konverteringssatsen. Medan jag gick igenom MFH-satsen hittade jag en underligt formad låda. Den ska sitta under oljetanken mellan motor och växellåda.. Tamiya har missat denna men har gjort ett uttag för den medan Hasegawa har den i sin modell. Jag får bygga en i plast. Det kanske låter som slöseri att plocka delar från andra modeller men det är saker som inte kommer synas på dom eftersom allt byggs stängt på dom.
Lite mer plastdelar tillverkade till cockpit
Frågan är hur mycket som kommer att synas.
Väldigt fint arbete med detaljeringen… 👍
Men va roligt , en till :-) Följer detta vet du !!
Thomas

🤪efter det här fina vet jag inte om jag vågar bygga min! Jag har en som väntar och även en P34, båda ska bli Ronnies. Vill även ha en Tamiya Lotus 78.
Hasegawa Lotus och Fujimi P34.
Klart du vågar. Vi vill se modeller på den här sidan och en Lotus är aldrig fel.
Men nu hände något som inte skulle ske. Jag skulle inte bygga Hasegawas modell parallellt med Tamiyan men nu har det ändå hänt. Så även 79-1 är på gång.

Det här blir fint, ser fram emot resten! Ev att min Lotus blir mitt nästa bygge, men har inte bestämt mig än.
JAG HATAR ATT MÅLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alclad Aqua Gloss påstår på flaskan att den kan användas som primer för Alclad så jag försökte inte avlägsna den innan jag målade om Tamiyamodellen men polished aluminium. Resultatet? Krackelering. Nu skiter jag i att bygga denna avklädd. Får plocka fram en annan byggsats för det projektet.
Trist att höra, hoppas att du hittar en annan lösning som du blir nöjd med
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Löser det hela genom att börja på en ny och bygga den här med alla kåpor stängda😃
Kom ju på att jag missat att ändra på kylaren när jag byggde om den. Den skulle ju inte vara konisk så jag blev tvungen att spackla upp långsidan.
Att börja om på nytt med en ny byggsats kan vara positivt mitt i bedrövelsen. Nu kan jag fixa en del detaljer innan dom monteras. Som att borra hålen i den främre delen av cockpit. Klart lättare och resultatet blev bättre.
Hålen i ryggen gör jag annorlunda. Kapar till tunna skivor ur ett plaströr som jag limmar på plats.
När det torkat så borrar jag upp hålen och får då tunna ringar runt hålen.
Lägger bygget av Hasegawas byggsats i en egen tråd.
Det har inte hänt så mycket. Hål för kablar borras och nya nitar har monterats på sido poddarna. "Round nuts" ets från Top Studio thill dom två övre raderna. Den nedre är plastrod i borrade hål.