Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 5920 ggr
IKV91
0

Tasca 35-011 Sherman Firefly

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag drar igång en Sherman igen. Denna gång är det en Firefly från Tasca med lite ovanlig boxart. Tascas byggsatser håller mycket hög standard så det borde inte bli några problem. Jag skall bygga den som en kanadensisk vagn och lägga på extra bandplattor runt om vagnen. Ev så blir det några sandsäckar också. Jag har förhoppning att det kan bli några soldater på motorluckan men det brukar vara svårt att få dit de så det bli snyggt. Besättningen skall från nya huvud från Hornet.

http://www.canadiansoldiers.com/vehicles/tanks/shermantank.htm

Roger

IKV91
0

Sandsäckarna hittade jag på ministuff.se och tyckte att de var lämpliga att prova. Min dotter frågade om jag hade köpt snus och onekligen är de ganska lika.

Roger

Decaius
0

Det här känns som ett spännande projekt! Lycka till så mycket! 👍

/Calle

Tarmvred
0

Jag säger samma sak. Har du köpt snus?

Joppo
0

Jag ser fram emot en recension av snussäckarna. Jag funderar på att införskaffa en laddning såna. Lycka till med din Sherman också 👍

nox_umbra
0

ja jag är också intresserad av sandsäckarna :) så en recension av dom skulle uppskattas. vad är det för mått på dom? skulle det funka med snus, tänkte på catch dry mini eller någon annan mindre sorts snus.

[Hayabusa]
0

Coolt! 👍

IKV91
0

Provade lite med säckarna.

Steg 1. klipp till kanterna och klistra fast säcken. Jag använde vanligt trälim.  Tycker att den går bra att forma runt banden.

IKV91
0

Steg 2. Fixera säcken med utspädd färg. Jag använde Tamiya färg +Tamiya thinner (2:1).

Jag återkommer med hur det blir när det torkat och man har lagt på lite wash.

Roger

Charlie82
0

Verkligen snyggt! Ska bli spännande att se mer av detta.

Joppo
0

Fint som snus 🙂

nox_umbra
0

ser lovande ut, hur stora är säckarna? vad jag kan uppskatta så är dom ca 14mm långa.

IKV91
0

Ca 15mm är längden på en säck. Avsikten är att man skall klippa bort de ljusa kanterna.

IKV91
0

Säcken har stelnat efter att den fick en behandling av utspädd färg. Jag provade att lägga på Wash från Mig. Återstår att se om det blir någon reaktion . Roger

IKV91
0

En liten uppdatering. Jag har lagt på en nyans som skall föreställa SCC15. En blandning av Tamiyas XF61:XF.62:XF-03 i förhållande 5:2:2.

Ganska ljus men den mörknar något efter lackering.

Roger

[Hayabusa]
0

Fint 👍 Gillar Firefly´n.

/Stefan

Decaius
0

Ser mycket bra ut Roger! 👍

Charlie82
0

Snyggt! Den blir riktigt fin.

IKV91
0

Jag blev inte nöjd med Broncobanden så det blev en uppsättning nya från Fruilmodel. Jag tycker att Fruilbanden är klart bättre så de är ett bättre val även om de är något dyrare. Roger

IKV91
0

Banden måste bade limmas och borras så det tar en stund.

IKV91
0

En uppdatering.

Vagnen är snart färdigbyggd och grundmålad. Nu väntar vädring och figurer. Jag avser att spara lite plats för extra bärhjul mm.

Jag struntade i att bygga en kanadensisk vagn då det hade krävt flera olika uppsättningar dekaler.

Roger

IKV91
0

bild 2

Fruilmodels lösning att dela banden är inte riktigt bra. jag hade föredragit att slippa limma bandplattorna. Troligen har de valt lösningen för att kunna kombinera olika bandtyper.

Decaius
0

Det ser mycket bra ut, tycker jag. Ser fram emot att se eldflugan vädrad och bemannad! 👍

IKV91
0

Bygget går sakta framåt. Jag bygger och målar enligt min "egna" metod som har växt fram under några år. På detta bygget har jag testat Migs nya lera. Jag har lagt på Mig "European dry mud" och avser även lägga på "European wet mud". Leran är riktigt bra. Tidigare har jag blandat själv med pigment, flytande resin och gips men denna produkten är riktigt enkel och troligen kan man vädra många bygge på en burk.

http://migproductions.com/2013/01/introducing-new-mud-family-just-mud/

Roger

IKV91
0

Har även lagt på en tunn "dimma" av kraftigt utspädd Tamiya XF57 på sidor och nedre delen av vagnen.

Roger

Joppo
0

Fräsiga boggies 😉

Decaius
0

Mycket snyggt! Akta så du inte lerar ner finaste linneduken! :-D

Tarmvred
0

Det ser fantastiskt ut, men var är snusen?

IKV91
0

Påsarna kommer att monteras. Möjligen i något mindre omfattning än vad jag inledningsvis tänkte.

Roger

IKV91
0

Hej!

Nu får bygget vara klart. Några saker ångrar jag och tar med mig till kommande bygge. Rostfärgen på banden gillar jag inte. Jag tror att det hade varit bättre att stoppa de i Blakenit och därefter dimmat på ett tunt lager med rostbrun färg. Sandsäckarna blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats på, kanske skulle det gå bättre med lite träning. Tascas byggsatser är riktigt fina dock finns det några små missar. Figuren som följer med är av dålig kvalite, jag har bytt ut huvudet mot ett från Hornet. Ett av banden har en tydlig gjutskarv på utsidan.

Några "tankriders" blev det inte till detta bygge men det kommer fler.

Roger

IKV91
0

Bild 2

IKV91
0

bild 3

IKV91
0

Huvud från Hornet är en favorit. Jag tycker att det är ett bättre alternativ att köpa dessa huvud än att köpa en ny besättning.

IKV91
0

Här syns det tråkiga gjutskarven tydligt på det vänstra bandet.

Under dragkroken sitter något som liknar en verktygslåda. Är det någon som vet vad det är?

IKV91
0

Bild 6.

IKV91
0

Jag har använt lite nya vädringsprodukter på detta projekt. Färdig lera från Mig samt lite wash från AK interactive. Den mörka leran gillade jag inte då den nästa är svart. Jag använde produkten från AK för att få olika nyanser på leran i syfte att efterlikna gammal och färsk lera.

Jag tycker att leran från Mig är en riktigt bra produkt. Visst går det alltid att blanda egen men med denna produkten har man alltid färdig lera klar att applicera och den räcker till många bygge.

Roger

robban64
0

Snyggt Shermanbygge😎

Precis lagom vädrat tycker jag.

Modellen måste kännas tung och gedigen med alla metallband.

[Hayabusa]
0

#33 Är det Tascas egna band med gjutskarv?

IKV91
0

#36 Tack! Sannolikt så vara alla fordon mycket skitiga. Få vagnar under wwII spolades antar jag. Man får försöka hitta en lagom nivå. Att vädra är ett av det roligare momenten. #37 Stämmer, tänkte inte på det innan jag hade monterat banden. Jag har aldrig sett något liknande på vinylband. Roger

[Hayabusa]
0

#38 Mkt märkligt. Trevligt bygge.

Joppo
0

Köttigt bygge Roger! Jag blir sugen på att testa båda "snus" och Migs lera 👍

Angående gjutskarven så tycker jag det ser ut som om bandet spruckit snarare än att det är skarv från gjutprocessen. Det verkar skumt att man skulle ha placerat skarven just där rent estetiskt. Dessutom antar jag att en sådan lösning är dyrare att tillverka eftersom den kräver en tredelad form istället för en i två delar.

[Hayabusa]
0

#33 Har också funderat på vad är för låda. Har inte funnit något svar, men däremot en bra bild: http://data3.primeportal.net/tanks/robert_de_craecker/m4a4_sherman_vc_17pdr/images/m4a4_sherman_vc_17pdr_07_of_14.jpg

#38/40

Håller med om att det är en underlig placering av gjutskarv, men - kollade i mina Tascalådor och fann att det ÄR en gjutskarv.

Joppo
0

#41 Ofan… Skumt. Kan det bero på att banden har håligheter på sidorna? Detta antar jag kräver en formlösning med fler delar än två för att undvika att banden fastnar i formen efter att plastblandningen sprutats in.

[Hayabusa]
0

#42 Vet inte varför det finns en gjutskarv där. Den är inte lika framträdande överallt, så med lite trixande går den nog att dölja. Kollar man på Dragons Shermanband i DS100-material, så finns där ingen gjutskarv alls. Åtminstone inte på det ställe som Tasca har.

IKV91
0

Hej!

#40 tack!

Det är irriterande att man inte märker skarven innan man monterar. Tascas band består av fyra delar så troligen är den bara en som har en tydligt gjutkant. Troligen var jag inte uppmärksam då jag inte kunde tänka mig att det fanns en sådan på banden.

Roger

[Jarl]
0

Snyggt bygge gillar snussäckarna. Det måste ju funka med riktigt snus bara man får bort lukten???😂

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt bygge Roger
Precis lagom vädrat också.
Tråkigt när det blir synliga skarvar på så fina modeller och byggen.

IKV91
0

#45, 46 Tack för de trevliga synpunkterna.

#45 Påsarna är fylld med något som reagerar med lösningsmedel. Jag antar att avsikten är att man skall kunna forma säckarna och därefter fixera med färg/thinner.

Roger

Rone
0

Snygg Firefly!!

Extra + för figurerna, och spaden. 

Tornet  och mastodont pipan gör sig verkligen bra på en Sherman. Perfekt för tigerjakt👍

Decaius
0

Riktigt snyggt bygge, Roger! Fin vädring och besättning! Gillas skarpt! 👍

/Calle

IKV91
0

#48, 49 tack för de trevliga kommentarerna, verktyg och figurer är bland de roligare delar av ett pansarbygge.

Roger

wooderson
0

Ruskigt fint bygge

Alla borde bygga en Tiger någon gång.