Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1872 ggr
Banjoman
1

Ångp*rr

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Efter tio dagar på resande fot är jag åter vid min dator i hemmets lugna vrå, och kan börja sortera mina minnen och mina fotografier från en fantastiskt resa till Skottland, och då i synnerhet de som rör de fem härliga dygn min hustru och jag, för att fira min 50-årsdag, tillbringade ombord på VIC 32 – en alldeles livs levandes Clyde Puffer, byggd 1943 och alltjämt framdriven medelst koleldad ångmaskin.

Om intresse föreligger lägger jag gärna vid senare tillfälle (just nu är det mycket att ta igen) upp lite bilder på skutan i fråga, men här och nu nöjer jag mig med en videosnutt från maskinrummet. Jag beklagar bristen på perspektiv i detsamma, men gott om utrymme var det ont om därstädes, så det fick bli som det kunde med den saken.

Tilläggas kan att det hela filmades under det att VIC 32 gick genom The Crinan Canal, dvs. med ganska låg hastighet, och att propellervarvtalet enligt skepparns uppskattning bör ligga nå'nstans kring +/- 80 varv per minut, till skillnad från de 120 varv som presteras under normal gång i öppen sjö, och som (tidvattenseffekter oräknade) ger henne en marschfart på cirka 6 knop.

Maskinen är, efter vad jag har förstått, original, medan pannan (en vattenrörspanna, för övrigt) är relativt ny – den ursprungliga föll under inspektionsbilan år 2006, och byttes då ut mot en alldeles nybyggd.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
0

Kul att få en glimt! (och höra en snutt :-) ) 

Måste ha varit en kunglig upplevelse!

Skalski
0

🤤👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
2

Fädbojäntan släng dig i väggen, det här var riktig porr. Kände doft av cylinderolja och kolfyr när jag tittade på filmen

Rone
0

Vilken underbar maskin, sånt gillas!👍

felle-j
0

Häftigt maskineri!

Banjoman
0

Tack skall ni ha! 🙂 Jo -- det var från början till slut och på alla vis en fantastisk upplevelse, inte minst eftersom den varade så länge att man hann bli riktigt bekant med skutan!

En liten rättelse, sedan: jag hade för mig att jag filmade detta under gång i Crinan Canal, men det stämmer inte; just den här sekvensen togs, minns jag nu, dagen efter, under gång i Loch Craignish, dvs. om inte öppen sjö (det är ju en loch) så i alla fall öppet vatten, och maskinen går alltså för fullt -- 120 varv/minut.

Det brölande ljudet vid +/- 00:22 i filmsnutten är för övrigt skepparen som via talröret signalerar till maskinisten att vi har cirka 30 minuter kvar till den punkt där vi skall kasta ankar och äta lunch …

Inghans42
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får väl göra lite P R för ss bore s nya hemsida www.ssbore-malmo.se där finns en film när hon segla ner till Malmö

Banjoman
0

#7 Spännande!

Här följer lite mer ångp*rr, nämligen fyra videosnuttar som visar vinschen/spelet under användning.

Först ut: maskinisten gör de sista förberedelserna innan spelet tas i bruk …

Banjoman
0

Därefter används vinschen för att sänka ner lastbommen från i stort sett lodrät läge (i vilket den hade ställts bnär vi gick genom Crinan Canal, för att på så vis få mer tyngd på förskeppet, lyfta upp akterskeppet och därmed minska risken att ta i botten i de grunaste delarna av kanalen) till dess vanliga läge i vackert väder, dvs. lätt upphissad för att  inte vara för mycket i vägen på lastrumstaket.

Banjoman
0

Sedan gör maskinisten allt klart för att lätta ankar …

Banjoman
0

… och till sist spelas ankaret upp!

Skalski
0

Mmmm… läckert 😍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!