Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdekaler
Läst 5583 ggr
StefanW
0

Dekaler

Är det någon som känner till var det går att ordna egna dekaler, då man ej har en lämplig skrivare

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Jag har själv försökt få lite klarhet i detta, då jag "har massor" av dekaler jag skulle vilja få fram. Men jag har inte prövat på detta ännu, kanske främst för att jag nog skulle vilja se någon annan göra det så man vet mer ingående. Idag verkar ju dessutom Alpsskrivarna nästan mer ovanliga än gamla Spitfires, så det får bli något annat.

Och därmed ger jag mig ut på väldigt tunn is, men jag tror att det ska gå till ungerfär så här …

Först måste man ha en bra bild av något slag, i hög upplösning. Och helst ritad med vektorgrafik så det är enkelt att skala om den till rätt storlek. Rebell Hobby (och naturligtvis även andra handlare) lär sälja dekalfilm som man kan använda i bläckstråleskrivare. Ofta behövs också någon sorts sealer ovanpå utskriften för att inte dekalen ska lösas upp när det börjar bli dags för applicering på modellen.

Jag har fått en beskrivning av en byggare i Kumla som tillverkar egna dekaler, och har jag tur kanske han kommer på upptaktsmötet i Örebro. Det vore verkligen ett bra tema för ett byggmöte.

[Henke29]
0

Jepp de låter bra :)
Jag vill gärna ha lite Dekaler utskrivna oxå,
Nämligen Kalmar Emblemet mm

ElLobo
0

När det däremot gäller att "specialtillverka" egna dekaler, så ser man ofta i andra forum hur folk efterlyser kontakt med de som gör detta. Jag har ingen aning om vad detta kan gå på om man lejer bort arbetet, men mycket av kostnaden kanske man kan få bort om man har ett "tryckklart" original, så att man har gjort allt arbete själv förutom tryckandet av dekalerna.

[Henke29]
0

Okej!

Jag har ju i och för sig en Kalmar emblem till J-29 Tunnan ska bygga en Kalmar version av den har jag tänkt mig.
Har fixat Resin vingar till den för dom hadde ju bara A versionen och då utan sågtanden som den heter.

Hompe
0

Jag skulle vilja ha massa dekaler bland annat pågen.. Skrattande

pebben
0

ni kan ju höra med killarna på ipms umeå dom gör ju en del dekaler om inte annat fråga hur dom gör.

//pebben (har köppt en bil som startar!) Fot i munnnen Hm peppar peppar

StefanW
0

#6 Nu blev jag nyfiken!

//Stefan, som har en kaffepanna….

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

#7 nyfiken på dekaler eller bil?

//pebben (dricker jag mer kaffe ikväll lär inte jag somna)

StefanW
0

#8 Bilen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#8: Va, inte somna!? Du måste vara konstig! Flört

Själv kan jag hinka i mig ett par muggar kaffe innan sänggående och sover sedan så gott så!

WildeSau
0

#7  Är det månne Edmund Sparmanns kaffepanna? Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#7 och #11: Apropå kaffepannor, så är det väl inget kaffe som smakar så gott som riktigt starkt kokkaffe! Glad

[Henke29]
0

Hehe snackar ni om kaffe nu :)

pebben
0

#13 Flört

#9 toyota camry 2.0 -87  med inslagen bakruta och dörr ruta dörrutan har jag bytt men om någon skulle ha en bakruta så köper jag gladligen den!

//pebben

ElLobo
0

#13: En mycket viktig dryck!

[Henke29]
0

Ja de tycker jag me hehe :)
Då håller man säg vaken på byggkvällar mm :)

ElLobo
0

#16: Nix, fungerar inte på det sättet för mig! Hjälper inte för att hålla mig vaken, däremot får jag ont i huvudet om jag är utan kaffe någon dag …

Proosen
0

Det finns de som påstår att de inte kan sova om de dricker kaffe på kvällen.

Med mig är det precis tvärt om, jag kan inte dricka kaffe när jag sover……

Niclas

ElLobo
0

#18: Skrattande

Azgaron
0

#18 Skrattande

#17 Misstänker ett visst koffeinberoende Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#20: Förstår inte alls vad du pratar om!

Azgaron
0

#21 Hehe! Skrattande

Azgaron

ElLobo
0

För de som är intresserade av att kanske göra egna dekaler, så kan jag ju dela med mig av erfarenheterna som jag fick mig tillsänt av byggkollegan jag nämnde i #1:

"Som jag skriver i inlägget är jag nybörjare inom området dekaler, så det finns säkert de som kan det här bättre än jag. Men här kommer i alla fall några tips utifrån mina erfarenheter.

Eftersom jag är utbildad grafisk formgivare har jag kanske en del gratis från de erfarenheterna. När det gäller program får man bäst resultat om programmet kan hantera vektorgrafik. Detta innebär att figurerna görs i banor och kan därför dras upp i vilken storlek som helst, till skillnad från pixelgrafik som används till t ex foton som ju blir suddiga eller "taggiga" om man har fel upplösning. Lämpliga program är t ex Illustrator, InDesign, som jag jobbar i, eller CorelDraw och Freehand. Texter, enkla symboler och liknande kan även göras i PageMaker (i värsta fall även i Word om man har rätt typsnitt), men de är lite yxigare att rita i.

Det går även att jobba i t ex Photoshop, men då är det viktigt att bilden görs i samma upplösning som skrivaren använder. Ställer man in för låg upplösning kan dekalernas kanter bli suddiga. Bäst är att arbeta i för stor skala, t ex det dubbla, för att sedan minska ner slutresultatet till rätt skala.

Dekalpapper finns att köpa i hobbyaffärer, jag köpte mina via rebell.com, men du som bor i Örebro län kan ju kolla med Modellex i Örebro, de brukar ju ha det mesta eller kan ta hem. Jag valde genomskinligt papper eftersom de dekaler jag skrev ut i första hand var siffror och mindre texter. Men man kan även köpa vitt papper som funkar bättre för nationalitetsmärken och flottiljemblem.

Och ALPS-skrivare är ju inte så lätta att hitta. Men jag använde en vanlig bläckstråleskrivare som även kan användas för fotoutskrifter och tycker nog att den funkade rätt så bra (bättre än jag trodde) på den typ av dekalpapper som var anpassat för den. Det finns även papper för laserskrivare. Kolla dock att det funkar för just din skrivarmodell i så fall. Efter att dekalarket skrivits ut lackade jag det och när det torkat var det bara att klippa ut, lägga i blöt och applicera dem på modellen som vilka dekaler som helst.

Sedan finns ju förstås en del hakar… Svart eller annan mörk text är inga problem, då använder du bara genomskinligt dekalpapper. Märken (där inga delar är genomskinliga), funkar lika bra, då på vitt dekalpapper (alternativt att man målar vitt på den plats på modellen där de ska sitta). Värre blir det med siffror eller småtexter i t ex rött eller gult som ska på en modell som inte är vit. Vitt papper går ju inte och med genomskinligt är skrivarbläcket alldeles för tunt för att det ska synas så som man vill. Visst kan man skriva ut siffror på vitt och sedan klippa ut dem, men det är lite trixigare. På en aluminiumfärgad modell funkar rött hjälpligt, men i övrigt har jag tyvärr ingen bra lösning."

Azgaron
0

Tack för de tipsen!

Azgaron