Kompressor
Har just fått en "Minikompressor" från Clas i sjön. Den var inte så mini direkt, den gamla kompressorn var betydligt mindre, och den har en tryckmätare vilket den nya inte har (kan man flytta över den måntro?) den gamla pensioneras inte för att den inte fungerar utan för att den går på 12 volt och därför behöver en eliminator samt att när man gör ett uppehåll i sprayandet så tar det c:a 20 sekunder och sedan går säkringen, ja i eliminatorlådan alltså. Den är ett hembygge så jag har förståss försett den med en automatsäkring så efter ett tag trycker man bara in den och sen fungerar allt igen, men det är ruskigt irriterande att behöva hålla på så där. Den nya pluggar rakt in i väggen så det skall nog fungera Frågan är bara om slangen håller för trycket från den nya, den har ett maxtryck på 3,2 bar jag vet inte hur mycket en Badger-slang tål, någon som vet det?
Det var jättelänge sedan jag sprayade men jag är inte så intresserad av att penselmåla hela vingen på min Vulcan-bombare. Jag har en Badger 250 den enklaste modellen, rena skräpet enligt spray-gurus men den fungerade bra förut och är barnsligt lätt att göra ren så jag fortsätter med den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tryckmätare och filter går att flytta över till den nya (under förutsättning att anslutningarna passar) Slangen borde hålla, då 3,2 bar inte är så "högt" tryck. Använder sällan mer än 1 bar när jag målar.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Nja tryckmätaren gick inte att flytta över, den sitter i en T-koppling vars ände är fastskruvad i komressorn (i en fläns) den är lustigt nog graderad ända upp till 8kg/cm2 (ungefär 8 bar) jag tvivlar på att den här lilla madrasspumpen klarar det när min dubbelt så stora nya kompressor har ett max på 3,2
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

T.ex. både Jula och Clas Ohlson har manometer som kan passa. Att manometern är graderad till 8 bar behöver inte betyda att kompressorn kan leverera så mycket! Se bara på hastighetsmätare i bilar t.ex.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
klart att den går att flytta det finns firmor som bara tillverkar kopplingar. Det är bara olika mycket jobb.
Anledningen till att det står 8 bar är att det är standard trycket för normala kompressorer och (specialmanometrar) är oftast dyrare att införskaffa så då slänger dom på en 8 bars istället
Det finns manometrar med lägre och tydligare gradering men som sagt dom kostar mer