Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1789 ggr
[Henke29]
0

Färger!

Vilka färger ska man igentligen använda för att få bäst resultat me målning ??
Jag kör nu me Hambrul ska även testa JPS Color framöver nu när dom har släppts.
Nån som har bra tips om bra färger de ska vara lätt att måla me pensel

Proosen
0

För penselmålning har du nog prickat rätt redan då du kör med Humbrol. Fast från säker källa har jag hört att även Vallejo funkar bra att pensla och de är akrylfärger som inte luktar så starkt som enamel.

Det var Mats Stråhle som tipsade om Vallejo och då kan du nog lite till 100% på att det är riktigt.

Tamiyas akryl är i princip oanvändbara som penselfärg då man har en chans på sig och sen inget mer. Modelmasters enamel är nästan lika bra som Humbrol men torkar lite för snabbt för ett bra resultat. Tycker jag är väl bäst att tillägga, andra har säkert helt andra erfarenheter och åsikter.

Men Humbrol är mitt bästa tips för enamel och Vallejo får hålla akrylens fana.

Niclas

[Henke29]
0

Då ska jag ta och kika nämare me Vallejo då :)

classeman
0

Jag kan bara hålla med föregående inlägg. Humbrol tycker jag ger bäst penselresultat. Vallejo har helt underbara flaskor och det känns enklare och trevligare att jobba med akryll än enamel. Däremot tycker jag att vissa vallejo färger kan skikta/skära sig. Kanske en dålig förklaring men det kan ställa till det när man målar stora ytor. Vallejos yta är inte i närheten av så tålig som en yta som är målad med humbrol är.

Själv använder jag vallejo till detaljer och figurer.

[Henke29]
0

OKej!
Jag bygger mycke flygplan i Skala 1/72 :)
De är inte så jättestora ytor när man bygger i den skaln ju
då kanske Vallejo funkar bra ???

StefanW
0

Jag har varit mycket nöjd med Vallejos färger på samma sätt som JPS Color. Nästan ingen lukt alls, vilket har gjort det lättare när man skall lära grabben att måla. Låt färgen härda ordentligt, så håller det! Är man för ivrig så kan man få släpp!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Själv har jag målat med Humbrol, Tamiya, Gunze, Model Master och Vallejo.

Humbrol är okey men burkarna drar ner resultatet, har man tur får man dit locket som det skall annars är det kört! (färgen torkar i burken)

Tamiya fungerar utmärkt med mörka och mellanmörka kulörer ljusa kulörer är däremot svårt att få täckning med. Utmärkta burkar

Gunze är ungefär som Tamiya, jag har emellertid ej någon större erfarenhet av deras ljusa kulörer. Lika bra burkar som Tamiya.

Model Master fungerar utmärkt med alla kulörer jag prövat, Bra burkar.

Vallejo är värdelös, närmast en pasta som man får försöka smeta ut, döljer detaljer och ger lätt upphov till randighet i färgen, En av mina modeller är i det närmaste förstörd efter att jag försökt måla den med Vallejo, jag har köpt en ny modell och kastat all Vallejo-färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

Glömde bort att jag även målat med Polly, den är också okey även om del är lite tjocka, ungefär som fil, bra burkar

ElLobo
0

Själv har jag hittills enbart kört med enamel-färger, till allra största delen Humbrol men även ett par stycken Revell och Airfix har passerat. Och eftersom jag enbart penselmålar mina modeller, så fungerar dessa färger allldeles utmärkt. Av alla burkar jag har använt, så är det bara ett par stycken som jag har haft problem med tätheten på. Jag använder fortfarande en del färger som är i sina originalburkar, inköpta för 20-talet år sedan.

Däremot funderar jag väldigt mycket på att använda Vallejo och JPS den dag jag skaffar färgspruta, mycket kanske p g a de har fått god kritik och att det verkar lättare med akrylfärger i samband med rengöring av sprutan.

Proosen
0

Konstigt med Vallejo, det Mats visade mig som han penselmålat med dem såg kanonsnyggt ut och han var mer än nöjd med färgen.

Fast där ser man hur det går om man försöker passa vidare andras erfarenheter utan att ha testat själv. Får ställa mig i skamvrån en stund och måla en LEE-modell med ett hundöra och vattenfärg.

Niclas

classeman
0

Vallejo färgen är rätt tjock men det är ju bara att späda så det ser jag inte som något problem.

starhawk
0

Problemet är snarare att den inte uppför sig som färg utan som pasta, jag målade med tjock Polly direkt efter och skillnaden var slående

[Tunnan]
0

Hej Henke

Jag föredrar Humbrols färger när det gäller penselmålning, sedan har det kommit lite andra märken som jag inte testat ännu men kommer att göra, nämligen Vallejo och JPS.

När det gäller acrylfärger så var ju Aeromastes färger helt super.

Jag tror att Polly Scale har tagit över en del eller kanske renta av alla deras färger.

Testa dom så får du se.