Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 6394 ggr
Svake
0

Nytt i bygghögen - September

Efter mitt besök hos Kempe Hobby så småler jag nöjt, en Nanchang CJ-6 i 32 skala, en Hawker Sea Fury FB.II Trumpeter det med men i 72 skala och en AV-8B PLUS från Has. i 72 skala blev dagens hemtransport.

Sven-Åke

StefanW
0

Ah, fina modeller! Det var ju bra att du inte tömde hans lager utan att han kan få med sig något till Modell Göteborg, så vi andra också kan utöka förråden hemma!Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ser ju trevligt ut! Skulle inte sagt nej till nån av dem Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Svake
0

Sea Furyn ska bli en Cuban liksom en T-6 som ligger och väntar. Nanchangen hade jag tittat länge på och med 30% rabbat på den så var den i hamn. Såg den byggd på en modelbyggarsite av en Thomas Halvarsson, mycket läcker, så den var droppen som fick plånboken att tömmas. Jodå Kempe har några läckerbitar kvar, men såg ingen mer Sea Fury, går åt som sill i midsommar. Man kan ha uppfälda vingar på den, en snygg modell.

Jag dyker nog upp på Modell Göteborg på Söndagen, tävlar inte med något denna gång, får se om vi ses då.

Sven-Åke

StefanW
0

#3 Lägger ett pm med mitt mobil nr. till dig! Jag kommer att vara där hela dagen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Var såg du Thomas bygge någonstans? Har sett en del av hans byggen där vi handlar här uppe i Dalom, på hans jobb. Göranssons färg har en monter med allt möjligt, bilar, pansar och flyg i skön blandning. Thomas har både storskaligt flyg och 1/12-bilar i montern. Han har en passion för allt som Ronnie Pettersson kört.

Niclas

Svake
0

Här på Modelersite kan du se Thomas Nanchang.

Sven-Åke

http://www.modelersite.net/viewShowroom.php?id_contenido=877

Proosen
0

Tack för det Sven-Åke, då får vi väl se om den kommer ut i montern på Göranssons snart då. Ska dit på tisdag å handla lite färg och snacka lite skit….som vanligt när man kommer i lag med andra plasthysteriker. Cool

Niclas

Azgaron
0

Den här har jag i princip väntat på i nära tre månader, då säljaren varit til sjöss.

Trevlig "liten" sak, och den har väl några år på nacken Glad Undrar just om den går att bygga i svensk version?

Azgaron

Ossby
0

Bör snart dyka upp.

1st Screechosarus 

StefanW
0

#8 Det skulle väl vara en J 33 då!

Lite info

Sedan finns det en bok som är skriven av Mikael Forslund om 

J 33 Venom som du t.ex hittar hos Allt om Hobby 

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#9 Den såg läcker ut!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#10 Jo, det var ju som J33 jag hade tänkt. Det verkar ju vara en intressant bok. Så den användes för nattjakt, då kanske man kan delta i det gruppbygget med den också om jag blir klar med 262an.

#9 Instämmer om vanen.

Azgaron

ElLobo
0

#12: Du ser, du börjar falla djupare ner i GB-träsket … Flört

Jag varnade dig!

Azgaron
0

#13 För'glubb'står 'blubb' inte vad 'glubb,blubb' du menar…'gurgel blubb' Glad

Träsktrollet Azgaron

leo-
0

diskuterandes plastens fördelar gentemot resin t e x

Azgaron
0

Glad

Svake
0

Till helgen är det ju Modell Göteborg så efter den kommer väll denna tråden att dras ut rejält, kom nu med fyllda plånböcker och åk hem med en massa fina modeller som kan presenteras här. Ska bli kul att se vad folk har köpt mest av,bilar, flyg eller pansar.

Sven-Åke

Hompe
0

#17 ja nått kommer man säkert hem med…

Va det gäller vissa här på forumet så får det hyras släpkärra

ElLobo
0

#18: Vad många inlägg det kommer att bli!!! Glad

StefanW
0

#19 Som det ser ut just nu så blir vi tre i bilen, så jag tror inte det kommer att behövas släpkärra hur gärna man än vill!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#20: Hompe skulle ju ligga i bagaget, så då finns ju extra plats inne i bilen! Så alla kartonger står torrt … Glad

StefanW
0

#21 Det får plats en del i takboxen också!Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#22:

Sven-Erik
0

Heja killar!!! Köp många roliga byggsatser nu!!

Azgaron
0

Ja, det ska bli intressant att se vad ni får med er hem. Tyvärr kan jag inte delta, men hoppas på Malmö istället.

Azgaron

pebben
0

på måndag ef ska jag hämta ett paket från rebell. med lite udda modeller för att vara mej. jisses vad tiden går långsamt!

//pebben

StefanW
0

#26 Inget är som väntans tider…Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Nå, handlades det något i Götet, eller?!  Cool

StefanW
0

Jodå! Som vanligt så kunde jag inte låta bli att köpa en brandbil (är någon förvånad?)! Det var Italeris #3722 i skala 1/24:

ITALERI Fire Jeep

I övrigt så fyllde jag på förrådet med färg, penslar och lite verktyg och vätskor (ej för invärtes bruk!) samt en stol till Gripen i resin! Om det inte fanns något? Ojo, det fanns mycket och det hade lätt gått att fylla en lastbil med modeller. Däremot så dök jag ner i många kartonger och hittade en del godsaker…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Trevlig brandbil, synd att det är 'fel' skala, beroende på ur vilken synvinkel man ser det Glad

Azgaron

StefanW
0

#30 En brandbil kan väl aldrig vara i fel storlek…..Glad Däremot så kan den vara i fel prisklass! Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

För ovanlighetens skull tycker jag att det är rätt skala! Flört 

Själv föredrar jag ju polisbilar framför brandbilar, men det finns ju faktiskt röda polisbilar också! Kul jeep ändå!

StefanW
0

Alla eländesfordon med rotationsljus är välkomna hit! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#33: Skrattande

ElLobo
0

#33: Du har väl förresten sett detta forum?

Svensk Utryckningsfordonsförenings forum

StefanW
0

Jadå! Jag brukar titta in där titt som tätt för att titta på bilder från olika stationer m.m. Det är ofta hög klass på bilderna, även om jag saknar "walkaround"  många gånger!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#36: Jag brukar också vara inne där och spana emellanåt!

Azgaron
0

#31 Nä, iofs inte, tänkte mer i militärmodellbanor. Annars är väl 1/24 rätt skala för bilbyggare. Vågar man fråga om priset?

GMCn från 58/59 på SOS stationen i Halmstad hade inte varit fel att ha som modell.

Azgaron

pebben
0

#33 i backspegeln också?  Fot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

#39: Va, har du varit ute och busat!? Flört

pebben
0

#40 nog har det blinkat blått i backspegeln nån gång alltid! men nu är det längesedan som tur är!  Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

#38 200;- !! Helt ok prisbild! ViragoHobby har den hemma (IT-3722).

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

Här kommer mina inköp eftersom jag är fattig student fick det inte bli massa dyra resingrejer utan vanlig plast.

>2st verlinden gubbar

>Diorama platta sett som pebben älskar

>en jordig penna

>en katt

inkp.jpg picture by hompe

StefanW
0

#43 Katt? Den såg jag aldrig! Vad är det för skala på den? Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

#44 2:1 förstorad så det finns mycket o klämma på Flört

pebben
0

#42 som pebben älskar? hehe jag muttrar bara jag ser min mini art ruin! nä så illa är det inte den blir nog bra så småningom! det jag gillar med den du köppt är att gatan är med i satsen  söt kisse!

nu till mina senaste dragon panzerIV Ausf.E 3in1 1/35

bristol bulldogII airfix 1/72

marivox saab b17 1/72

revell saab j29f tunnan 1/72

heller saab lansen A/S 32

det var allt! men det kommer mera!

//pebben

Azgaron
0

#42 Hehe, jag läste lite fel och helt plötsligt blev det en väldigt dyr byggsats Glad 38 200:- är lite väl maffigt!

#43 Trevliga grejor och söt katt!

#46 Det var ju en del trevliga inköp.

Azgaron

ElLobo
0

#46: Jag tycker mig känna igen dessa artiklar från en känd auktionssajt! Kan det verkligen stämma …?  Flört

pebben
0

#48 allt kommer från rebell hobby Flört

//pebben

ElLobo
0

#49: Där ser man vad tillfälligheter kan spela en för spratt! Glad 

Men trevliga flygande saker var det i vilket fall som helst! Och jag är övertygad om att vi kommer att få se fler intressanta köp från din sida …

Greenhorn
0

En StuG IV inköpt under besöket på Modell Göteborg.

pebben
0

#50 jodå idag kom en willys med släp och ett figurset red army on manover i 1/35 (italeri och trumpeter)

#51 ah en stugIV trevligt! har börjat känna mig lite ensam på pansarfronten ett tag! men då kanske det finns lite hopp för träsket evän på iFokus!

//pebben

Azgaron
0

#51 Ser trevligt ut!

#52 Sitter just nu i flygträsket, så det tar lite tid att plumsa runt bland de olika träsken Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

#52. Men pebben då!! Inte är du ensam i pansarträsket!
Jag är just nu ute på en liten snedsegling i bilträsket, men lämnar inte pansarbyggandet för det. Skönt med lite omväxling bara!
Samlar mod och styrka för ett rätt omfattande diorama..Fot i munnnen

ElLobo
0

Igår hämtade jag ett paket från min … hmm, "låtsasadoptivfar …". Han hade vid städning hittat en gammal modell (promotion/diplaymodell?) från hans tid som bilhandlare, och tänkte att jag kanske ville ha den trots att det var metallkaross. Självklart!, svarade jag när han frågade, och igår kom den.

Det är en Renault Alpine i skala 1/20 från Champion. Kaross och alla luckor och dörrar är av metall, och en liten uppställningsplatta av mjuk plast ingår. Kul med snälla människor! Glad 

ElLobo
0

Och lite torrpassat

Azgaron
0

Ser ju rätt trevligt ut!

Azgaron

ElLobo
0

#57: Ja, den verkar riktigt trevlig!

Proosen
0

En kandikat till en av Ove "Påven" Anderssons bilar kanske?

Ser riktigt bra ut tycker jag och en schysst bas var det ju med dessutom, en sån skulle jag inte ha något emot själv.

Kan tipsa om att Hiroboy har den rätta blå nyansen till bygget, så sätt fart nu och kom ned på jorden och upp i skala för en stund.

Här finns en bild på vinnarbilen Monte Carlo 1971, Påvens obreddade A110:a och den stämmer någorlunda med bilder på riktiga bilen.

Niclas

ElLobo
0

#59: Jag får undersöka lite närmare när jag kommer hem. Det ingick dekaler, så det kan ju t o m hända att det finns något riktigt intressant! Flört

StefanW
0

#55, 56 Den såg mycket trevlig ut!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Glad

ElLobo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så kan jag presentera senaste paketet från pebben!

En Saab J 29F Tunnan, Revell 04396, 1/72

ElLobo
0

och en SAAB 32 Lansen, Heller 80343, 1/72

ElLobo
0

och till sist, som grädde på moset, så skickade den vänlige byggaren med lite överblivna dekaler. Tack pebben! Glad 

Azgaron
0

Trevligt! Tunnan ser bekant ut tycker jag Glad

Azgaron

ElLobo
0

Sådana läckra maskiner (ja både #63 och #64) är alltid bra att ha hemma! Nu finns det visserligen bara 5 Tunnan och 5 Lansen i bygghögen, men lagret växer …

StefanW
0

#67Ja, det finns ju ofta fler versioner man vill bygga! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#68: Precis! Och förutom mina (många gånger) obskyra och konstiga projekt, vill jag gärna bygga några 32:or med F 6-märkning, så det går åt några stycken.

Filip blå kan ingen slå …  Flört 

Filip Blå.jpg (13858 bytes)

StefanW
0

#69 Glad från omg 852!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Glad

Azgaron
0

Snyggt märke! Att kunna bygga flera versioner är ju aldrig fel.

Azgaron

ElLobo
0

#72: Det är ju alltid lite speciellt med "hemma"-flottiljer (och även -regementen), och bygger man modeller finns ju många gånger ett sug någonstans i bakgrunden som gör att man vill bygga förbandets flygplan eller fordon. Känner åtminstone jag. Glad

Azgaron
0

Jo, det det skulle vara kul att göra några F14 baserade plan, gärna genom tiderna. Får bli ett framtida projekt.

Azgaron

pebben
0

på F14 såg jag min första riktiga hercules viggen planen såg ut som myggor! ett minne som ligger kvar.

#63-64 det här är den bästa biten av modell försäljning när man kan andas ut för att man vet att grejorna har kommit fram och köparen är nöjd!  är alltid lite nervös när grejorna ligger på posten för det är inte alltid dom kommer rätt! det har bara hänt 2 gånger men ändå!  och skulle något bli fel så tveka inte att höra av er! för allt går att lösaFot i munnnen

//pebben

Azgaron
0

Hercules är ett imponerande plan, men jag har tyvärr inte sett det irl själv.

Azgaron

pebben
0

det är väldigt mäCktigt! kunnde ju inte gå nära tyvärr men stora det är dom! låg ju vid I16 vid den tiden  Fot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

Ja, mäktiga är de. Vid F 7:s flygdag (jubileum 1998?) hade de alla 8 igång, och vid överflygningen kunde man bara stå och gapa!

pebben
0

#78 Fot i munnnen måsste varit en syn!

//pebben

ElLobo
0

#79: Yes!!! Skrattande

Azgaron
0

#77 Trevligt, där har jag också gjort lumpen.

Azgaron

Raldor
0

Det var klart spännande när jag som 11-12:åring (sent 60-tal)fick åka Hercules från F-11 till Ljungbyhed. Den var stor och bullrig. Var med i Flygpojkarna på F-11. Vet inte om det fanns på andra flottiljer. Det blev en hel del spännande äventyr. Vi var på 5:e divisionen, därav min loggaSkrattande

Azgaron
0

Det kan jag tänka mig var spännande.

Azgaron

WildeSau
0

# 69 Ja, men… Utan spaning, ingen aning Flört

Som Kameramek på SF/SH 37 Viggen åkte jag Tp 84 på en vinterövning 1991.

2.div/F17 skulle agera B-styrka med förläggning F21.

En liten trevlig resa sittandes på en tältstol och spela kort med en packlår som bord. Skrattande

Janne, omg. 904

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

classeman
0

Den där bilden känner jag igen. Gjorde lumpen som flygmek på 2 fu komp/F17. Tror det var omg 991

ElLobo
0

Tp 84:an har jag åkt med några gånger, alltid lika intressant, om än kanske inte trevligt och bekvämt. De bästa resorna har varit de turerna när man har åkt över Vänern och Läckö slott och planet har stigit nästan rakt upp över slottet och fällt rampen … Då har kamerorna smattrat! Cool

ElLobo
0

Har ni sett hur vi på ett snyggt och smidigt sätt fått den här tråden att glida över mot att handla om Hercules och militära minnen?

Visst är det härligt?! Det är ju det som gör att det hela tiden är trevligt och kul på den här sajten. Man kan aldrig vara säker på vad som döljer sig i en tråd! Glad

starhawk
0

#82: Jag var också med i flygpojkarna på F-11, kommer inte på rak arm ihåg vilket år, men det var intressant

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Greenhorn
0

Själv gjorde jag lumpen på P4 i Skövde i ett pansarskytteförband och vid flera övningar blev vi transporterade i Hkp 3C med öppna sidodörrar. Det var en ganska mäktig upplevelse att se grantopparna kittla magen på helikoptern i 150 knyck Skrattande

WildeSau
0

Kommer någon ihåg Mo-Lak?

Färgen man kunde plocka väck med fingrarna när den hade torkat? Glad

Hittade denna ställning på en veteranbilsmarknad för någon vecka sedan. Måste ha….men är den egentligen praktisk Fundersam

Proosen
0

Vet inte om jag lyckade plocka bort någon Mo-Lak med fingrarna men kommer däremot ihåg att jag tyckte den torkade för fort för att få till en snygg pensellack.

Har någon Corvette i skrotlådorna som är airbrushad med just Mo-Lak och det sitter så som berget på den. 

Om stället är praktiskt eller inte vet jag inte? Men kul med lite nostalgi är det.

Tack för det!

Niclas

ElLobo
0

#90: Jag har faktiskt några burkar i gömmorna; en stor nr 4 Bright Red (oöppnad) och en stor nr 1 White samt en liten nr 10 Brown … Glad

StefanW
0

#90 Jag hade slagit till och köpt den! Den kanske passar till andra burkar och då kan man utöka förrådet för att testa! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Apropå #92

WildeSau
0

#91 Kanske att det var tvätt innan målningstekniken som var lite skral på den tiden

#92,94 Jo de känner jag igen.

Jag har en Sk 61 FC-71 ,målad röd/vit med Molak.
Det var den som utprovades tillsammans med MFI-15.

#93 Givetvis slog jag till. Pengarna brände och behovet var då väldigt stort. Problemet är att av de 150-200 färgburkarna, vilka ska man ställa ytterst ?

ElLobo
0

#95: Det finns alltid problem hur man än gör! Flört

StefanW
0

#95, 96 Trevliga problem som jag ser det! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

min gladiator landade i brevlådan igår (airfix 1 /72) Fot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

En vacuumsats med Broplans Rb 04 och kanonkåpa till AJ 37 kom med brevis idag. Glad

Svake
0

Jag har en hel del gamla Molak burkar kvar, har bara använt dom lite grann för som sagt dom torkar snabbt och det fanns ju Humbrol. Dom måste oxå tunnas ut en hel del, är ganska seg till konsistensen. Dom är rejält matta och måste ha i sig lite klarlack för att färgsäkras. Jag tunnade ut med cellulosa tinner och lacknafta, den bet som bara den. Man kan fortfarande få tag på dom på Nastalgimässan här i Göteborg.

Sven-Åke

TommiN
0

Jaha,vart man en stolt ägare till en B-24(Navy Version) 1/72 från Academy(Nu måste jag bara få hem den)…

pebben
0

#101 den på tradera?

//pebben

TommiN
0

Japp,och sen Gubbar som lastar ammunition till pansarvagnen.

WildeSau
0

Den här dök upp i fredags… En Vultee V-1A.

Numera lagd i "Spanska inbördeskrigs"samlingen. Glad

StefanW
0

#104 Spanska inbördeskrigs samlingen Det låter intressant!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#105 Det är väl en av de mindre projekthögarna , med en viss övervikt på 109or (som jag samlar på i alla dess former.)

Nationalista: Messerschmitt Bf 109 B, C, D, Heinkel He 70, Fiat BR.20

Republicana: Polikarpov I-16, Messerschmitt Bf 109 B, Vultee V-1A

Läsvärt om Spanska inbördeskriget

pebben
0

#104 frän! har aldrig sett en sådan förut!  Fot i munnnen

det närmsta jag kommer spanska inbördes kriget är nog min biggels i spanien! hehe!  fast jag har en Hs 123 dom var väl med där också?

//pebben

ElLobo
0

I samband med månadens möte med IPMS Dalarna bara RÅKADE det bli lite nytt i bygghögen.
Förutom lite byggtidningar så låg man ju på golvet i byggboden och kröp och botaniserade, och naturligtvis hittade även ett antal kartonger med plast hem till mig!
Det tråkiga var allt man var tvungen att lämna kvar …

Vi börjar lite lätt med en bil; en '69:ans Chevrolet Camaro Z-28 i skala 1/24 från Monogram (#2220).
Denna är påbörjad, men visst ska det väl gå att få bort den där färgsättningen!

ElLobo
0

Sedan går vi över till flyg!
Då tar vi den minsta kartongen, en Saab 35 Draken i skala 1/72 från Airfix (#02039)
Kan vara bra att ha!

ElLobo
0

Och så går vi uppåt i kartongstorlekarna.
Då blir det en Dassault Mirage F.1C i skala 1/72 från Airfix (#04022).
Tja, fransk, men varför inte?!

ElLobo
0

Så kommer då en NA F-82G Twin Mustang i skala 1/72 från Monogram (#7501).
Hurra, nu får äntligen min gamla Dubbelmustang en kompis till slut!

ElLobo
0

Och en Junkers Ju 52 (med pontoner) i skala 1/72 från Airfix (#588).
Med pontoner och den gamla fina boxarten!

ElLobo
0

Vi arbetar oss nu uppåt i storleken!
Därför kommer här en Boeing B-29 Superfortress i skala 1/72 från Airfix (#07001).
Kan ju bli en Tu-4 eller någon annan rolig version!

ElLobo
0

Och så avslutar vi med den största kartongen, och den största modellen.
En Boeing B-52 Stratofortress i skala 1/72 från Monogram (#8929).
Även denna är påbörjad men det gör ju inget. Det är ju dock en B-52:a och den blir ju stor!

StefanW
0

#108-114 De hade lika gärna kunna följt med mig hem! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#115: Jag förstår det! Synd att plånboken (och ibland faktiskt hjärnan) sätter stopp, för annars kunde jag nog ha legat där ännu och plockat bland godsakerna. Glad 

Tre B-29:or, tre Ju-52:or, B-17, många andra flygplan, ett gäng fartyg, snöskotrar och mycket annat i olika skalor … Men jag kunde ju inte heller låta alla andra bli utan!

Azgaron
0

#108-114 Ja det där var ju ett gäng intressanta modeller. Varför är man aldrig på rätt plats med en välfylld plånbok? Gråter

Azgaron

ElLobo
0

#117: Man är ALDRIG på rätt plats med en välfylld plånbok! Det är två saker som aldrig går att kombinera. Flört

Azgaron
0

#118 Nä du har nog rätt, men hoppas kan man ju alltid. Du gjorde ju en del fina kap ser det ut som. En Twin Mustang hade inte varit fel.

Azgaron

ElLobo
0

#119: Hoppet ska ju vara det sista som överger människan.

Ja, Dubbelmustangen är ett läckert plan!

Azgaron
0

#120 Ja fast enligt en del cyniker är det ju till för dårar Glad

Ja det och Zwilling.

Azgaron

WildeSau
0

#108 Uggha, där hjälper kanske Mr.Muscle på din musclecar

#109 Tidiga pressningar kan vara bra då huven mer ser ut som en A-D-huv. Senare ändrades den till en korrekt F-huv.

#111 Jobbigt när de ville åt varsitt håll Skrattande 

Ser att i många kartonger ligger de där prylarna som man kunde montera planet flygande på. Kanske dags för en artikel? Monteringsstället genom tiderna Flört

WildeSau
0

#117-118 En gång har jag varit det. Biggin Hill 2006 med £60 i plånboken. Det räckte till en hel del modeller. Min sambo undrade varför jag skulle ha "den där stora fula resväskan" när vi flög över till England.

ElLobo
0

#122: Jäpp, fungerar inte vanligt såpvatten får muskelmannen hjälpa till! Flört 

Jag är medveten om detta vad gäller Drakenhuvar, det var bl a därför den fick följa med. Fast jag har ju inte hunnit undersöka innehållet så noga ännu …

Glad  Kunde bli lite problematiskt, ja! De tidigaste versionerna av Dubbelmustangen hade ju dubbla kontroller, så där kunde verkligen betydelsen av ordet "break!" få en helt ny betydelse …

En bra artikelidé, det är nog något att fundera lite mer över. Visst är planen oftast vackrare med infällda ställ?!

#123: Det måste vara undantaget som bekräftar regeln!

Azgaron
0

Ja, det där med flygställ är ju intressant. Numera verkar det rätt klent ställt med såna. En populär variant på jet tycks vara att böja till lämplig metalltråd och montera i utblåsen.

Inget undantag utan regel Glad

Azgaron

StefanW
0

…eller hur många meter fiskelina gick inte åt för att hänga upp planen i olika positioner ovanför sängen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#125: Även klara, runda plaststänger, monterade i utblåsen är vanliga, men jag undrar om inte en metallstång ser "renare" ut.

Azgaron
0

#126 Åtskilliga, antar jag Glad

#127 Håller nog med om det, fast det är nog en smaksak.

Azgaron

Sven-Erik
0

Mums ElLobo!! Vad "avis" jag blir på dubbelmustangen och B29:an! Läckra modeller de där…Hm, låter som ett ställa jag skulle trivas på! Fot i munnnen

TommiN
0

Det här ramlade ner i brevlådan hemma hos mig.

Azgaron
0

Trevligt tanktillbehör! Glad

Azgaron

WildeSau
0

Den lokala hobbyaffären håller på att avveckla och jag tog mig en tur för att skrapa lite bland resterna. Hittade bl.a dessa.

ElLobo
0

#132: Trevliga saker!

Azgaron
0

#132 Ser trevligt ut! Shinden är ju ett kul plan! Tråkigt att höra att ännu en hobbyaffär försvinner.

Azgaron

Svake
0

#132, den där Shinden har jag byggt, spännande konstruktion.

Idag kom min son hem från Tyskland med Kiel färjan, varit i Hamburg och handlat. Han hade med sig en lapp med tre modell att titta efter, hoppades att få ett plan men han kom med två och just dom som jag hellst ville ha, rena julafton! Jubileums målade plan ligger mig varmt om hjärtat och Tornados målade dito har det dykt upp då och då och dessa Revellare var varmt välkomna.

Sven-Åke

Azgaron
0

Såg mycket trevligt ut Sven-Åke! Fina målningscheman, men undrar just hur struligt det är att få dit dekalerna?

Azgaron

WildeSau
0

Innehållet är numera Revells egen byggsats som skall vara lite bättre än de tidigare ompackade ESCI/Italeri.

Tiger Meet Black Thunder

som helst hade velat ha ett Flying Monster

TommiN
0

#135 Snygga modeller,hillar skarpt den övre av dom.

Svake
0

#137 Tack för den siten, många fina bilder.

Jo det kan kanske bli ett trauma när dekalerna sätts dit, men man får jobba lungt och sansat, en i taget så mönstret stämmer på slutet, planering är a och o här.

Sven-Åke

StefanW
0

Här kommer mina tre senaste som har "hittat hem"

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e4226e31-0cc3-40c5-bbab-10d162c14492&Filename=nya sep -07 003.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Nästa…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1091f93f-4400-4550-89c0-6af595b7033c&Filename=nya sep -07 005.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

…och den sista (för denna gång!)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7b1d4d08-5fef-4c58-a82d-0715aada8cfa&Filename=nya sep -07 007.jpg)

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#141: Kul med en ubåt bland det andra!

Azgaron
0

#139 Planering? hur ser det ut? Glad

#140-142 Trevligt, Hellcaten ser arg ut, och som sagt, en ubåt är ju lite ovanligt.

Azgaron

TommiN
0

Det här ramlade in hos mig idag.

Azgaron
0

Uj, det såg ju inte helt fel ut! Glad

Azgaron

WildeSau
0

Ingen U-båt utan en U-2 fick följa med hem idag Skrattande 

Så nu får man leta upp en SA-2 från Gran också. Så man har något att skjuta ned den med…

Azgaron
0

Ser trevligt ut! Hoppas du hittar en SA-2!

Azgaron

WildeSau
0

#139 Den röda monstermaskinen (46+42) samt några till ECR besökte för övrigt F4 för något år sedan.

#148 Jodå. En SA-2 är på gång Skrattande

Svake
0

En sista septembermodell blev det idag på Nostalgimässan här i Göteborg.

Sven-Åke

Azgaron
0

#149 Låter trevligt!

#150 Ser ut som en intressant byggsats!

Azgaron

Proosen
0

Han också med en till innan september tog slut, fick med mig en 1963 Impala cab från Mini-meet igår, plus lite polish och ett par tidningar. För att inte tala om en massa nya intryck och inspiration.

Lägger med en liten teaser från Hot-rodkategorin.

Niclas

WildeSau
0

#152 Lite overkill, tror jag Skrattande 

Undrar vad chassit tycker om den motorn ?

ElLobo
0

Ja, så kommer då mina sista septemberköp.

I torsdags var jag och hämtade ett paket med fyra lådor. Först ut blir en Saab A 32A/S 32C Lansen (Heller 343).

ElLobo
0

Så blev det en Saab Sk 37 Viggen (Revell 4365).

ElLobo
0

Sedan en Saab 105 (Marivox No. 2).

ElLobo
0

Och slutligen en FFVS J 22A/B (Marivox No. 1).

ElLobo
0

Och i helgen hade vi marknad i byn, och eftersom Tomas (Modellex) som vanligt har halva priset på lite modeller, så var det ju ett par stycken som bara hoppade upp och slängde sig runt halsen på mig innan hustrun ens hade blinkat.

Först ut blir McDonnell Douglas F/A-18A(B) Hornet (Revell 4360) i skala 1/72.

ElLobo
1

Och slutligen en lite större sak, en Mercedes Benz Eurocab (Italeri 734) i skala 1/24.

Azgaron
0

#154-157 Trevligt med lite svensk-kap. Har förhoppningsvis en lansen på ingående snart.

#158 Inte fel det heller. F-18 är snygga kärror.

Azgaron

ElLobo
0

#160: Och ännu snyggare ska den bli med svenskmärkning! Glad

Azgaron
0

#159 Trevlig lastbil!

#161 Låter som en spännande what if Glad

Azgaron

ElLobo
0

#162: Ja, jag tror det kan bli riktigt tjusigt!

F-18 i svensk tappning

ElLobo
0

#162: Lastbilen blir min första i den skalan, men det ska väl gå bra. Lastbilar i skala 1/1 är roliga att köra i alla fall, trots att de moderna har synkade lådor och annat trams …

ElLobo
0

#147: Trevlig modell! En sådan skulle kunna få följa med hem till min hylla också.

#150: Likaså denna! Man kan väl inte ha för många ryssplan?

Azgaron
0

#163 Nice! Då finns den ju i princip. Finns det fler bilder på den? Har visserligen en F-18, men jag skaffar gärna en till Glad

#164 Nån ska ju vara den första. Kul att se på, men några lastbilar blir det nog inte för min del på ett tag. Dels för att jag redan har bokat en del inköp och dels för att jag kanske tagit på mig för många gruppbyggen Glad Nåja, vi får se, nu är ju snart en klar och en bra på väg.

Azgaron

ElLobo
0

#166: Det är den enda bilden av en svenskmärkt F-18 jag har sett, och jag har delat med mig av den till andra som aldrig hade hört talas om den. Så det kanske inte finns mycket mer, fast det är klart, man skulle ju kunna kontakta MDD (ja, eller Boeing) och höra …

Azgaron
0

#167 Synd, för det hade ju varit kul att ha. Ja, de borde ju veta tycker man. Man kan ju alltid fråga lite på diverse forum. Finns det ingen dedikerad F-18 hemsida? Som det finns till F-14 och F-16.

Azgaron

ElLobo
0

#168: Jag vet faktiskt inte, men jag har inte sett något som liknar f16.net. Jag är egentligen inte så speciellt intresserad av de amerikanska planen, men sådana här med svensk anknytning men som aldrig blev av, passar bra i en av mina temahögar.

Azgaron
0

#169 Inte jag heller, men jag har för mig att jag läste nått på ARC (tror jag) att det var nån som funderade på att starta upp nått. Ska kolla om jag hittar nått.

Gillar iofs amerikanska plan, men det är ju kul ifall man kan göra dem i andra versioner.

Azgaron

WildeSau
0

#168 "Finns det ingen dedikerad F-18 hemsida?"

Den här bilden säger väl det mesta vad de tycker om F-18 Skrattande

ElLobo
0

Azgaron
0

#171 Hehe, ja den säger ju en del Glad Nä, om jag fattat det rätt så ville väl gemene man (i USA) ha nått annat istället.

Azgaron

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer