Flygsimulator!
Tänkte att det vore kul att höra om det är andra i communityn som ägnar sig lite tid då och då och flyger lite simulator på datan?
Jag själv har ingen egen dator men spelar lite ändå på vår gemensamma när jag känner för det. Främst flyg spel i det här fallet då. Det spel jag spelar som mest nuförtiden är spel som heter Flight Simulator X, IL2 Cliffs of Dover och WarThunder emellanåt.
Nyligen införskaffade jag mig en ny joystick för det behövdes kan jag säga och fasiken så mycket roligare det vart när kontrollen gjorde som ville och man får bra grepp och känsla av att hålla i den. Märket är Speedlink Black Widos Flightstick från Komplett.se. Den har även inställning för vibration när man skjuter, crashar, rör på rodrerna och mycket mer.
Så sent som igår köpte jag ett flygplan som kostade 188kr till FSX som var så mycket som en SAAB SAFIR av Sibwings http://www.sibwings.com/safirx.php. Ett mycket roligt plan att flyga och snyggt gjort kan jag tala om för att inte nämna ljudet som låter verkligt. Helt klart värt pengarna och rekommenderar den starkt för oss som älskar svenskt.
"It´s all about the details"! 
Jag kör oxå en hel del simulatorer. Mest War Thunder och en annan mer riktig simulator som jag inte kommer ihåg namnet på. Haha.. Fick en joystick i julas. (Logitech 3d pro) det är väldigt kul med joystick men ack så svårt..
Jag hade en liknande som du har fast den hette Freedom 2.4 och var trådlös. Har haft den i mer än 10 år och det jag inte tyckte om var att sidoroder alltid slog kraft när man skulle svänga och den kunde ibland få spader och göra som den själv ville så nej det fick bli en ny den du ser på bild ovan.
Om du inte är van med att flyga med joystick så flyg mycket och vänj dig till hur allt fungerar. Det gäller att ha känslan och mjukheten i rörelserna och rodren, beroende på vilket plan och i vilken situation självklart. 😉
#2 Jo men visst, övning ger färdighet! Väldigt avundsjuk på de som lyckas "dogfighta" bra med joystick. Men det är som du säger, lite skillnad på att flyga bombflygplan och jaktplan. ;)
kör microsoft flight simulator rätt så ofta. vissa tycker det är tråkigt att lyfta, flyga och landa och upprepa xxx antal gånger, men jag tycker det är rätt så mysigt att bara sitta där i cockpitten och se alla knappar, spakar och lampor samtidigt som man hör ljudet från planet och titta ut över landskapen. likaså med alla andra simulator spel som euro truck simulator, hämta ett lass och sedan ut på vägarna. hur mysigt som helst då det regnar, då man sitter där i hytten och ser och hör regnet smattrar mot rutan, man märker inte att man gjort samma sak om och om igen ett antal gånger.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Tycker som du att det är avkopplande eller hur man ska kalla det att bara flyga nånstans eller för den delen busa och visa upp lite. Dessutom får man en sorts verklighets känsla av hur man gör i verkligheten med privatplan som liknande Cessnor att bara taxa, lyfta och sen "bara" flyga iväg.
Jag spelade tokmycket simulator när jag var yngre! "Jane´s serie med bla Aapche, F-15 och annat kul kom ut på löpande band! Sedan dök simulatormarknaden/utvecklingen drastiskt under lång tid. Det har väl varit utvecklarna bakom IL-2 som varit ensamma om att föra fanan framåt länge.
Jag fick ett kort "återfall" för några år sedan när IL2 Cliffs of Dover kom ut, men det var ju så otroligt buggigt så det var ospelbart. Hur är det idag? jag hoppas det patchats en hel del? Lite sugen på att prova igen är jag ju…. Joysticken står i förrådet :-)
#6 Jag kör IL2 COD och funkar helt okej, grafiken anpassar sig inte alltid felfritt på vissa ställen men i allmänhet ser det bra ut. Det ska ha haft vissa uppdateringar vet jag, senaste för något år sedan.
Tycker om att köra just IL2 COD för att just få flyga Bf109 E med det härliga realistiska Daimler-Benz ljudet. 😃

Det jag har spelat mest är Combat Flight Simulator och FSX. FSX funkar på min dator nu, men inte CFS och CFS2, vilka jag föredrar. Har provat IL-2 på steam men blev besviken pga att det inte verkar vara lika bra som CFS, det var även lite för begränsat i utbud uppdrag som jag kunde flyga. Har även flera Il-2 att installera och hoppas att det funkar bättre.
Har även problem med min joystick som jag tror kan vara för gammal för vad jag har. Har försökt uppdatera, men det blir inte bättre. Om jag köper en ny kan kanske CFS funka igen, för om jag minns rätt, så är det installerat, men reagerar inte på joystick commandon. Överlag så funkar bara FSX, och på steam IL-2, men joystick verkar vara lite uråldrig.
Det tråkiga med det nya IL2 spelen är att utbudet är minimal, för att få extra plan måste man köpa till plan via Steam för att få kanske, två extra plan för en summa som uppskattar sig vara över en hundring per plan vilket jag inte kan tycka är värt om man redan spenderar mer än 300 kr på på det nya Battle of Stalingrad till exempel.
Snyggt spel verkar vara annars men om man lägger ner 350 kr så vill man gärna ha mer för pengarna även om man kanske förstår att de verkligen har lagt ner mycket tid på att få till alla cockpit och detaljer till det yttersta och att det tar tid men ändå.
Flög mycket simulatorer när jag var yngre. Nu i senare år har jag återupptagit flygandet något. Blir inte så mycket dock med småbarn och oförstående sambo i huset.
Införskaffade mig en TrackIR5 som har ökat inlevelsen något enormt! En IR-mottagare som fasts vid skärmen och som registrerar dina huvudrörelser och överför dessa i spelet. Uppdaterade även min gamla joystick till en Saitek Rhino HOTAS (Hands On Throttle And Stick).
Flyger främst DCS A-10C Warthog. En av de mest realistiska simulatorerna som finns att få tag i. Mycket knappar och system att hålla ordning på (därav den nya kontrollern). Det tar en 10 minuter att bara få upp kärran i luften från stillastående rampstart. Men det är det som är det givande; att det alltid finns något nytt att lära.
Anledningen till att jag hittade till detta forumet var att jag tänkt återuppta min gamla modellbyggarhobby och bygga en modell av just A-10:an. Arbetet är ännu ej påbörjat men en byggtråd kommer upp här framöver.
Jag har även ett par timmars flygtid i IL2 Cliffs of Dover under det senaste året. Underbart spel! Vad jag förstått så var det buggigt och nästintill ospelbart vid spelsläpp men moddare har fixat till det ordentligt. Team Fusion modden är den som gäller om ni är nyfikna.
Kanske ses vi i de virtuella skyarna…

DCS A-10 har jag med, det glömde jag. Har tyvärr inte spelat det så mycket. Tror min joystick ligger bakom upplevelsen där med. Har också P-51 från DCS.

DCS World är en mycket bra simulator! Har det men inte A-10. Flyger de ryska maskinerna och det är kul det med.
#10 Ska bli kul att se ditt A-10-bygge!
Jag har prövat DCS World men tyckte inte datorn klarade det tillräckligt så jag har hållit mig mer till FSX och IL2 CoD
Så vare, DCS hette det! Det är nåt som jag oxå brukar spela. Fast med de ryska maskinerna.