Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 3089 ggr
Hogge38
0

Revell 1/32 Spitfire Mk II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej

Nu är jag tillbaka efter en längre tids byggtorka. Tänker köra igång med Revells nya Spitfire i skala 1/32. Byggsatsen är helt ok, speciellt med tanke på att den bara kostar 1/4 av vad Tamiya´s Spitfire kostar. Det som saknas för att det ska bli en toppmodell är bälten och en vettig instrumentpanel. Tyvärr har man valt en lösning med en dekal för instrumentpanelen, något som hade varit ok i skala 1/72 eller om man valt en "sandwich" lösning. Jag tror den enklaste och snyggaste lösningen är att skära ut varje instrument för sig och fästa på panelen.  Jag har även köpt ett RAF - färgset från Polska Hataka som jag tänkte prova .

ElLobo
0

Var snäll och använd inte bildspelsfunktionen! Lägg en (1) bild i varje inlägg istället.

Hogge38
1

Konstigt att ha en sån funktion som default, blev lätt irriterad när jag såg det.

Hogge38
0

Målade cockpit med Hataka Interior Grey-Green. Färgen va till en början lätt att spruta men när den väl torkade i sprutan så gjorde den det med besked! Jag fick skruva isär sprutan och göra rent. Jag upplevde även att den täckte lite dåligt trots att jag använt primer men det kan ha varit just den kulören. Annars verkar nyanserna vara mycket bra och finishen är matt till halvmatt.

robban64
0

Snyggt!!! Var köpte du Hataka färgen?

felle-j
0

Kul att du är tillbaka! Ser framemot detta bygge!

Hogge38
0

Cockpit nästan klar.

felle-j
0

Cockpit ser väldigt bra ut!

Hogge38
0

Vid närmare eftertanke borde utrymmet bakom stolen målats aluminium, men det är lite sent påkommet nu.

[Roftic]
0

Snygg cockpit!

robban64
0

Ser ju riktigt läckert ut! Instrumenteringen blev ju jättebra.

Hogge38
0

Tack! Ja dekalerna fungerade ju riktigt bra 🙂. Något som är mindre bra är passformen på skevrodren 😡! De har inte samma form som vingen.

Hogge38
0

Pre Shade klar.

Hogge38
0

Pre-shade klar.

Hogge38
1

Lite för stark effekt så jag får lägga på ett tunt lager till.

Filbrännan96
0

Wow vilken snygging till Spitfire. 

Fantastiskt bra jobbat!! 😉👍

"It´s all about the details"! Cool

Belgarion69
0

Jäklar vad snyggt, alla tummar upp…👍

Belgarion - amatör på tillväxt

Hogge38
0

Ovansidan, Dark Green. Får bli ett tunt lager färg till här också.

felle-j
0

Hatakafärgerna verkar vara väldigt fina! Fin modell blir det också!

Hogge38
0

Jag har provat pre-shade på några modeller nu och kan rekommendera Tamiya och gunze färger. Visst fungerar det bra med Vallejo också men lite mer jobb då man måste torka av nålen hela tiden. Med Gunze gjorde jag hela ovansidan i ett svep utan att behöva rengöra nål och munstycke. Viktigt också att färgen inte är för utspädd när man målar panelerna. Slutligen använde jag tunna lager färg utspädd 50/50 för att måla hela modellen så jag inte täckte  pre-shaden helt. Väldig enkel men tidsödande  teknik.  Metoden passar också väldigt bra till modeller med upphöjda panellinjer.

Hogge38
0

Svar till robban 64.

Jag köpte de på Ebay.uk  Men jag kan inte rekommendera dom. Svåra att använda, lossnar lätt och vanlig airbrush cleaner biter dåligt på intorkad färg. Synd på så bra kulörer.

Hogge38
0

Svar till Felle-j :

Jag använde bara Hatakafärgen till cockpiten. Se förklaring ovan.

felle-j
0

Jaha, trodde att du använde Hataka till hela modellen. Men inte undra på att det blir så fint då. Gunze och Tamiya är riktigt bra färger!

Rone
0

Snyggt målat, ser riktigt lovande ut!👍

Hogge38
1

Det märks att man är ringrostig, började med den mörka dark green och la dark earth ovanpå, hmm . Blev inte riktigt den kontrasten jag va ute efter. Jaja det går säkert att fixa med lite vädring.

Hogge38
0

Dekalerna på plats.

Hogge38
1

Gjorde en märklig tabbe när jag målad bandet runt bak-kroppen. Lyckades ta fel på thinner och airbrush cleaner när jag spädde färgen och nu vägrar den att torka. Har väntat flera veckor på att det ska torka. Kommer förmodligen bli en luden med åren 🤪

felle-j
0

Ser mycket bra ut! Surt med tabben. Går det inte att fixa till på något sätt?

Hogge38
0

Funderade på att ta bort färgen men det brukar sällan bli snyggt att bara strippa en liten del på färg och jag orkade inte måla om hela bakpartiet. Det torkar väl så småningom hoppas jag.

[Roftic]
0

Väldans snyggt!

robban64
0

#28 Det mesta brukar torka😄 Jättesnygg Spitfire tycker jag 👍👍👍

Hogge38
0

Dekalerna va riktigt bra! Jag använde Micro Set och Micro Sol för att få de att forma sig fint. På undersidan fick jag dock ta till Mr Mark Softer. Se bilderna , starka grejer!

Skalski
0

#31… häftigt! 😮 Visste inte det fanns sådana medel ☝️

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Hogge38
0

Ett varningens ord bara, se till att akrylfärgen får torka minst en vecka annars är det stor risk att Mr Softer löser upp både dekal och färg!

Hogge38
0

La på en lätt "pin wash" av utspädd oljefärg.

[Roftic]
0

Sjukt snyggt! Inte långt tills den är färdig va?

Hogge38
0

Ska rigga  antenntråd och lägga på ett lager halvmatt lack så är den klar.

Banjoman
0

Mycket, mycket snyggt har det blivit! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"